Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Nervös inför en viktig middag

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nervös inför en viktig middag

Jag känner mig helt lamslagen.
    Blivit bjuden på middag på restaurang.
    Låter inte så illa kanske men jag har fobi för att äta bland människor. Jag gjorde det förra sommaren senast på en uteservering och det gick bra. Fast nu ska vi sitta inomhus på en ny restaurang mitt i stan. Har gått i KBT men det har inte hjälpt fullt ut.

Någon som har snabba tips på hur jag borde tänka?

Middagen är jätteviktig för mig eftersom min vän och älskling så gärna vill att jag följer med och jag önskar inget hellre än att komma över dendär hemska rädslan för något så vardagligt. Känner mig skitdum då jag avspisat honom hela vintern pga fobin och rädslan för dels folk och sen äta ute bland andra. Vi har ätit middag hos honom flera gånger så det känns okej nu att äta tillsammans. Ett litet steg i rätt riktning.

Vet hon om fobin? Kanske lättare om berättat?

Hjälper det om du får sitta med ryggen mot en vägg? Eller annan placering? Kanske säga till i så fall så blir så lätt som möjligt?

Är det svårare om maten tex är "kladdig"? Försöka välja den rätt som är lättast äta när är bland andra?

Sedan kommer vi till biten att "klara av". Jag vet inte vad som underlättar för dig. En strategi kan vara att säga till sig själv "vem sa att livet skulle vara lätt?" och uthärda. Liksom acceptera istället för att låta kroppen skrika vill inte vill inte vill inte.

För det är ju så. Världen kommer inte att rämna. Det är bara en middag. Spelar ingen roll om du tappar gaffeln på golvet och får be om en ny. Spelar ingen roll om du tippar glaset så att allt rinner ut på bordet och bordsgrannar stirrar och personal kommer springande. Inget av det är "udda" för de som äter ute eller för de som jobbar där. Ingen kommer att tänka illa om dig eller tycka du är dum eller dålig eller annat. Och det är en liten sak i det stora hela. Och du är inte heller i centrum för deras uppmärksamhet, du är näst intill osynlig. Andra människor har sitt.

Om tankarna vandrar iväg åt fel håll, så fäst ögonen i din vän och älskling. Se på den vackra människan som vill vara med dig. Som håller dig i sin famn mentalt, gör dig trygg och lugn. Som inte sitter och mäter vad du gör och inte gör utan ser din själ och älskar den. Ni två har ett eget rum fast är ute, ett mentalt rum där du är trygg och där allt är bra. Och vännen vill vara där med just dig, liksom du vill vara där med din älskling. En gemensam vilja.

Men jag vet inget om sådan fobi du har, kanske inte hjälper alls, bara lite lösa tankar.

Comment

Åh tack! Helt glömt bort alla strategier jag vanligtvis brukar finna trygghet i. En rätt udda sak jag brukar göra är faktiskt att namnge de runtomkring i huvudet och hitta på bakgrundshistorier. Bara för att det ska kännas mer bekant. Sen som du så sitta intill en vägg.

Vet inte vad de har för mat där mer än att den är vegetarisk och hyfsat nyöppnad. Men kanske inte ska ta något som riskerar trilla av gaffeln ifall jag skulle skaka till. Vilket ju är lätt hänt vid viss nivå av rädsla.

Kul att du nämnde det med gaffeln. Något jag låg och tänkte på i natt och nästan hade ångest över.

Jättetacksam för svar! Tänker lite mer rationellt efter att ha läst det. I natt kunde jag bara tänka på vad som skulle ske ifall jag råka tända eld på bordsduken med nått värmeljus.

Comment

Working...
      X