Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Om att rodna och om att operera "bort" det.....

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Glömde skriva om det där med att bli varmt med ytterkläder i butik mm. Jo givetvis blir jag varm och svettig om jag har varma kläder på mig. Men använder nästan alltid kläder med blixtlås, så att jag kan dra upp/ner och själv välja mer om jag ska värma på mig eller kyla ner genom att dra ner dragkedjan till tex munkjackan. På vintern om jag ska in i ett köpcenter så lämnar jag ofta den tjocka vinterjackan i bilen och går i T-shirt och munkjacka in i affären. På så sätt så är jag inte fullt påpälsad

Comment

• Okej, jag förstår. Jag antar att man vänjer sig lite vid hur kroppen fungerar efter situationen. Anledningen till att jag funderade på att ta bort klipsarna har varit vid tillfällen då jag känt att jag svettats mer på ställen jag inte svettats tidigare och detta är alltså inte träning jag syftar på. När jag tränat har jag svettats mycket tidigare och på gymet kan jag vara helt genomsur, det struntar jag i. Däremot känner jag att jag inte vill begränsa mig när det kommer till svettningar i vardagliga situationer. Exempelvis det jag pratade om tidigare. Ex om man gått en promenad till köpcentret i lite tjockare kläder och när man kommer in så känner man hur svetten börjar komma på rygg och bröst. Har inte testat att vara ute på krogen efter operationen heller. Dansglad som man är så brukar man ju hålla igång lite och det som nojar mig lite är att man kommer bli genomblöt på dansgolvet.... Sen fick jag även en riktig chock dagen efter operationen som sagt då jag svettades extremt mycket. Men som jag skrev tidigare. Jag hade sprungit runt på stan i kostym och ullrock. jag hade tabletter i kroppen som kan öka svettningarna, samt att man svettas mer efter operationer(oavsett operation).

Jag studerar just nu och när man är i skolan och bara går runt vanligt eller sitter still med vanliga kläder så svettas jag ingenting på rygg och bröst, vilket innebär att i en sådan situation känner jag inga direkta bieffekter.

Men som jag skrev tidigare så tror jag att man känner efter lite för mycket nu i början eftersom man är medveten om vilka bieffekter som det medför. Så varje dag nu så går jag nästan hela tiden och känner efter titt som tätt om man svettas någonstans. När jag var mindre hade jag problem med svett i armhålorna. Och som ni kanske känner till, att när man nojar över att svettas så svettas man ännu mer! Så det kan ju vara en bidragande faktor att jag tänker på det. Sen försöker jag göra "tester". Alltså typ gå i rask takt in till stan och se resultatet. I början tänkte jag " fan nu är jag ju svettig på ryggen". Men när jag tänker efter så hade jag nog varit det annars också. Precis som du säger så känns det som kroppen letar nya ställen att svettas på. Sen är det även så ibland att det känns som man svettas på bröstet, men när man känner efter med handen så är det bara lite varmt men helt torrt. Konstigt.

Men har nu i efterhand börjat jämföra biverkningarna med hur det var innan och vilken situation jag helst skulle befinna mig i och därefter känner jag väl att det lutar åt att behålla klipsarna. Rodnaden var något som jag verkligen inte kunde leva med. Leta mer svett kan jag nog tänka mig att leva med. Jag håller som sagt på att testa lägga lite absolut torr på vissa ställen också. Började med att lägga lite på fötterna eftersom det egnetligen bara va kallsvett vilket är svett som inte grundar sig i att man är för varm. Därmed tänker jag att denna svett inte bör komm ut någon annanstans. Jag ska testa lägga lite absolut torr på bröst och rygg också för att förhoppningsvis styra svetten lite ner mot höft och ben.

Jag körde nämligen absolut torr i armhålorna för ett par år sedan och då blev jag lite mer svettig vid rumpan och framsida lår. Slutsatsen man kan dra är ju att det "bästa" stället jag tycker att svettas på är ju egentligen benen. Känns som den svetten torkar fort, förstör inte kläderna och den syns framförallt inte.

