Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Om att rodna och om att operera "bort" det.....

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Svettning från ansiktet när du äter stark mat är en vanlig bieffekt efter ETS/ESB-operation. Det kallas "Gustatory Sweating".

Nesta gång du pratar med Tuomo: Fråga gärna varför han både opererar på T2 och T3, och också varför han vil ta bort T2. Dom allra flesta kirurger opererar bara på T2 mot rodnad. Det kan ge mer bieffekter än T3, men samtidig så brukar rodnaden gå igenom T2 av nervsystemet. Om man tar bort T2 så vil svettningarna säkert bli mindre, men samtidigt så är det en stor sannolikhet för att rodnaden kommer tillbaka. Här er en duktig kirurg som berättar om T2 och operationen: https://www.youtube.com/watch?v=Rw5H8LN5PUo
    Eftersom Tuomo gör som han gör, så måste det ju vara en anledning för det. Fråga gärna hur han tänker här. Menar han at rodnaden skal vara borta med klipps bara på T3? Om så, varför opererar han inte bara på T3 från början? Det ville ju gett mindre bieffekter. Typ till exempel. varför inte bara operera på T3, och om det inte hjälper, ta bort clipset och sätta på T2 istället? Förstår inte hans val här, så fråga gärna, så blir du själv klokare på vad du skal göra också.

Nej, jag har inte gjort operationen, men funderar på det. Hoppas det ska komma bättre läsningar, som kanske går mer på at ta bort blodkärl eller nåt från ansiktet (Eftersom många inte kan rodna, även när dom blir blyga eller har panikångest, medan dom som blir väldigt röda har nånting med huden som gör at man kan bli väldigt röd. Typ för många blodkärl i ansiktet. Laser fungerar inte tyvärr, även dom nyaste versionerna).
    Last edited by blushingman; 2017-11-07, 16:23.

Comment

• Tuomo menar på att på mig så sitter det 2st klips över T2 och 1 klips under T2 på varje sida, och att det därför är bättre att plocka bort dom 2st över T2 om man vill känna någon skillnad på svettningen. Tuomo menar på att T3 hjälper mot rodnaden i 80% av fallen, men att T2 hjälper mot typ 95% av fallen. Får en känsla av att de inte har 100% koll på läget, och att man hela tiden måste försöka göra egen research även på detta.

Fattar inte ens vad han menar vart han satt klipsen. Detta mail fick jag av Tuomo idag: "Hej Erik,jag har sagt att jag har satt 2klipsar över T2 och 1 klips under T2. Der är Timos teknik. Vi talar då att det är T2 blocking, 1 klips under förbättrar resultat,säger Timo. Teoretiskt det är T2-3 blocking."

Comment

• Tråkigt att höra att du fått såna svettningar efter hoppas det kan funka om han då plockar bort ena klipsen.
        På sidan 5 i denna tråden fick jag frågan av blushingman om vart mina klips sitter och skrev där:
        "Det står så här "Åtgärden börjas på vänster sida, efter hudbedövningar 2 snitt och 2 troacar till thorax kaviteten. Efter det thorax-kaviteten fylls med CO2.2 klips sättes över och 1 klips nedanför 2. sympatiska ganglion." Sen står det bla bla bla och sen att det görs likadant på andra sidan."
        Så ska jag vara ärlig så fattar jag inte riktigt vad det menas, men blushingman tror att jag har 3 st klips på varje sida. Jag har iaf 2 st ärr på varsin sida av bröstkorgen.

Comment

• Skuffe: Du har fått samma operation som Pizzaslice. 2. sympatiska ganglion = T2. 2 klipps över T2, 1 nedanför (som blir mot T3). Totalt 3 klipps per sida.

Comment

• Halloj! Har undersökt detta lite grann och precis som vi konstaterat så är T2 den främsta nerven man opererar för rodnad. Jag mailade en läkare som jobbar med "Micro-ETS" igår som heter David Nielson om hur han brukade göra. Micro-ETS innebär att man gör ett snitt på nerven och inte kapar av den helt som vanlig ETS. Jag fick detta som svar: "your blushing will intensify if clamps are removed from T2. T3 doesn’t contribute to improving blushing as long as the T2 neural pathway is 100% blocked at the 2nd rib level (just above the T2 ganglion).
            Dr Nielson".

