Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tänker för mycket.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tänker för mycket.

Är i en ny relation (8mån) och kan inte sluta tänka. Vi har inte haft något problem , aldrig bråkat och vill samma saker i livet. Men jag tänker hela tiden på om hon tycker något är fel och om hon inte säger det till mig. Jag jämför mig med hennes manliga vänner och kollar om dom är snygga. Hon har precis alla dom egenskaper som jag tycker är viktiga för att en relation ska fungera och hon säger till mig att den känsla hon känner för mig är obeskrivlig.

Kommer från en relation där det va massa bråk, och man var alltid tvungen att tänka på vad man sa. Det blev till slut att man analyserade personen för att veta vad man kunde säga. Jag analyserar fortfarande av gammal vana, tex tonläge, ansiktsuttryck osv, fast det inte behövs, ställer massa frågor som egentligen inte behövs, allt för att ligga steget före om någon händer. Tyvärr tar det upp mycket av mina tankar och hon får svara på massa frågor. Varför är jag så rädd, för när hon säger att hon vill skaffa barn med mig? Allt tänkande ger ångest och dåligt humör.

Tror du lider av två saker. Det ena är ren betingning från en destruktiv relation. Som du beskriver, du reagerar utifrån intrampade mönster.

Men sedan så har du väldigt låg självkänsla.

Båda sakerna kommer i slutändan att förstöra er relation. Om bara hade varit självkänslan så hade du kanske klarat detta med att läsa självhjälpsböcker men jag tror du behöver mer hjälp än så. Träffa en bra terapeut. Få prata och kanske försöka träna bort de tankemönster och känslomönster du hamnat i.

Kanske är du en sådan som vägrar att prata med en professionell terapeut. Inte vågar eller tycker sådant är löjligt.

Men tänk så här. Du kan bara inte förstöra något så fint och bra för att du har demoner i ditt huvud så något måste göras. Och att hon öser kärlek över dig kommer aldrig att räcka för att du ska känna dig trygg och vara den du vill vara. Så vad har du för val? Annat än att söka hjälp?

Jag är ingen expert, bara några tankar runt detta.

Comment

Hej,

Jag tänker också att det som Knet skriver är viktigt för dig.

Har du berättat för din flickvän hur du känner? Tänker? Om inte, gör gärna det. Det är svårt att ändra på mönster på ena dagen från den andra, och vet hon om vad du kämpar med så kan hon förstå dig på ett annat sätt. Givetvis menar jag då inte att problemen överlämnas till henne och att hon ska ansvara för och ta hänsyn till dem, utan det måste ju ske i samklang med att du jobbar på dem.

Ta kontakt med din VC och be att få tid till psykolog om det finns sådan där. Om de inte har någon sådan, kan du byta VC, eftersom det är fritt vårdval. Du behöver inte gå till den VC där du bor utan kan lista om dig till den du tycker passar dina behov bäst.

Lycka till och stor kram!
      Last edited by Tisteln; 2017-11-19, 12:25.

Comment

Working...
      X