Tuomo ska ringa mig på söndag så ska vi diskutera lite. Däremot tycker jag det är konstigt att du inte svettas något om fötterna. På mig har de satt klipsar på t2 och t3. Är det samma som de satt på dig eller har de bara satt på t2? För som jag förstår är det t2 som är mest för rodnaden. Dock läste jag om någon annan i den här tråden där de satt på bara t3, men där rodnaden kommit tillbaka efter ett tag, så jag antar att det är "säkrast" att sätta på både.

Till sist har jag även haft lite problem med läkningen av ärren. Jag gjorde kanske tabben att ha på plåster i typ en vecka, vilket jag förstod på Tuomo att jag inte skulle. Jag fick lite var i ärren, vilket inte är bra. Så har duschat kroppen 2-3 ggr per dag, samt även tvättat ärren med desinfekterande vätska. Nu börjar de se bättre ut. Hur ser dina ärr ut nu efter 5 år, skuffe? Är det någon som frågar vad du gjort om de ser dig i bar överkropp eller syns de knappt alls att man inte tänker på det?

Men om man tittar på det positiva! Jag känner ju verkligen att på den sociala biten är jag mycket mer fri. Det känns som man kommit ut ur ett litet fängelse och man känner sig lite som mr limitless . Så om jag bara vänjer mig lite vid svettningarna så är detta värt det till 100%.

Comment

• Det låter som du lägger ner mer tid på att noja dig över om du svettas mer än att njuta över att du inte rodnar och kan börja ett liv som innehåller så mycket mer än det säkert gjorde innan .
        Men jag känner igen det lite grann, för precis som jag skrev så mailade jag till och med Timo och frågade om när mina biverkningar skulle komma. Tror inte det är så att man kan göra denna operation utan någon som helst biverkning. Jag fick torra händer och nedsatt kondis och är idag väldigt glad över att det inte blev mer. Sen vet man ju inte hur kroppen reagerar om 10-20 år. Men jag känner mig peppar peppar väldigt lugn med att jag inte kommer få annat än det jag har nu.

Jag kommer inte ihåg vart dom satte klipsen och vet inte vart jag har mina papper, då jag har flyttat. Men fick frågan här innan så det står på någon av dessa sidor här. Jag fattade inte vart dom satt dom någonstans och det var någon annan här på sidan som tolkade det som att dom satte 2 klips på varje sida. Men om det stämmer har jag ingen aning om.
        Jo jag har fått frågan om ärren två gånger och första gången drog jag till med nått så var det inget mer med det. Men andra gången så var det en tjej jag hade träffat som frågade och jag blev lite ställd över frågan för jag tänker inte på det längre. Så jag drog till med nått igen men hade glömt bort att hon var sjuksyrra så hon gick inte på det jag dravlade om utan ställde följdfrågor hehe. Hon tyckte läkarna som hade sytt ihop hade gjort ett dåligt och slarvigt jobb. Hon tyckte ärren var fula och det pga hur dom hade slarvat med stygnen. Nu 5 år efter tycker jag det ser bättre ut, men visst syns dom fortfarande.

Känner igen det där du skriver på slutet om att "mucka från kåken" ibland när jag är less på att smörja händerna tänker jag tillbaka på hur jävla dåligt jag mådde över mitt rodnande innan operationen och blir nästan tårögt glad över hur mycket bättre mitt liv blivit efter, hur otroligt mycket mer mitt liv gett mig efter det

Comment

• Jo men det är nog dags att försöka se det från den ljusa sidan lite mer! Men jag undrar fortfarande om du inte känner något från fötterna? För när jag lägger mig i sängen så kan de nästan bli lite småblöta ett tag innan jag ska somna. Sen precis innan jag somnar så har de torkat till. Men det är ändå lite småjobbigt asså. Det va värre i början dock, men har blivit bättre nu må jag säga. Nu när det är kallt ute också känns det ännu värre då svett och kyla inte är en trevlig kombo