Varpå han alltså menar att T2 också är den nerven man i första hand angriper mot rodnad. Jag pratade precis med Tuomo om detta i telefen, men han kan inte direkt ge mig ett konkret förslag om hur man borde göra utan frågor mest mig hur jag vill göra. Men jag menar, det är ju han som är läkaren. Jag gav honom förslaget att plocka bort T3 och även ena T2-klipset, dvs att man endast har kvar ett klips på T2. Så jag känner just nu är att jag kan tänka mig att få tillbaka lite rodnad, kanske 50% och även att svettningarna minskar med 50%. Då känns denna lösningen mest aktuell. Han skulle prata om detta förslag med Timo(han som gjorde operationen innan) och Tuomo skulle även ge mitt nummer till Timo så att vi kunde pratas vid över telefon om denna lösning.

Jag har bokat en tid för borttagning av vissa klips den 14:e november nu på tisdag och vi ska diskutera och jag ska även kolla upp lite med den andra läkaren om vad han tror blir bäst.

Hoppas verkligen att vi kommer fram till något bra! Men att behålla T3 känns helt fel.

Comment

• blushingman- Ok så kan det nog vara

Pizzaslice- Bara så du vet är Timo inge vidare på Svenska, vilket jag har för mig att Tuomo är, då jag tror det var han som var den andra personen som var med Timo och opererade mig. Timo borde vara en av dom bästa och mest rutinerade inom detta område, men behärskar inte riktigt det svenska språket. Bara så du vet det ifall du pratar med han i telefon. Håller tummarna att ni kommer fram till något som blir bra för dig i längden.

Comment

• Jag har faktiskt beslutat mig för att ta bort alla klipsarna nu. Allt är bokat och operation skall göras på tisdag den 14:e. Jag har ju pratat en del med Tuomo fram och tillbaka och tom han tyckte att jag faktiskt skulle ta bort alla klipsar till slut. Känns ändå som att Tuomo faktiskt verkligen vill hjälpa mig, så det vill jag även berätta för andra som funderar på denna operation. Har läst en del inlägg innan om att ex Timo ska ha varit nonchalant efter operationen osv, men Tuomo och jag haft haft en jättebra kontakt och han försöker förklara allt trots knagglig svenska. Jag känner att jag inte vill göra en chansning nu och börja med att ta bort några klipsar, och att det kanske inte blir bättre och att det sen är för sent att plocka bort de sista, dvs att man inte blir återställd. Jag hoppas verkligen nu att man blir återställd som tidigare. Dock så hade de kanske varit bra om nerverna inte fyller sin funktion till 100% längre då det suttit klipsar på dem nu i 1,5 månad och att man kanske blir av med rodnaden lite.

Det jag kommer göra nu är att försöka jobba med huvudet igen och se om det ger vidare effekt. Har gått till psyokologer och berättat om mitt problem tidigare. Tyvärr har detta inte tagits på allvar och jag bytte även psykolog 2 ggr. Faktum är att rodnaden under vissa skeden har gett mig självmordstankar, men detta var för några år sedan. Nämnde även detta för psykologer, men fortfarande tog dom det precis att "det händer alla", vilket det gör ibland, men vissa har ju såklart större problem.

Har flyttat till en annan stad här nu och ska verkligen kämpa för att försöka få bukt med rodnaden genom en psykolog här. Sen får man väl helt enkelt hoppas på att det kommer någon ny metod framöver. Känns som det borde gå att lösa på något sätt, så långt vi kommit i sjukvården nu liksom. Att man gör något som inte påverkar svetten eller något annat. Precis som Blushingman pratar om att man kanske kan göra något med blodkärlen eller liknande. För grejen är den att jag blir väldigt röd när jag tar i mycket i träning osv också, så det ligger ju något i att jag har väldigt ytliga blodkärl i ansiktet eller nåt. Funderar faktiskt på att skriva till några läkarstudenter eller något och be dom att kanske börja titta på detta "nedtystade" problem. Faktum är ju att de som inte själva lider av detta har ju ingen aning om att folk kan må fruktansvärt dåligt av det och att det är många mer drabbade än vad man tror.

Summa sumarum så känner jag väl att detta ändå inte är något jag ångrar. Så länge min operation med borttagning av klipsarna går bra. Jag är en person som gillar att testa nya saker även om det ibland innebär stora risker, och ibland kostnader. Kommer totalt ha lagt ut lite drygt 100 000kr med operationen som innefattar borttagningen av klipsarna plus kostnader som resa och hotell, samt att man fått 2 ärr på vadera sida av kroppen. Klart att det är mycket pengar, men när det kommer till psykisk ohälsa så har pengar inget värde längre. Jag var fullt medveten om bieffekterna innan operationen, men jag kände ändå efter att jag funderat i 1,5 år ville testa det här. Jag förstår att denna operation fungerar för vissa, men tyvärr inte för mig. Min ork på gymet känner jag även har gått ned en del, vill även lägga till det här. Var där senast igår och körde 15 min crosstrainer innan gymet som jag brukar göra, men orkade knappt köra några övningar efter detta.

