Announcement

Collapse
No announcement yet.

Roligt och tänkvärt : )

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Roligt och tänkvärt : )

Att tjejer är tänkande, smarta, intelligenta varelser råder det inga tvivel om. Men ibland undrar man. Hur kommer det sig att tjejer tvångsmässigt ställer frågor som de inte ens vill veta svaret på? Frågor i stil med hur var din förra flickvän? Var du kär? Varför tog det slut? Hur såg hon ut? Var hon snyggare än jag? Varför ställer vi tjejer dessa frågor? Är vi väldigt intresserade av relationshistoria, tror vi att vi kan lära oss något av det eller tycker vi bara om att plåga oss själva?
    För vi vet och han vet att det inte går att svara på sådana frågor. Det finns nämligen inga rätta svar. Vad han än säger så är det fel.
    Säger han att du är den enda som han verkligen älskat så säger han ju indirekt att han ljugit för sin förra tjej och vad säger då att han inte gör det för dig? Och berättar han om hur fantastisk hon var blir vi självklart ohälsosamt svartsjuka och misstanken att han egentligen inte kommit över henne och att ingen kan ta hennes plats i hans hjärta börjar gro. Så fort en kille får någon av ovanstående frågor vet han att det är kört, plötsligt befinner han sig på minerad mark och minsta fel-steg kan innebära en katastrof. Eller åtminstone en natt eller två på soffan.
    En annan klassiker är frågan ”hur många tjejer har du haft före mig?”. Vad ska han svara på det? För vi tjejer vill ju egentligen inte veta. Och hur svarar man på en fråga som inte bör besvaras? Är siffran för hög vet vi ju att han är en opålitlig Casanova som drar över tjejer i parti och minut utan några som helst känslor inblandade. Är siffran för låg är det antingen något fel på honom eller så är han bara en stor lögnare. Och vill han inte svara beror det såklart på att han har någonting att dölja.

Samma sak gäller när en kille får frågan om han tycker att flickvännen ser tjock ut i den där klänningen. Råkar han andas in en gång innan svaret kommer betyder det att han behövde betänketid och förmodligen tycker att du är fet. Svarar han för snabbt gäller samma sak. Svaret är inövat och han säger bara att du ser bra ut för att det är det du vill höra.
    Om frågan ”älskar du mig” dyker upp skulle man kunna tro att ordet ja är ett säkert och riskfritt svar. Men icke. Även det kan vändas mot mannen i fråga. Motfrågan ”men varför säger du aldrig det då?” kommer som en blixt från en klar himmel. Stammande svarar han att han just gjorde det men får i gengäld höra att det sa han ju bara för att hon frågade och då räknas det inte. Så frågan jag ställer mig är: Sedan när blev ord viktigare än handling?

Jag har haft ett par längre förhållanden och ett gäng kortare. Och aldrig, aldrig, aldrig har det hänt att jag fått frågor om mina tidigare förhållanden. Eller om jag tycker att han ser tjock ut i den där kavajen. Eller om den där killen som just gick förbi är snyggare än han.
    Killar vet bättre än så. De vet att det inte är någon bra idé att ställa en fråga om man inte vill höra svaret och de vet att om de är tjocka så gör en kavaj varken till eller ifrån. Så tjejer, sluta använda frågor som ett sätt att ”sätta dit” era män. Frågor ska ställas om man verkligen undrar över svaret och inte som en täckmantel för bekräftelsebehov.

Petra Axlund - Metro.

rolig läsning

Comment

Skulle inte kalla det "rolig" läsning för just mig, känner igen flera punkter tyvärr.

Har varit med om att fått sådana frågor tittandes in i min dåvarande flickväns förvridna ansikte av smärta, där hon trycker på för att få "svaret". En galnings ansikte, och hon kämpade för att få det förvridna ansiktet att likna ett leende, vilket gjorde uttrycket bara mer groteskt, och att med så mild röst som möjligt säga "berätta, jag tål det".....

Brr..... mest synd om henne som ville plåga sig, men inte en kul situation för mig.

Var förresten en klassiker i den relationen, jag kallade det "lose lose situations". Svarade jag det ena, så hävdade hon jag skulle svarat det andra. Svarade jag det andra, skulle jag svarat det första. Hon förväntade sig besvikelse, så spelade ingen roll vad jag svarade.