Comment

• Nej jag har absolut INGA svettningar i fötterna, varken förr eller senare Ja förutom lite när jag motionerar, men det är nog rätt normalt och det har inte blivit mer efter jag opererade. Annars är dom snustorra.
            Men det är ju ganska normalt att man går och känner efter med, det är ju en stor omställning när man gör en sådan här operation. Både fysiskt och psykiskt och som sagt så får man nog väga för och nackdelar mot varandra. Vilket är värst, att få lite blöta fötter och få ett klart bättre socialt liv. Eller ett liv med torra fötter och tillbaka till "fängelset" och all den ångest som man har varje gång man är i sociala sociala situationer. Ja inte bara då, för jag gissar att du precis som jag har lagt ner åtskilliga ångesttimmar på att fundera på just detta med allt kring att rodna och som gjort att man undvikit att göra saker som man hade velat gjort.
            Vad fick du betala förresten? Undrar hur mycket dom höjt sen jag gjorde det

Comment

• Nu har det gått några dagar och jag måste säga att jag mår bättre! Har tagit lite mer absolut torr på fötterna och de är inte lika svettiga längre. Mina händer har faktiskt börjat bli något mer fuktiga igen som det känns, vilket är väldigt skönt och en positiv överraskning!! Funderade först på om det va min nya kräm som började ge effekt, men faktum är att jag smort in händerna mindre de senaste dagarna. Så det mesta känns frid och fröjd. Det jag känner just nu är lite hur svettningar på rygg och bröst kommer utvecklas. I situationen där jag hade rodnat tidigare känner man att det blir lite varmare på rygg och bröst, samt även när jag blir varm som jag sagt tidigare. På benen har jag inget emot att jag svettas, så jag tänker att om jag i fortsättningen svettas på rygg och bröst i vardagen så kör jag lite absolut torr även där och försöker styra svetten neråt mot benen.

Min puls känns även som den har stabiliserat sig. I början känner man sig lite som en trött säl som ligger på en klippa och jäser, eftersom pulsen är konstant låg. Men nu har den gått uppåt igen. Jag hade tänkt testa träna igen nu i helgen, och då ser man ju lite mer svart på vitt hur man svettas. Jag måste dock låte mina ärr läka lite bättre då man inte ska sträcka ut dom i läkningen som man gör när man gymar.

Skuffe, kommer du ihåg hur lång tid det tog för dina ärr att läka? Nu har det gått 3 veckor sedan jag opererades och mina har inte riktigt läkt ihop ännu.

Har din svett i armhålan blivit mindre eller är den densamma som innan operationen? För svettades jag inget i armhålan direkt efter operationen, men nu börjar den komma tillbaka, vilket jag tycker är BRA. Detta eftersom jag vill inte "stänga" svettområden då jag tänker att det kan öka kompensationssvettningarna.

Jag betalade 75 000kr för operationen. Jag kunde faktiskt betala efter att jag gjort operationen med mitt kort på plats. Kändes som Tuomo inte hade så bra koll på betalningen faktiskt. Jag sa innan operationen att jag inte hade betalat och då blev han lite ställd, men sa att vi kunde ta det efteråt. Sen när jag väl skulle betala så slog hon i receptionen in fel belopp från början, vilket vi inte kommit överens om. Något på typ 130 000kr eller nåt, så då blev jag lite arg. Men som tur så stod Tuomo bredvid mig och jag sa till honom att vi kommit överrens om ett pris och han bad dom ändra. Kanske va ett missförstånd mellan Tuomo och personalen helt enkelt....

Comment

• Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog att läka, som sagt har det gått 5 år sen så det minns jag inte
                Tror nog du får ge allt 2-3 månader efter att kroppen blivit mer vad vid det nya som hänt. Som sagt kände jag själv som att kroppen försökte hitta nya vägar att svettas på. Sen tyckte jag det kändes som att kroppen blev än mer lugn vid "faror" efter ett tag då kroppen börjat lära sig att det inte är någon fara, utan tar det lugnt utan att stressa upp sig som innan. Det bör också göra att du kommer svettas mindre vid dom situationerna med. Sen går det snabbt att glömma det gamla, så om du tycker att det är jobbigt med tex fotsvetten, så kan du ju försöka minnas all ångest och förtvivlan du säkerligen haft över att du rodnat och allt det negativa det fört med sig.
                Ok ja då har dom höjt sen jag opererade mig, men det klart det var 5 år och allt annat höjs med.

