Announcement

Collapse
No announcement yet.

Om att rodna och om att operera "bort" det.....

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hittade förresten just nu et annat forum om detta (https://www.flashback.org/t752086).
    En läkare som gjorde många ETS-operationer i Sverige heter Christer Drott. Det var en på forumet som hade varit i kontakt med han, och han sa detta: "......Jag talade även med Christer drott och han körde på samma linje som telaranta att 85% nöjda men skillnaden var att han sa att det var sista utvägen och att ESB är lika bra/dålig som ETS........"

Det verkar vara lite olika meningar om detta. Säkert mycket för at det forskat alldeles för lite på det. Men, det viktigaste är ju at du är nöjd och at operationen var lyckad, Skuffe
    Last edited by blushingman; 2016-05-12, 06:03.

Comment

Hej igen och tack för det blushingman
      Detta är ju ett ämne som berör mig mycket, då jag i så många år mått dåligt av det själv. Så om jag kan berätta min storry och bolla detta med så är jag glad.

Angående klipsen så trodde jag att dom satt en på varje sida och inte 3 som du uppfattar det.
      Har ingen direkt svettning alls från brösthöjd och uppåt, om jag minns rätt så svettas jag lite på armarna, men blir nu osäker om det verkligen är så hehe.
      Så OM jag gör det är det inget problem då jag faktiskt inte minns, men har för mig att jag kan göra det. Får försöka tänka på det när jag motionerar nästa gång .

När jag blir grillad så har jag inte blivit röd, men har svettats. Det är ju så att jag fortfarande inte gillar många situationer och undviker därför att sätta mig i dom sitsar som jag vet kan "grilla" mig.
      Skulle inte vilja stå och hålla tal inför en massa människor, skulle inte vilja gå upp på en scen och bli betraktad. Även om jag personligen gärna skulle vilja det, reagerar kroppen på att det är en olustig situation fortfarande. Bara för jag opererat mig för 2,5 år sen så tar det inte bort hur kroppen har reagerat under 30 år innan. Men det är stor skillnad mot innan.
      Tidigare hade jag undvikit vissa fester, middagsbjudningar eller andra saker där jag hade haft risk för att bli uttittad och betraktad.
      Idag har jag faktiskt hållit ett litet tal, jag håller på utbildar mig till fotograf vilket gör att jag fotar vid större arrangemang och där jag har blivit presenterad inför 40-50 personer.
      Det var inget jag njöt av hehe men det gick bra, jag gjorde det och blev stärkt av det. Tidigare hade jag aldrig gått dit och utsatt mig för en sådan "grillning".
      Innan fester/middagar eller andra samlingar, hade jag garanterat varit väldigt nervös och orolig i kroppen, dålig i magen pga all spänning.
      Det är i princip borta nu, även om jag på nått vis skulle bli skrämd, som att en hare hoppar framför bilen,tidigare hade hjärtat börja rusa, jag hade rodnad och hela kroppen blivit rädd.
      Nu är den mycket lugnare även på såna saker. Oj nu kom jag visst på en avstickare hehe.

Jo jag har klarat mig från kompensationssvettningar och jag vet inte hur % är när det gäller det heller.
      Tjejen jag hade kontakt med innan här på forumet, hon fick lite mer svettningar på fötterna, annars märkte hon ingen större skillnad heller, sa hon då.

Håller med om att det hade varit väldigt intressant om någon Svensk läkare som är opartisk och med kunskap hade kunnat uttala sig om hur han/hon ser på det idag.
      Skulle också vara intressant att få veta varför såna här operationer inte genomförs i Sverige. Om ingen ansökt om det eller om ingen bryr sig om det.

Ok jag vet inte vem han Drott är och om han är trovärdig eller inte. Och det är väl problemet som du säger, vem kan man lite på?
      På Teloranta eller dom andra läkarna som utför det idag eller dom andra läkarna som är emot det? Hur mycket kunskap har dom läkarna som är emot det?
      Varför finns det så lite dokumentation från dom som utför det idag? Om det vore så farligt, varför får dom som utför det idag fortsätta?
      Finns många frågor som tyvärr är svåra att få svar på, eller omöjliga.
      En sak är ju säker att OM man ska göra detta så ska det vara sista utvägen. Det är en stor operation och som det visat sig för en del så har dom fått det jobbigt efter.
      Sen finns det dom som jag, som i dag är överlycklig över resultatet och fått ett mycket rikare liv

Googlade lite snabbt på han Drott och hittade långtidsresultat ur en tidning. Tyvärr från 2001 och med ETS metoden.
      Verkar som dom flesta var rätt nöjda redan på den tiden. Men kan tänka mig att dom som var missnöjda var grymt missnöjda.
      http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda22740.pdf

Ha en fin kväll alla

Comment

Hej Skuffe

Hur går det med dig nu för tiden? Fortfarande ingen rodnad och ej heller någon kompensatorisk svettning? Har ju precis varit sommar, så du har säkert igen verkligen fått sett hur kroppen är vid värme!