Och känner igen det där med för snabbt eller för långsamt exakt, jag tror jag numera är en mästare på att vänta exakt rätt millisekunder när säger det svar som förväntas. Man kan träna upp det.

En kompis var också med om en sak som blivit en "rolig historia". Han fick plötsligt frågan av sin tjej "Vad tycker du om mina bröst?". Han blev naturligtvis paff, men sa som man ska (och jag förmodar han tyckte) "Tycker de är fina". "Ja men vad tycker du egentligen?" fortsatte hon.

De dansade omkring sådär ett tag, han svarade positivt och försökte styra undan diskussionen, medan hon envisades med liknande som min tjej "Berätta vad du egentligen tycker, jag klarar det". Till slut sa han

"Tycker de är jättefina, aningen slappa kanske".

Det blev gråt och tandagnistlan, skik och hot, och att sova på soffan ett par veckor.....

Hmm..... rätt skönt att vara singel, hade glömt bort lite hur det kan vara...

Comment

jag förstår att det måste vara svårt för både tjejen och killen i en sån här situation,absolut. men jag ser även något komiskt i det hon skriver över hur vi fungerar många gånger.. ledsen om du tog illa vid dig(och ni andra).

Comment

Jerico, jag utryckte mig klumpigt, förlåt. Självklart måste vi få skratta åt hur dråpligt dumma vi människor är ibland, annars blir det bra jobbigt att stå ut med både sig själv och omgivningen Smile

Jag tyckte Petra Axlund\'s text var både komisk och intressant, och den fick mig att minnas dråpliga, om än smärtsamma, situationer ur mitt eget liv.....

Comment

Men,,,;-) Jag tycker nog de killar som ställer upp på såna lekar är lika tramsiga. Jag skulle aldrig få för mig att säga till min man att han har den hetaste kroppen i stan, helt enkelt för att det inte är sant. Inte heller förväntar jag mig att min man ska säga att jag är smal, när det är 25 kilo sen jag var det. Däremot förväntar jag mig att han ibland bekräftar att han tycker jag är en underbar eller omtänksam person.

Det handlar ju egentligen inte om att vara vacker, det handlar om bekräftelse. Så varför inte istället fråga, du kan inte du ge mig en kram?

Comment

generad, jo numera om situationen uppstod skulle jag hantera det helt annorlunda, skulle inte låta mig luras in i det hörnet.

Men det är något man lär sig med åren, att välja vilka frågor man tänker svara på, och att inte ställa frågor man inte vill ha svar på. Och att "ärlighet" är något man ger av omtanke, inte ett tillhygge när det passar en själv.

Gillade ditt sista stycke, trodde du skulle skriva att han skulle säga hur mycket han tycker om dig som du är, vilket han givetvis gör.

Men du har redan förstått att det är orimligt att kräva att andra är tankeläsare, så istället ber om det du vill ha, en kram (givetvis ger han den med värme och ärlig kärlek), istället för att sitta och grubbla på att han inte ser du mår dåligt just nu, sitter och väntar, undrar om han kanske inte älskar dig eftersom han inte utan att du säger något känner vad du just nu behöver.... Smile

Comment

Jag skrev inte att jag alltid själv klarar att praktisera vad jag tror på ;-) men jag jobbar på det!

Comment

generad: hehe ditt sista inlägg var kul Tjejer är snusförnuftiga när det gäller att ge råd rent allmänt men när det kommer till den egna relationen då är det en annan femma.:P xD Men bra att du försöker jobba på det.^^ Kram.

Comment

Jag har inga problem med att be bekräftelse när jag mår bra. Men de dagar jag mår dåligt funkar det sämre, men trägen vinner i längden.

Comment

Första inlägget var från metro, tidningen metro? Tidningen metro bör man inte läsa om man vill lära sig något. Som till exempel några dagar innan alla hjärtans dag var deras tips att man inte ska ge sin älskling trisslotter eller prova på biljett till vikt väktarna!

Comment

"Roligt" kanske inte är rätt ord, men intressant. Och SANT. Vi är alla märkliga. Vi människor.

Comment

Intressant läsning!

Comment

Working...
                          X