Announcement

Collapse
No announcement yet.

Socialfobi problem

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Socialfobi problem

Jag har problem med socialfobi, jag har aspergers och får pengar av försäkringskassan,men de vill så klart att ja jobbar eller går på daglig verksamhet, men jag klarar inte av det eftersom jag har social fobi, det är sjukt jobbigt, de sa att om jag går till allmän psyk och pratar med en psykolog eller kbt och flyttar hemmifrån så räcker det så länge, men jag mår inte dåligt så det finns ingen hjälp och få, vi var på psykosmottagningen eftersom jag hade tagit LSD,de har samma enhet som allmän psyk men de sa att de inte kunde hjälpa oss, allmän psyk är för de som mår dåligt sa de, men jag får inga pengar och klarar inte av nånting pågrund av min osäkerhet och sociala fobi, så jag vet inte vart jag ska ta vägen, vart ska jag ta vägen?

Jag har läst igenom alla dina inlägg och åtminstone för mig så finns det inget tvivel om att du behöver psykiatrisk hjälp. Jag förstår inte varför du själv vidhåller att du INTE mår dåligt?!? För när man som utomstående läser det du (be)skriver, och (be)skrivit, så blir det ju helt uppenbart att du varken mår bra, eller kan fungera bra socialt/psykiskt.

Hur gammal är du? Jag personligen tycker att du ska söka hjälp på öppenvårdspsyk direkt (under förutsättning att du är vuxen), eller gå via annan vårdkontakt för någon klinik/instans måste ju redan hålla i samordning kring de hjälpbehov som kan behövas mtp. dina diagnoser. Alternativt få remiss via VC, men jag tänker att det inte borde vara behövligt i din situation där dina diagnoser redan bör innebära att det finns en etablerad vårdkontakt...

För bara för att psykosmottagningen inte ansåg dig ha en psykos (som resultat av LSD) så låter ju allt det du beskriver som att du trots det har avancerade problem med väldigt mycket och att du skulle behöva hjälp tämligen omgående för att öht komma igång med att försöka leva ett vuxenliv, så bra det går.

Du verkar ju sedan flera år tillbaka ha (eller iaf ha haft) en kontaktperson som du kan vistas ute tillsammans med, så kan inte den personen hjälpa dig att komma i kontakt med adekvat hjälp på öppenvårdspsyk till att börja med? Lite beroende på hur gammal du är så kanske du måste börja fundera på hur länge du kan fortsätta att bo hemma med dina föräldrar, för även de blir ju allt äldre och målet måste ju trots allt vara att du själv på sikt ska kunna hantera/fungera i ett eget boende, alternativt i ett gruppboende och i så fall helst tillsammans med jämnåriga för att vidga kontaktnätet IRL lite.

Du verkar behöva hjälp på många olika områden i livet, sök den hjälpen asap. Ta din kontaktperson, eller dina föräldrar som nog trots allt känner till det mesta kring dig, till hjälp så att du kommer iväg och även så att någon annan kan hjälpa dig att trycka på angående dina hjälpbehov.
    Last edited by RoughTimes; 2016-10-01, 18:22.

Comment

Alltså jag är inte deprimerad eller ledsen,jag kan skratta,jag har inga problem med att sova och jag har aldrig tänkt på att ta livet av mig

Vi var på psykosmottagningen och det är samma enhet som allmänpsyk, jag berättade de jag berättat här men de sa att det var väldigt lite och gå på och de symtom jag har var för att jag hade isolerat mig, att jag skulle gå till habiliteringen istället eftersom de är bra på aspergers,de är bra på psykoser och allmänpsyk är bra på depressioner, de fråga massa frågor om jag tänkt på att ta livet av mig och massa liknande frågor och det har jag faktiskt inte gjort, jag kan sova utan problem,men de sa att de skulle leta efter en kurator eller psykolog nån att prata med, hon visste inte bara vart, hon kommer säkert ringa till ​habiliteringen, fast jag tycker att jag behöver terapi mot min sociala fobi, att bara prata om det kommer inte att hjälpa, allt annat kan jag hantera

Jag tror jag skulle klara av att bo själv,men jag behöver pengar och jag klarar inte av daglig verksamhet, det är alldeles för socialt och det blir bara pannkaka

Comment

Vad bra att du har kontakt med habiliteringen, har du varit dit då som de bad dig på psykosmottagningen? Om din sociala fobi bedöms vara en effekt av din asperger så kanske de har resurser att behandla dig framgångsrikt där, dvs. om det är en vanlig effekt av ditt funktionshinder menar jag. När du börjat träna dig att ha kontakt med andra människor så kanske daglig verksamhet inte verkar så oöverstigligt längre.

Har du inte rätt till någon form av permanent sjukersättning om du inte, trots träning och försök, klarar av någon aktivitet/arbete/verksamhet alls utanför hemmet pga ditt funktionshinder?

Comment

Nej de kan bara ge mig kunskap om de, ingen kbt och sen finns de en psykolog, men då pratar man bara om det och det löser inget förutom att det är avlastade, men det behöver jag inte, och eftersom jag inte mår dåligt så får jag ingen hjälp nånannanstans heller

Utan min sociala fobi så tror jag jag skulle klara av att studera på universitet och då behöver jag inte LSS

Nej eftersom jag egentligen klarar av allt
          Last edited by mn123456789; 2016-10-03, 16:07.

Comment

Vad exakt behöver du då egentligen, enligt dig själv?

Comment

Working...
            X