Announcement

Collapse
No announcement yet.

Känner mig korkad

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Känner mig korkad

Har haft ångest i halva mitt liv och jag tar ssri för att försöka kapa toppen på min ångest. Ett stort problem jag har är att jag tar åt mig så lätt över vad folk säger eller om dem skrattar åt mig när jag säger fel. När jag säger något konstigt och dem skrattar så känner jag mig som den mest korkade människa. Kan bara älta det jag sa och tänka att nu kommer dem alltid tycka att jag är helt korkad. När dem skrattar så känns det som det bara snurrar i mitt huvud och jag bara har lust att säga va fan skrattar du åt, men jag bara låtsas som inget fastän jag mår fruktansvärt dåligt. Behöver hjälp med hur jag ska tänka i dessa situationer för att inte må så dåligt.

Hej! Jag förstår att det kan kännas jobbigt eftersom du tänker som du tänker. Tänk istället på den här frasen som är till 100 % sann: Nothing other persons say or do is because of you, it is because of themselves. Eller på svenska: Ingenting som någon annan gör eller säger beror på dig, det beror på dom själva. Om du alltså har en person som skrattar åt dig om du säger nåt konstigt eller fel så ska du i första hand försöka se det positivt. Personen tyckte antagligen att du sa nåt roligt. Det är ju en stor skillnad på skratt för något som är roligt och hånskratt. Tro inte alltid på det värsta! Men om personen faktiskt skulle hånskratta åt dig så kan du bara konstatera att den personen inte är speciellt trevlig och att hen antagligen har något problem eftersom hen istället för att visa medkänsla och förståelse för andra försöker lyfta sig själv genom att se ner på andras misstag.
    Tänk dig följande scenario:
    En femåring råkar i misstag spilla ut ett glas mjölk som hamnar både på bordet och golvet. Reaktionen från mamman eller pappan kan bli allt ifrån: "Hoppsan, ja en olycka händer så lätt men det är inte hela världen. Nu hjälps vi åt att torka upp här så får du mera mjölk sen" till " Förbannade jä-la unge,, du ställer alltid till det, hur klumpig får man va! Torka upp genast och sen blir det inget spel på mobilen ikväll!"
    Barnen gjorde samma sak men reaktionen blev helt olika, inte beroende på vad barnet gjorde utan beroende på hur föräldern är.
    Så, istället för att du rackar ner på dig själv pga hur andra reagerar på det du säger så kan du börja med att bedöma andra med ledning av hur de bemöter dig. Personer som mår bra med sig själva har inget behov att göra nån annan till åtlöje.

Comment

Går du i terapi? Det du behöver göra är att bygga upp din självkänsla. Och så måste du ändra din interna dialog dvs det du tänker om dig själv. Varje gång du tänker att du är korkad så hejda tanken och säg till dig själv nej jag är inte korkad. Alla människor säger och gör fel ibland. Det går att bryta hur man tänker/pratar med sig själv men man får va lite ihärdig i början. Ssri tabl kan inte bota din ångest el ändra dina tankar de kan bara ta bort symptom el lindra lite. För komma till botten med ångest/dåligsjälvkänsla mm och bli av med det helt så är det terapi som gäller.

Comment

Tack för era råd och jag ska gå i terapi. Jag har gått i terapi och det tyckte jag inte var speciell lyckat, men där är säkert någon terapeut som kan hjälpa mig..

Comment

Ibland får man testa sig fram kan va att det inte funkar mellan en och terapeuten, el att just den terapimetod terapeuten har inte passr en el ens problem. Så fort man känner att terapin inte känns bra el funkar är det jätteviktigt att man tar upp det direkt med sin terapeut så man kan prata om det och komma på vad som är fel och göra så terapin funkar. Ibland kan det vara att kemin helt enkelt inte funkar och då ska man byta. Ingen ide gå i en terapi som inte funkar, likadant om man efter ca 2 månader inte märker någon förbättring då ska man ta upp det. En bra terapi ska man märka förbättring ganska fort. Sen kanske det inte går från jättedålligt till jättebra på några ggr men att det börjar vända bär man märka redan efter en månad. Och sen är det alltid bra att tänka att även om terapeuten är utb på att förstå sig på andra människor mm så är de inte tankeläsare de kan tycka terapin går framåt medans patienten tänker här händer ingenting sådär soms agt oerhört viktigt man är san mot sin terapeut med både hur man mår och upplever terapin

Comment

Working...
          X