Comment

• Hej!

Snubblade in på den här tråden då jag varit rastlös under kvällen och tänkte få ut något vettigt som förkyld en lördag. Jag började läsa ditt första inlägg och har nu läst igenom allt i denna tråden.
                  Får berömma dig Skuffe för stort engagemang och visat intresse. Detta tror jag har hjälpt många oroliga kring hur vidare man ska gå tillväga med sina problem.Tack! <3

Som med alla andra i tråden så är det här något som jag också givetvis tycker är extremt jobbigt!
                  För min del så kommer rodnader i olika situationer. Ica när ja träffar gamla kompisar, restaurangbesök, läkarbesök, jobbet framförallt. Jag har märkt att ögonkontakt är något som påverkar hur vida jag ska bli röd eller inte. Som du har beskrivit innan, stå i en kö och få allas blickar är otroligt jobbigt för mig med. Jag har fått mycket hjälp med mentalträning och hur man ska tänka i olika situationer... Men just med rodnad så funkar det ej. Det låser sig. Och varje gång man hintar en "fara" så kan man nästan bli generad innan det ens händer.

Jag är en otroligt social person och det är inte alltid jag blir röd. Men på senare tid så väljer jag hellre att inte äta på jobbet eftersom det betyder att ja sitter slippa vid matbordet med alla kollegor. Går sällan ut på krogen, dock hjälper alkohol när man blir riktigt full. Och det är då jag är i mitt esse.. Hemskt men sant.
                  Jag tänker nog flera hundra gånger om dagen på att inte bli röd i ansiktet. Jag duschar inte på morgonen för att ja har inbillat mig själv att ja blir varmare om jag får en varmdusch innan jobbet. Och det leder till att jag blir rödare i ansiktet under dagen.

Jag är som flera svarat i tråden också en väldigt varm person och svettas väldigt lätt.

Jag börjar komma i stadiet att jag inte orkar detta mer. Det tär på mig inombords och äter upp mig. Jag har inte sagt det här till en enda jag känner för det känns som att det kommer göra mig rödare när jag väl träffar dem personerna som fått höra det. Känner nu efter några rader här att det känns bättre nu när man ser att man inte är ensam kring det här och tycker många har skrivit väldigt vettiga saker!

I mitt fall så känner jag att jag tar alla bieffekter som finns så länge det hjälper mig mot rödhet i ansiktet. Har absolut inga problem att stå framför en grupp och prata eller fika, äta... TILLS jag blir röd.. Och det hämmar mig i så många situationer. Jag har ett jobb som jag inte gillar för att jag är rädd att söka nya och utsättas för nya "faror".

Blev glad att jag såg att det här fanns. Och att det hjälper mot besvären. Lite bieffekter tror jag att alla kan leva med om man tycker det är lika jobbigt att bli röd i ansiktet som jag gör..

Jag har inte testat att prata med psykolog, men fått mentalträning där man blir lärd att möta sina rädslor.. Men som sagt så funkar inte den mentala biten för mig på den här punkten.

Min fråga: Funkar betablockare? Och hur ofta tar man dem på en dag?
                  Hjälper dem helt mot rödhet som själva operationer gör?

Krämer: CC kräm och andra har nämnts. Någon som har en specifik kräm? Är det som brunutansol typ?

Operation: Det har ingen påverkan på den psykiska biten? Så som jag har fått uppfattningen att betablockare gör. Det är det enda jag är orolig för. Att man ska bli zombie eller obrydd och framförallt asexuell.

Hur blir det om du solar? Samma möjlighet att få färg i ansiktet? Håravfall?

