Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag orkar inte mer

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jag orkar inte mer

Jag mår inte bra. Jag vet inte varför jag mår dåligt. Jag vågar inte sitta öga mot öga med någon och prata men nu börjar det gå för långt. Jag ligger hemma och gråter och får ångestattacker flera gånger i veckan och vet inte vad jag ska ta mig till. Behöver något att prata med..

När började du få svårt att prata med människor när du sitter mitt emot dem?

När började ångesten komma för dig?

Comment

• Alexaandra
      Alexaandra commented
      Editing a comment
      Jag började få svårt att prata med folk när jag kom in i puberteten. Jag får känslan av att man blir dömd, att folk ser mig som en svag människa ifall jag öppnar mig och berättar om vad som är svårt.
      Samma med ångesten, strax efter puberteten.

Vänd dig till din vårdcentral och säg du behöver någon att prata med, förklara hur du mår man kan även vända sig direkt till psykiatrin men oftast måste man då själv skriva en egenremiss. Kolla upp om den vårdcentral du är listad på har psykolog kopplad till sig om inte kan du byta vårdcentral. Ångest är kroppens sätt att tala om att något är inte bra. Ångest är egentligen "bara" känslor som man av något anl inte orkat/kunnat ta hand om utan trängt undan dom men det går inte att tränga undan känslor hur länge som helst tillsut säger kroppen ifrån genom bla ångest, smärta mm. Man får även ångest om man inte tex är sann mot sig själv el när man gör saker mot sin vilja. Det kan tyvärr ta lite tid inan man får komma till någon och prata, finns det någon i din närhet du kan öppna dig till så länge?

Comment

• Alexaandra
      Alexaandra commented
      Editing a comment
      Absolut finns det folk i min närhet som säkert skulle lyssna och finnas där, men jag klarar ibte att öppna mig för dom närmsta då det känns som jag framstår som en svag och misslyckad människa.
      Jag har länge funderat på psykolog eller liknande men varje gång jag bestämt mig för att boka en tid har jag backat ur o tänkt att "Det kanske går över om jag bara börjar göra mer roliga grejer och håller mig sysselsatt"

Om det stressar dig för mycket att öppna upp dig för nära och kära, så vänd dig som Fenix säger till en psykolog och är det för mycket ångest i vägen för att du skall komma dit, eller ringa dit, så vänd dig till online terapi där du åtminstone får skriva av dina känslor och kan få professionellt stöd.

Ingen behöver få veta om vem du är, så ingen du känner kan döma dig och psykologer har sekretess på allt du säger.

Sen är du inte svag för att du har ångest, för det är en naturlig reaktion på för mycket stress.

Troligen överanalyserar du varför du inte kan öppna upp dig för människor, klockan "livet" tickar på och du känner dig stressad över att inte kunna gå vidare.
    Eftersom du inte kan tala med någon vän om det, eller någon psykolog, så ackumulerar du upp massor av stress tills det exploderar inom dig i form av ångest.

Vem som helst hade till slut brutit ihop under en sådan press, så ta kontakt med någon du känner eller anonym lyssnare och prata ut.

Lätta på trycket och lär dig ta tillbaka kontrollen över ditt liv

Comment

Working...
    X