Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dumpad av Psyk pga agorafobi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dumpad av Psyk pga agorafobi

Hej!!
    Jag lider av riktigt kraftig agorafobi och socialfobi, så pass att jag knappt kommer utanför dörren utan att få panikångest.
    Jag har nu blivit avskriven från vuxenpsyk för att jag inte klarat att ta mig till mottagningen på mötena.
    Jag har försökt förklara för läkaren att jag knappt tar mig ut och vill få hjälp ifrån hemmet av psykolog.
    Nästan att dom kommer och håller mig i handen i början.
    Enda svaret min läkare ger mig är "ditt bekymmer är inte så farligt och lätt fixat, så ta dig hit nu"
    Vilket resulterat i avskrivning från Psyk inga pengar från FK eller soc.
    Hamnar säkert på gatan snart om inget löser sig.
    Finns det någon annan här inne som är låst hemma och hur gör ni?

Har du någon familjemedlem, sambo, annan anhörig, vän etc. som kan ställa upp och komma och hjälpa dig till de bokade mottagningstider du har på psyk?

Jag tänker själv att ditt, iof. lättförståeliga, önskemål att någon ur behandlande team på psyk ska kunna åka ut till dig och andra patienter, hålla handen och hämta dig/dem hemma låter tämligen svårgenomförbart idag, inte minst mtp. de oerhört snäva ramar och resurser som ffa. den psykiatriska vården kämpar med.
    Last edited by RoughTimes; 2017-05-08, 11:48.

Comment

Jag har fått hjälp i hemmet för 2 år sen och då började det gå åt rätt håll och jag kom ut lite mer själv.
      Sen tog dom bort det och sa att nu ska du vara tillräckligt bra för att ta dig hit själv.
      Vilket funkade 3 ggr sen vart det semestertider vilket gjorde att jag började dra mig innåt igen utan stödet.
      Jag hat nu fått boendestöd och vi arbetar för att jag ska ta mig ut och lyckas ta mig 2 mil in till mottagningen.
      Men jag är väldigt nyfiken på hur andra har det som mår som jag, hur löser dom handling, läkarbesök, å andra viktigta saker.

Jo jag har min far som bor 40 min ifrån mig, men han är av den gamla skolan och tycker att jag ska rycka upp mig å strunta i vad hjärnan säger.

Comment

Jag tycker det är en stor skandal att de personer som lider av social fobi, agorafobi, BDD mm, som pga av deras sjukdom inte tar sig ut från hemmet till skolan, möten med FK, arbetsförmedlingen, socialen, läkare, psykologer lämnas helt åt sitt öde. Man blir avstängd från CSN, får inget ekonomiskt understöd eller hjälp om man inte klarar av att ta sig till skolan eller komma till deras mottagningar. Borde inte skolan, läkare och speciellt psykologer ha koll på hur dessa sjukdomar begränsar de drabbades möjligheter att komma iväg till avtalade möten? Jo, psykiatrin har begränsade resurser men visst borde det gå att ordna med telefonkontakt eller via internet i dessa tider om man inte kan besöka de drabbade i hemmet, som också kan vara jobbigt för en del. Jag/vi har varit med vår dotter (som lider av BDD) på många möten men det har varit oerhört jobbigt för henne. Idag har hon det som förr kallades förtidspension, vet inte vad det heter idag. Hon får ut ca 6000 kr i månaden.

Comment

Tyvärr funkar i te psykiatrin i Sverige så bra och de är lika flexibla som döda sillar. Du kan ansöka via kommunen om ledsagare de är bl.a. till för tex följa med till läkare/soc samtal mm. Men öven hjälpa folk som mår dåligt till att komma ut på aktiviteter mm. Om social nekar dig pengar måste de ge dig ett skriftligt avslag med en motivering. Vilken var den? Du kan även ansöka om få personligt ombud den ska hjälpa dig med tex ansökningar till fkassa/sociala, se till du får den hjälp du har rätt til mm. Om det var så enkelt som att rycka upp sig så hade ju du gjort det för längesen. Väldigt lätt för en frisk människa att säga så dessutom väldigt kränkande att utrycka sig så det gör ju bara ditt mående sämre. Tack och lov är jag en av de lyckligt lottade som hade underbar hjälp av en privat mottagning, som hjälpte mig med allt runt mitt liv när jag mådde som dåligast. Inser jag haft fruktansvärd tur. Varför nekade sociala dig pengar? Fick du ett skriftligt avslag? (Sociala är skyldiga till det) för då Ian man överklaga det beslutet

Comment

Line: jag håller helt med dig i det du säger, min psykolog höll inte med läkarens beslut att lägga ner min kontakt med psykiatrin.
            Men i slutändan ät det läkaren som bestämmer och inte psykologen tyvärr.
            Jag förstår deras argument om att jag måste ta mig dit för att bli bättre, men att bara göra är inget som vi som mår så här kan.
            Vad är BDD?

Emil: deras beslut grundar sig på att jag inte hade skrivit in mig på AMS redan första dagen som sjukskrivningen gick ut.
            Men som tur va ringde jag upp soc för en stund sen och bad om en ny handläggare.
            Den handläggare förstod mig och lyssnade plus att hon skulle kolla igen på min senaste ansöka om bistånd.
            Sen ville hon ha ett möte med mig över telefon om hur vi kan få mig på fötter igen.
            Om hon år så pass bra som hon låter och jag kan få soc med mig i ryggen mot psykiatrin så kommer detta kanske ordna sig.
            Jag har boendestöd som är samma sak som ombud tydligen, vi har en timme i veckan och jag har ansökt om ytterligare en timme i veckan.
            Jag tog bort min medicin för 4 månader sen "sertralin" värre än rävgift enligt mig.
            Läkaren skulle rekommendera en ny medicin men hon verkade liksom glömma bort det.
            Den psykiatrin har fått så mycket skit just nu pga lokaltidningen har börjat nysta i en massa fall.
            Så hoppas på en stor förändring hos psykiatrin här ute nu.

Comment

BDD, Body Dysmorphic Disorder, kallas inbillad fulhet på svenska, eller dysmorfofobi. Man ser/upplever sitt utseende som obeskrivligt motbjudande/fult (fast man egentligen ser helt normal ut) samtidigt som man har en överdriven tro på utseendets betydelse. Sjukdomen förekommer i olika svårighetsgrad.

Comment

Working...
              X