Förlåt för lång text men behövde ventilera lite. Återigen tack för alla olika svar på tråden. Otroligt givande kväll!

Godkväll mina röda och icke-röda vänner !

Comment

• Hallå Rödnej!! Jag gjorde operationen för ca 4 veckor sedan nu. Min tid efter det har varit lite upp och ner. Jag tänkte precis som du innan operationen och faktum är att jag också är en väldigt social person. Har inte berättat för min rodnad om någon förutom psykologer och det är inte heller någon som direkt känner till min operation. Vilket är lite jobbigt på sätt och vis, men känner att det kommer med tiden att jag kan berätta min historia och hur jag känt. Jag testade att gå till olika psykologer i början. Anledningen till att jag bytte va för att de inte tog mitt problem på allvar och att det va precis som att man bara hade en dålig dag ungefär och att det går över. Jag är väldigt intresserad av hur hjärnan fungerar och jag är fullt medveten om att man kan träna hjärnan på många sätt, vilket jag gjort i många olika fall tidigare. Dvs mental träning för att klara jobbiga saker och utvecklas. Men vad det gäller rodnaden så va det precis som du sa, att det bara låser sig och går inte kontrollera. När det va som värst i vissa perioder kände man verkligen att man skulle kunna göra VAD SOM HELST för att rodnaden skulle försvinna.

Till resultat... Rodnaden är borta till 100%. Så operationen fungerar verkligen till fullo sett till det. Dock så är det ju det här med bieffekterna som är svettningarna. I början hade jag även lite andra bieffekter som att fötterna både va väldigt kalla och svettiga, men de har fått tillbaka sin värme, samt att de inte är lika svettiga längre. DVS inget som direkt stör mig. Du frågade om håravfall. I början kändes mitt hår lite konstigt och Tuomo nämnde även att håret kommer bli lite mindre fett. Nu ett par veckor senare känns det helt normalt och "konsistensen" på håret känns nästan bättre då det faktiskt är lite torrare och lättare att fixa.

De första dagarna efter operationen så har ju inte riktigt pulsen stabiliserat sig. Jag har inte nämnt detta i tidigare inlägg, men jag hade jättesvårt att få stånd. Fick inget blodflöde till penisen knappt alls och då blev jag riktigt nojig. Mailade Tuomo och han sa att han aldrig hört om det tidigare. Några dagar och några ensamseglare senare så var det helt återställt.

Din fråga om solning. Har solat solarie 2 ggr efter operationen och märker absolut ingen skillnad där. Denna operation har ju inget med hudens pigment att göra. '

Det jag känner är att jag svettas mer på rygg och bröst och även lite på benen och fötterna. Här vill jag också va tydlig och säga att dessa områden är liksom inte något som blir svettiga när jag bara umgås med folk i en vanlig miljö och liksom inte direkt rör på mig. Då känns inte svettningarna av.

Svettningarna uppkommer när jag tränar, när jag kanske tar en promenad, är på krogen, går och handlar med mycket kläder nu när det är kallt etc. Jag har haft kontakt med Tuomo om att ta bort T2-klipsarna och bara behålla T3 då det kan reducera svettningarna, då jag tycker det är lite jobbigt med svetten, men har inte bestämt mig ännu. Detta kan dock öka risken för att rodnaden kommer tillbaka. Det man får lite ångest över är att det känns inte riktigt som man hinner "vänja" sig eller att kroppen riktigt hinner ställa om helt, då jag måste ta bort T2-klipsarna ganska snart om det ska ge effekt.

Torra händer får man också av operationen. Inget som stör mig då jag hittat en grym handkräm som binder fukt och återfuktar händerna fint under en längre period och det är absolut inget problem.

Men jag ska känna här lite i veckan, testa lägga lite absolut torr på vissa ställen och se lite hur jag känner. Jag har börjat fundera på hur jag faktiskt svettades innan operationen, då jag vet om att jag svettades en del innan också.