Comment

Hej blushingman

Bara bra här, sommaren var varm och skön och jag har inte lidit av att jag svettats onormalt mycket.
          Har tagit upp ett gammalt intresse, nämligen att fota. Har nu för första gången i mitt liv fotat gruppbilder, något jag tidigare aldrig skulle klarat av.
          Att stå framför en grupp på ca 20 personer och prata och dirigera dom var riktigt kul. Visst var det pirrigt, men det släppte ganska fort då jag kände att det funkade bra. Väldigt kul var det och efter har jag känt mig stolt och mitt självförtroende har stärks .

Comment

• blushingman
            blushingman commented
            Editing a comment
            Härligt att höra, Skuffe Njut livet vidare!

• Skuffe
            Skuffe commented
            Editing a comment
            Tack blushinman det gör jag verkligen, mitt liv har verkligen gått i rätt riktning sen operationen.
            Ha det så bra du med

Hej. Jag är ny här och väldigt nyfiken på en operation som Skuffe har gjort. Finns det verkligen inte fler här som har gjort denna esb -operation? Det är ju inte mycket positivt man hittar om den tyvärr. Förutom Skuffes då.

Comment

Hej!

Ville bara rekommendera att kolla ut denna sidan: http://esfbchannel.invisionzone.com/...cure-blushing/, till alla ni som inte vil ta ESB-operationen med en gång. Här förklaras olika mediciner man kan försöka.

Comment

Hej . Jag skulle kunna skrivit exakt det samma som du skrivit . Förutom att jag hade en mycket bra uppväxt , men det har ju inte hjälpt detta problem . Jag har exakt samma problem vid dom och även andra situationer. Jag orkar inte längre.... Hur blev det efter operationen ? Mycket tacksam för svar.

Comment

Hej Pleh
                Trist att höra att även du har detta problem
                Men som jag skrivit innan så har mitt liv blivit mycket bättre på alla plan. Jag har nu ett mer socialt liv och jag vågar och gör saker som jag inte gjorde innan och oroar mig mycket mindre inför olika möten mm också. Så mitt liv har blivit klart bättre även om man inte ska tro att bara för man opererar sig så försvinner all oro man har i kroppen över en natt.
                Menar om kroppen reagerat för "faror" i 10-40 år eller hur länge man nu haft problemet, så tar det tid innan hjärnan ställer om. Nu märkte jag stor skillnad direkt om att kroppen var lugnare mot var den var tidigare i jobbiga situationer, men som sagt det saker tar sin tid. Men jag är verkligen glad att jag gjorde min operation .

Comment

Hej Skuffe.
                  Tack för svar . Då kanske det finns hopp ändå . Vad härligt att det funkar så bra för dig .

Comment

Skal du ta ESB-operationen, Pleh?

Comment

Usch, det låter väldigt tungt att ha det som du har det… Förstår att du vill göra operationen. Själva rädslan är det säkert som är största boven, som du säger, men den är ju så svår att ta bort. Man känner ju det man känner…

Tragiskt att höra om din barndom också. Själv är jag också uppväxt i en familj med ”överreligiösa” människor, men har en väldigt positiv erfarenhet av det och de var helt fantastiska. Låter helt galet att det finns föräldrar som kan göra som de du bodde hos… Och lika galet att socialen kunde placera ett barn i den familjen??? :O Så sjukt.

Fantastiskt iaf att höra att du har kunnat reda ut ditt liv så bra, trots allt slit och alla motgångar. Du är stark. På riktigt. Och så bra att operationen har gått så bra!!!

Comment

Tack Elica jo tyvärr finns det ju människor som inte är lämpliga att ta hand om barn . Min egen besvikelse som vuxen, var nog mer att sociala placerade mig där utan att kolla hur det var. Men det var väl mer så på 70-talet skulle jag tro.
                        Kul att höra att du haft en bra religiös familj, tack och lov att man inte kan dra alla över samma kam

Comment

Hej Skuffe!
                          kan man på något sett få tag på dig? hittar ingestans där man kan skriva ett privat meddelande.
                          Mvh Eddie!

Comment

Originally posted by Eddie22 View Post
                            Hej Skuffe!
                            kan man på något sett få tag på dig? hittar ingestans där man kan skriva ett privat meddelande.
                            Mvh Eddie!

Det går att skicka privata meddelanden, jag skickade ett till dig så det är bara svara där

Comment

Hej, jag gjorde denna operation för ca 3 veckor sen och har några frågor till er som har gjort den. Hur snabbt märkte ni era bieffekter? och har det uppstått några fler nu när det har gått en tid för er sen ni gjorde den? Jag undrar även hur länge ni hade ont efter operationen? För jag har inte ont hela tiden längre men jag får det när jag ligger på sidan eller bär saker, var det samma för er ?

Comment

Working...
                              X