Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vägs ände

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Fredag kväll, ensamheten känns mer påtaglig nu när han (fortfarande, förvånande nog) är/känns lite mer far away. En ständigt närvarande saknad och längtan efter en person som lämnat en kan tydligen fylla ut ens övergivna och tomma innersta, så pass att inte ens ensamhetskänslan blir lika påtaglig. Så att inte ens den till fullo fått plats.... men nu, nu så ryms den bättre och har fått chans att breda ut sig.

På gott och ont..

Comment

- Villkorslös Kärlek -

Existerar det något sådant överhuvudtaget? Annat än mellan föräldrar och barn möjligen?! Men existerar den mellan man och kvinna? Vad tror Ni?

Jag kan emellanåt (alltid) finna mig själv fast i upplevelsen att jag har fått förmånen (eller förbannelsen?) att erfara den verkligt villkorslösa och reservationslösa kärleken en enda gång i mitt liv... och att den möjligheten aldrig kommer tillbaka.

För när man väl erfarit den känslan en gång, då kan inget annat ersätta den, aldrig någonsin...

Comment

Även om jag varit ensam det mesta av mitt liv så vill jag nog påstå att jag upplevt den villkorslösa kärlen tre gånger. Jag vet det gör mig otroligt lyckligt lottad.

Att du inte kan föreställa dig den igen "kan" bero på att när du upplevt den en gång så ser du framför dig att nästa ska vara likadan som den förra, ersätta den första. Jag tror inte att det fungerar så. De är alla stora och intensiva, djupa och nära.

Men eftersom det handlar om en dynamik mellan två olika människor, där du själv dessutom utvecklats eller förändrats, så kommer den nya stora kärleken att också vara unik. Unik mellan dig och den du är med då. Och begrepp som "bättre" eller "sämre" finns inte, det gamla är något annat och en svunnen tid.

Jag vet det känns avlägset och svårt att tro på. Och livet ger inga garantier tyvärr, vilket de som aldrig fått uppleva den villkorslösa kärlen bittert fått erfara.

Men jag önskar dig det, att få uppleva den igen. Att få uppleva det fina och magiska. En närhet, tillit och vila i att vara två. Så fantastiskt att det känns overkligt ibland.

Comment

Bara det faktum att du tycker dig har upplevt den sortens kärlek tre gånger talar ju emot mina farhågor. Förmodligen så har du helt rätt i att jag bara kan se en person för min inre syn som personifierar begreppet villkorslös kärlek. Jag måste därtill erkänna att jag inte kan påstå mig ha älskat tillnärmelsevis så villkorslöst som med honom i de fåtalet tidigare relationer jag haft.

Jag trodde inte ens på begreppet villkorslös kärlen innan honom, tyckte att det var exempel på romantiserat prat som knappast kunde symbolisera ett vuxet ansvarstagande liv, för i det så finns alltid krav/förväntningar som inte uppfylls och som till slut naggar kärleken i kanten. Det fanns det sannerligen även med honom, men ingenting kunde uppenbart nagga min kärlek till honom i kanten. Jag älskade honom exakt som han var.... med alla hans för- och nackdelar och gudarna ska veta att det fanns exempel på bägge delar. Men jag älskade honom som han var.... och ibland förstår jag inte hur i all världen jag kunde överse med allt utan att det någonsin fick mig att svikta i kärlek till honom.

Att det skulle hända igen känns utsiktslöst och emellanåt så undrar jag om det ens är önskvärt att det skulle hända igen, om det kanske inte ens var sunt!? Hur underbart det än var, medan det varade.. men kanske blir man självutplånande när man är så totalt krav- och villkorslös. Jag kan idag fundera på om jag antingen är skadad nu av det som hände och att jag inte skulle vara kapabel att älska och lita så komplett igen... eller om det kanske rent av var så att det var med honom som jag betedde mig skadat...

Intressanta överläggningar i alla fall, som det väl iof inte finns något definitivt svar på... tiden får utvisa, man kan nog inte riktigt föreställa sig hur något annat ska kunna se ut innan man eventuellt är där någon gång igen..

Comment

Working...
          X