Slutsatsen är helt enkelt. Operationen fungerar VERKLIGEN mot rodnaden, men tänk efter på bieffekterna. Nåt du kanske borde testa om du redan svettas mycket sedan tidigare är att bara sätta klipsar på T3 och se hur resultatet blir. T3 är dock inte riktigt lika effektiv som T2, men du väljer ju själv där. Tar bort rodnaden mer men också större risk för svettningar.

Det jag också vill tillägga som jag också funderat på. Det är ju inte så att man totalt sett svettas mer efter operationen. Det är bara det att den svetten som skulle ut från bröstet och uppåt måste ju ut någon annanstans och därmed blir svettningarna mer "koncentrerade" och ökar såklart på andra ställen.

Jag håller er uppdaterade här under veckan! Peace.

Comment

• Hej Pizzaslice,

Tack för snabbt och bra svar!

Det känns som många här i tråden haft precis samma upplevelser och känsla kring det här med röda nyanser. Trodde som sagt att jag var ensam i det här och att alla bara accepterade detta och mådde skit i stort sett.. Otroligt lättat att det finns hjälp mot det här som tydligen funkar. Det du beskriver med svettningar är inget jag kommer tänka på ens tror jag. Det tar jag alla dagar i veckan så länge jag får bukt med ansiktsrödheten. Det måste ju kännas som ni är superman att helt plötsligt kunna stå framför folk, oannonserat möta folk på ica eller stan utan att bli röd i ansiktet.
                      Bara det måste ju ge ett otroligt gott självförtroende. Precis som det känns

För mig tror jag det är klipps på T2 samt T3 som gäller. Med ambitionerna jag har samt det typ av yrket jag utövar så kan jag inte sitta och bli röd under möten eller presentationer. Men som du säger, om det nu räcker med T3 för att få bort rodnad samt svettningar så är det en riktig Win-situation. Men känner du inte att du kan ta den bieffekten just bara för du blivit av med rodnad?
                      Vi är människor i och för sig och man anpassar sig och vänjer sig lätt och skapar nya problem... Så vi är uppbyggda tyvärr. Men känns hellre som att jag tar ökad svettning på kroppen, ben, rygg, rumpa m.m. just så att rödheten i ansiktet går över.

Men operation är i så fall längre fram i tiden. Om några månader. Några tips tills dess man kan tänka eller göra? Hudkrämer eller vad som helst?

Har tänkt lite kring långsiktiga bieffekter som har nämnts här i tråden. Tekniken ökar och speciellt inom kirurgi och medicin. Skulle det uppstå bieffekter i framtiden låt säga 10-15 år. Då finns det garanterat hjälp mot just dem bieffekter som kan tänkas uppstå.

Fortsätt jättegärna uppdatera hur allt känns efter operationen. Otroligt givande läsning!

Peace !

Comment

• Hej Rödnej och välkommen
                        Tack för det och jag är glad om denna tråd kan vara till någon hjälp för andra, som också lider av denna hemska åkomma.
                        För mig känns det viktigt att det finns en tråd där andra kan få ventilera och ställa frågor till varandra om detta.
                        Under så många år så var det verkligen ett helvete för mig och det kändes som jag satt i fängelse i min egen kropp och det var på livstid.

Jag hade läst om den gamla operationen tidigare men den var ju så riskabel och sen även olaglig i Sverige. Men fanns inget forum att läsa eller diskutera detta i.
                        För mig är det lika viktigt att det kommer fram saker som är dåliga med operationen som dom bra sakerna. För det verkar ju som det funkar bra på en del
                        och sämre på andra.

Känner igen det mesta du skriver och visst är det hemskt att man måste bli riktigt full för att man ska kunna känna sig "trygg" i socialt sällskap. Så många ggr
                        som man varit bjuden på fest och där jag valt att förfesta en del hemma innan, för att jag ska vara hyfsat full när man kommer dit folket är.

