Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

var ska jag söka hjälp?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• var ska jag söka hjälp?

Hej,

jag vet inte var jag ska börja och vet inte hur länge jag har intalat mig själv om att jag ska söka hjälp, att jag ska ta tag i det, fixa mina problem, jag VILL INTE vara ensam längre.. men på något sätt så drar jag heltiden ut på det.. Jag är 24 år , bor i Stockholm och har varit väldigt blyg och tyst ända sedan jag var liten, idag har jag (troligtvis) social fobi och återkommande ångestkänslor och panikångest inför eller efter sociala situationer och det påverkar hela mitt liv och välmående.

Kortfattat:
    - Drar mig för att kontakta vänner som inte står mig väldigt nära (pg av att jag har dålig självkänsla och tror att de flesta tycker att jag är tråkig)
    - Har svårt för att ringa på telefon
    - Att mingla är det jobbigaste jag vet, för att jag är rädd för att gå fram och börja prata med vem som helst
    - Har haft flera kassa-jobb men det har dragit väldigt mycket energi från mig och påverkat mig psykiskt väldigt mycket, tappad matlust, och livslust osv. sa upp mig från mitt nya jobb för att jag hade panikångest varje dag morgon och kväll i 14 dagar (var i receptionen) så nu är jag arbetslös men har startat eget företag som jag jobbar med.. dock utan inkomst än så länge vilket ger mig panik..
    - Jag har en pojkvän och ett par vänner, men inte så mycket mer än så (som jag umgås med regelbundet). såg en bild på Instagram på två av mina vänner från universitetet som var ute med några vänner och började helt plötsligt gråta. för att jag saknar att vara med dem och att jag önskar att dem hade bjudit in mig också.
    - har väldigt svårt för att starta och hålla igång samtal, det låser sig i huvudet och blir väldigt stel, det är mitt absolut största problem och anledningen till varför jag har svårt för att träffa folk, är heltiden rädd för att det ska "låsa sig" och att andra ska uppleva mig som tyst. men med dem jag är bekväm med flyter det på bra.
    - ser ner på mig själv så mycket och det hindrar min högsta önskan som vore att ha många vänner som tycker om mig för den jag är.
    - har troligtvis PMS eller PMDS, efter ägglossning fram till mens så får jag väldigt mycket ångest.

Var ska jag söka hjälp.... till öppenpsykiatri eller till vårdcentral, eller till gynekolog och se om pms kan vara orsak till ångest???

Var har ni fått bäst hjälp och hur gjorde ni när ni sökte hjälp för först gången mot social ångest?

Hjälp.

Skriv dagbok så kommer du ganska snart märka vilka saker som härrör mensen och vad som kan komma närsomhelst oavsett var i menscykeln du befinner dig. Jag lider av pmdd och blev oerhört hjälpt av akupunktur mina besvär försvann helt dock funkar inte akupunktur på alla men värt att testa. Man kan även äta en låg dos ssri veckan inan mens och under mens det har hjälpt många. Träning är ett jättebra komplement mot pms/pmdd ochså. Du kan vända dig både till gyn och vc ang pms/pmdd men bli inte förvånad om de inte känner till pmdd el till och med påstår det är en påhittad diagnos okunskapen är tyvärr stor i Sverige ang pmdd. Ang social fobi med rätt hjälp är det oftast lätt att bli fri ifrån. Se till välja en terapeut som jobbar mycket med hemläxor och att utsätta dig för sådant som är jobbigt. Social fobi går inte att bara prata bort. Man måste träna ochså på det som är jobbigt. Du kan vända dig till din vc el direkt till psykiatrin. Räkna dock med oerhört långa väntetider om din vc inte har en psykolog kopplad till sig då kan man ibland få en tid lite fortare. Neka kuratorkontakt inget fel på kuratorer men de går man till vid tällfällig kris el som stöd i väntan på riktig hjälp. Självkänsla är lite samma sak man får träna på bygga upp den och när du tex vågar göra saker som är svåra så kommer du märka att din självkänsla kommer stärkas lite för varje svårighet du vågar utmana. Sen vid dålig självkänsla måste man ochs sluta tänka negativt om sig själv. Så fort en tanke dyker upp tex fan, vad värdelös jag är så göd inte den tanken utan säg stopp till dig själv och sig till dig själv att nej det är jag inte. Det tar tid inan man ändrar sitt tankesätt men det går. Så sök hjälp som sagt socialfobi och dålig självkänsla går att komma tillrätta med helt

Comment

Working...
    X