Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är jag en introvert som också är extrovert, och det krockar?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Just det, glömde denna. Hoppas länken funkar (och att det blev rätt länk....)

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/109302...l_27771890.jpg

Comment

• knet99
      knet99 commented
      Editing a comment
      Ha ha, exakt så! Fast behöver då inte vara 10 poäng, jag vill bara veta var jag ligger poängmässigt så jag vet vad jag ska förhålla mig till :-)

• Lydia Stille
      Lydia Stille commented
      Editing a comment
      Jo jag vet. Du sa det innan. Men du får tior. Dina svar är alltid bra.

Förstår vad du menar Lydia, men är inte på den nivån att det behövs mod till att fråga. Och jag har berättat äkta och personligt ibland, testat det också. När ingen frågar något så brukar jag berätta lite om mig själv eller något jag tänkt eller gjort, för att de ska kunna hitta öppningar eller frågor. Kommer i alla fall ingen fråga. De är helt enkelt inte intresserade om vad jag tänker, vad jag gjort eller vad jag vill göra. Inte intresserade av den person som står framför dem, som är jag.

Var på en julbaksfest hos några vänner som hade bjudit in andra vänner jag kände bara flyktigt eller inte alls. Jag och en tjej stod och rörde i varsin kastrull vid spisen i en halvtimme. Jag höll igång samtalet, frågade och reflekterade över vad hon sa. Vad jag uppfattade så tyckte hon det var trevligt att stå och prata men hon frågade mig inte en enda fråga. Och var samma med de andra jag inte kände. Jag var bland andra människor men kände mig mycket mer ensam än om jag varit hemma vid min dator ensam.

Men som den som läste länkarna såg, "extroverted introvert"-människor föredrar lite djupare samtal och kontakt. Och det är nog för mycket begärt här i livet. Jag har hemskt fina nära vänner så det får räcka med det. Att jag sedan är osynlig för andra får jag leva med. Jag har det ändå bättre än de flesta, är lyckligt lottad.

Ha ha, någon dag ska berätta hur det är att jobba hemifrån Lydia. Men jag kan avslöja redan nu att jag har det oförskämt bra vad gäller jobbet. Det enda jag saknar är att kunna lösa upp konflikter eller föra samman människor med små små kommentarer i fikarummet eller genom att slöprata lite i dörröppningen till någons kontorsrum. Någon skulle kanske kalla det att jag är manipulativ, jag kallar det att för allas bästa "lobba" för saker jag vill ska hända. Känner mig som en stolt pappa när jag ser att konflikter löses upp eller två som tidigare inte insett de kunde ha nytta av att samarbeta gör det och nå fina resultat. Lite svårt göra sådan lobbing från soffan

Comment

• Lydia Stille
      Lydia Stille commented
      Editing a comment
      Det blev en liten berättelse i alla fall. Tack. Jag skulle inte klara att helt jobba hemifrån. Det skulle bli heldagar i pyjamas och ingenting gjort.
      Jag förstår inte det där med att ingen frågar nåt (som kastrull-tjejen ovan). Men RT:s teori låter rimlig.

Är du möjligen mellanbarn?

Originally posted by knet99 View Post
    Jag vet inte, är inte alla så? Eller i alla fall nästan alla?

Men om du säger att inte alla är så, så måste det ju vara mig det är fel på. Att jag helt enkelt är sådär ointressant som människa

Jag är ju en sådan där "pendlare" vilket tydligen förvirrat terapeuter jag träffat. Pendlar mellan att ena stunden tro att det är världen det är fel på, för att nästa stund tro att det är mig det är fel på. Sanningen är väl att det är fel på både mig och världen
    Nej, alla är definitivt inte så. Men någonstans måste det finnas en anledning till att du aldrig råkar träffa på människor som har ens den mest elementära artighet och förmåga/intresse att återgälda din vänlighet och ditt intresse för dem genom visa dig och andra sin uppmärksamhet. Att du stöter på människor som är så socialt inkompetenta och självcentrerade att de aldrig kommer på tanken att återgälda lite intresse. Skulle jag ha gissat rakt ut i luften så skulle jag ha sagt att du nog har in inbyggd radar som gör att du blixtsnabbt detekterar var chansen är störst att du hittar någon som uppskattar din vänlighet, ditt intresse, dina frågor och som älskar att få tala om sig själv och där chansen (eller "risken" om du vill) inte heller är så stor att du får så många frågor tillbaka. Att du helt sonika väljer den samtalspartner som låter dig få fråga och visa intresse för att du är så bra på det och så gärna gör det och sedan låter du dem svara och prata på om sig själva i det oändliga. Du kanske helt enkelt inte riktar dig till de personer som liknar dig själv tänker jag, som är lika intresserade av att ställa frågor till sin motpart visa sitt intresse och lyssna på andra människor som du är. Fast egentligen, vad vet jag...

Men såklart så är det inte ditt fel och det beror inte på att DU är ointressant att de du öser uppmärksamhet och intresse över är så totalt renons på ens det mest basala folkvett. Det beror inte på dig, det beror på dem du talar med. Synd bara att din radar inte är inställd på de som liknar dig själv, som också tycker om att ställa frågor till andra och återgälda intresset något så när. Undrar vad det är som gör att du inte hittar de personer du tror att du behöver..... kanske är det för att "opposites attract", även i det här fallet?!? Eller vad tror du...
    Last edited by RoughTimes; 2016-02-08, 20:24.

Comment

Working...
    X