Betablockare tog jag ibland och funkar hyfsat, ibland iaf. Men dels så tog det om jag inte minns fel, en hel timme eller mer innan dom började verka, så några spontana
                        besök ville man ju inte ha. Sen blev jag grymt trött av dom. Kände mig som en 90-åring bara jag skulle gå upp för en mindre trappa. Så det var inget jag gillade att ta, men
                        gjorde det ibland. Men dom hjälpte heller inte helt, men fick hjärtat att inte rusa när hjärnan signalerade för "fara".

Operationen har inte påverkat det psykiska på något negativt sätt alls utan tvärt om. Man mår ju så klart 100 ggr bättre när man känner sig "fri".
                        Och samma med den sexuella biten, det var något jag frågade särskilt om med innan operationen och det hade inte med varandra att göra alls. Men mår man bättre psykiskt
                        så är man ju mer kåt i det stora hela, iaf jag .

Ingen skillnad när jag solar, inget håravfall, en aning torrare hår tror jag nog jag fick, kom jag på när jag läste Pizzaslice svar. Men marginellt och inget jag tänker
                        på idag.

När du nämner att känna sig som en "superman" måste jag säga att jag fortfarande känner mig obekväm i många av dom situationerna som jag rodnade innan.
                        Tror att har man haft ett system i hjärnan som varit överaktivt och varnat för faror hela tiden så slutar det nog inte hur som helst. Jag gillar fortfarande
                        inte att prata inför en större skara även om jag gjort och gör det ibland. Jag kan inte påstå att jag älskar när jag får total uppmärksamhet inför en mängd människor.
                        Men kroppen reagerar inte lika starkt som innan. Tidigare hade kroppen reagerat starkt, hjärtat hade börjat dunka fort, rodna, svettas mycket, få en flyktkänsla, fått ont i magen
                        osv. Nu kan jag fortfarande känna ett obehag i dom mest utsatta tillfälligheterna, men som sagt kroppen är mycket lugnare. Så att tro att hela världen ändras för en, är nog inte riktigt.
                        Tar sin tid för det "nya" att passa in i sitt gamla jag om du förstår hur jag menar

Comment

• Jag hade jättegärna gett detta några månader för att se hur kroppen anpassar sig. Man känner mer eller mindre för varje dag att man känner sig mer normal i kroppen. Dock ger det mig ångest om jag nu eventuell ska plocka bort några av klipsarna för att se om svettningarna minskar så måste jag bestämma mig ganska snart innan det är för sent.

Sen är det väl lite så också att nu har jag nästan glömt vilka problem jag hade innan och måste försöka påminna mig själv om varför jag faktiskt gjorde det här och att jag faktiskt innan utgick från att jag skulle få lite bieffekter och va fullt medveten om svettningarna. Jag kan säga såhär. Svettningarna är egentligen inget direkt problem i dagsläget. De uppkommer bara i vissa fall när jag rör mig och då menar jag inte tränar. Som jag beskrivit innan, gå och handla exempelvis. Dock nojar jag lite över hur det blir framåt sommar och vår.

Men som sagt. Ska ta och känna här i veckan nu hur det känns. Och om jag ska ta bort några klipsar så ska jag INTE ta bort alla, utan endast T2 eller T3. Ska prata med Tuomo i veckan om vilket som blir bäst ISÅFALL.

Skuffe, vet du vilken nerv om det är T2 eller T3 som styr handsvetten? Eller ifall båda har en inverkan på det, men isåfall vilken som kanske har mest inverkan?

Svar på din fråga gällande SUPERMAN, Rödnej. Jag har alltid gillat att hålla tal och det är därför rodnaden blivit extra jobbig för mig. Har hållt 2 tal efter operationen, dock inte för några jättestora skaror, ca 25. Då kanske jag mig helt annan. Helt annat självförtroende och lite av en Superman, så där har du helt rätt.

Comment

• Pizzaslice:
                            Man opererar på T3 för handsvett, och T2 för rodnad. T2 hjälper mot både handsvett och rodnad, men operation på T3 ger mindre bieffekter, därför väljer man T3. Rodnadsignalen går oftast igenom T2, därför väljer dom flesta kirurger att bara operera på den nivån mot rodnad.