Jag kommer uppdatera er efter min operation på tisdag för att se mina konsekvenser, och då får man även ett kvitto på om operationen är återställningsbar också. Jag kommer vara fortsatt aktiv i denna tråd för andra som funderar på operationen och även att dela med mig av eventuella andra framsteg genom den psykologiska biten. Det är så skönt att kunna bolla dessa med andra personer. Innan jag blev aktiv på forum som dessa så trodde jag precis som andra att man var helt ensam om detta problem.

Nu känns det också som jag har fått lite perspektiv på rodnaden också och att det finns problem som är betydligt värre. Folk som har obotlig cancer osv.
                Men som sagt, jag kommer verkligen att fortsätta kämpa för att bli av med rodnande. Har stora visioner för min framtid där jag bla drömmer om att driva företag, hålla föreläsningar osv.

Sammanfattning av postiva samt negativa konsekvenser av operationen:

Postiva: Rodnaden försvinner till 100%, ingen tvekan om det.

Negativa: Ökad svettning på rygg och bröst. Konstant fuktiga fötter och även mer svettiga vid ansträngning och när de exempelvis ligger under täcket. Ökad svettning på ben vid ansträning.
                Nedsatt kondition.
                Torra händer. Inget som är jättebesvärande, bara att smörja in med en bra handkräm dagligen.

Det man får tänka är att ALLA får kompensationssvettningar. Det går inte att undkomma. Sen beror det på hur man svettas i vanliga fall och att om man svettas lite mer på de områden jag uppgivit inte är någon biggie. Men helt logiskt så blockas området från armhålan och uppåt från svett och den svetten MÅSTE ut någon annanstans. Inget snack om den saken. Det är precis som när man stryker på absolut torr i armhålan, då svettas man mer någon annanstans. Detta innebär inte att det är ett problem för alla, men jag vill bara understryka att det inte finns en "risk" för att man svettas mer, utan det handlar bara om hur mycket.

Så jag säger varken bu eller bä om operationen. För mig fungerade det som sagt inte och gav för mycket kompensationssvettningar, men det innebär ju inte att det blir så för alla.

På återseende efter min operation. Alla är välkomna att ställa frågor till mig såklart, då jag även vill finnas till hand för folk som va i min situation innan operationen.
                Last edited by Pizzaslice; 2017-11-09, 22:39.

Comment

• Bra att du kommit fram till ett beslut du känner dig nöjd med. Hoppas även att nerverna kanske har klämts åt så att det ger effekt även om dom nu tas bort.
                  Ska bli intressant att höra hur skillnaden blir nu när du tar bort dom. Lycka till den 14e och på återseende.

Comment

• Har precis gjort operationen nu och tagit bort klipsarna. Detta va inte alls lika jobbigt rent operationsmässigt och man mådde mycket bättre nu efteråt än när klipsarna sattes dit. Tuomo sa att det kommer ta ungefär 2-4 veckor innan nerven har normaliserat sig, men han kunde se när han tog bort klipsarna sa han att nerven återvidgade sig något och att allt såg bra ut. Precis som du skriver Skuffe så hoppas jag att nerven ändå ska vara något åtklämd och att man får lite effekt ändå. Kanske att det endast är när man skulle vara riktigt utsatt och i vanliga fall skulle blossa upp och rodna rejält som det händer lite. Eller att det tar längre tid att skicka själva signalen för rodnaden. Hade varit skönt att få något mellanting där man har något minskad rodnad iaf. Men vi får se helt enkelt.

En grej som jag blir ganska fundersam över är att när jag va på sjukhuset nu så hörde jag 2 andra svenskar som precis gjort operationen. Är helt säker på att de gjort en ESB då båda pratade med Tuomo och ena frågade "är jag röd nu?". Jag fattar inte varför de inte är aktiva här eller om de läst något på forum över huvudtaget? Jag råkade nämligen höra lite av det som sades mellan den svenska patienten och Tuomo där Tuomo berättade att om något skulle hända så skulle de höras inom 1 månad för att stämma av läget. Varpå svensken svarade: "Vad menar du med det?", på ett sätt precis som att han inte visste om att det fanns några risker. Tuomo berättade snabbt om eventuella svettningar osv.

Men det jag menar är. Om man nu gjort någon research, vart ska man då göra den om man inte göra den via forum? Dvs antingen här eller på flashback....? Min spontana känsla är att det nog är ganska många svenskar som gör denna efter mitt besök idag, men varför skriver de inget på forum?! Stör mig lite asså... Det är ju både för deras egen och för andras skull.

Så är det några som gjort operationen men som bara är inne här och läser så ber jag er att dela med er

Comment

Working...
                    X