Comment

• Pizzaslice--- Jag tror inte du behöver vara orolig för sommarens svettningar om nu egentligen inte tycker det är ett problem i dagsläget. På sommaren svettas alla människor lite mer om det är varmt och andra sidan är man ju mer lättklädd med. Och precis som du skriver, glöm inte bort ditt ursprungliga problem. Vilket skulle vara värst, att gå ev tillbaka till ditt liv där du rodnade, men svettas lite mer på sommaren? Eller ha ditt "nya" liv där du kan stå och prata inför en grupp igen? Vi kanske ha lidit olika mycket när det gäller detta, men jag mådde asdåligt över att jag rodnade och hade gjort i många år, så att lite mer svett skulle stoppa mig var inget alternativ. Men givetvis ska man göra sina egna val och gå på den magkänsla man själv har . Hoppas du kommer fram till något beslut som du känner dig bekväm med.
                              Vilka nerver som styr vad har jag inte en susning om, men det visste blushingman såg jag

Comment

• Hallå igen! Va på en liten tripp nu under helgen och tänkte ge er lite update. När jag gick från stan till stället där mina föräldrar bor så kom svettningarna igen ganska markant. Hade inte särskilt mycket kläder på mig och va inte en jättelång sträcka. Bar dock en väska. Blev väldigt svettig på rygg och bröst och min skjorta va alldeles genomblöt på dessa ställen och tog en stund att torka. Som tur va hade jag en tröja över så svetten syntes inte. Jag känner att dessa svettningar verkligen va mer än vad jag hade förväntat mig och de begränsar mig och jag känner att jag tänker på det hela tiden nästan. Mina fötter är fortsatt svettiga men går lite upp och ner. Satt barfota under en filt när jag kollade film hos mina föräldrar i lördags och efter en stund var de helt blöta.

Ikväll har jag lagt absolut torr på rygg och bröst där jag svettas som mest. Får se om detta minskar svettningarna något där. Jag har haft kontakt med Tuomo om att ta bort några klipsar för att få ned svettningarna lite. Enligt honoom så hade Timo(den gamla läkaren) haft några patienter där de tagit bort T2 och fått bra resultat med minskade svettningar och där rodnaden inte kommit tillbaka. Han nämnde dock att det såklart finns en risk att rodnaden kommer tillbaka men inte på samma sätt som innan.

Något jag tycker är väldigt konstigt är att när jag äter man jag bli lite fuktig i ansiktet och framförallt om jag äter stark mat, vilket man blir i vanliga fall. Men efter operationen har jag inte svettats något i ansiktet, förutom då när jag äter. Kan det vara någon annan nerv som går igång när man äter starkt?

Dock känner jag mig lite fundersam, då precis som blushingman skriver så är T3 främst för handsvett, och dessa vill Tuomo att de ska sitta kvar medan vi isf ska ta bort T2. Frågade om det inte va bättre att plocka bort T3, men enligt Tuomo skulle det inte ge särskilt bra effekt mot svetten.

Helt ärligt så har jag haft mycket ångest efter operationen och har inte mått särskilt bra en enda dag. Jag ska ringa Tuomo imon och se om vi kan komma fram till någon bra lösning. Jag hoppas verkligen det!! Svetten är verkligen jobbig och det känns så himla onaturligt. Har inte ens vågat gå ut på krogen efter operationen för jag vet att jag kommer svettas. Önskar verkligen att denna operation fanns utan effekter på svetten. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Ena stunden vill jag bara spola tillbaka tiden några månader och få detta ogjort, men då får jag också flashbacks till problemen med rodnaden såklart. Ska se om man kanske kan få ut något mellanting genom att ta bort några klipsar.

Blusingman, har du gjort operationen eller ligger du bara i startblocken så att säga?

Skuffe, du kommer ju inte ihåg om de satt på T2 och T3 på dig... Men var du 2 ärr på vardera sida av kroppen? Ett vid armhålan och ett lite längre ner på kroppen? För isf borde du ha klipps på båda också.

Comment

Working...
                                X