Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med mig själv

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med mig själv

Jag är en 20 årig tjej som behöver hjälp med att komma på fötter igen. I dagsläget är jag väldigt hård mot mig själv & känner mig aldrig tillräcklig.

Jag skulle beskriva mig själv som en väldigt hjälpsam människa. Mina vänner, min familj & de närmaste skulle nog beskriva mig som väldigt glad, skötsam, hjälpsam & som en positiv tjej.

Men det händer att de gångerna jag inte kunnat ställa upp och hjälpa till eller när något går lite fel så bryter jag ihop. Dessutom har jag haft en förhållande i 4 år som varit mycket fram och tillbaka pågrund av att min pojkvän haft kontakt med andra tjejer vilket jag tyckt varit jobbigt, det har fått mig återigen att känna mig otillräcklig

Några exempel:
    Jag var ledig från skolan men hade mycket plugg. Mamma (som var på jobbet) ringde och frågade om jag kunde hämta min kusin som var 3 mil hemifrån för att han missade bussen. Jag hade så himla mycket plugg så jag berättade det för mamma & att jag behövde fokusera på plugget. Mamma okejade det och sa att det skulle lösa sig ändå.
    Det gick inte alls länge innan jag satt och grät för jag kände mig dum, värdelös & sämst... Efter 10 min ringer jag tillbaka till mamma & sa att jag kan åka ändå, men hon hade redan åkt. Jag kände mig hemskt dålig och det är en situation som jag minns väl än idag.

En annan situation:
    Här om dagen hjälpte jag en förening att sälja korv & hamburgare i en liten kiosk. En av de andra som var med frågade mig om jag kunde ta upp lite mer hamburgarebröd ur frysen. Hon nämnde också att det nog kunde finnas några bröd som redan vad färdigtinade så då skulle jag ta dom först.
    Jag hittade inga färdigtinade bröd så jag tog upp ur frysen. Ca 15 min efter det kommer damen med jättemycket bröd som var tinat & tog de frysta bröden jag tog upp och stoppade tillbaka i frysen.
    Hon var absolut inte arg eller något, hon sa bara att det fanns en hel låda som var tinad så hon la tillbaka dom frysta.. Det här fick mig alltså också att känna mig sämst, värdelös. Jag får som en klump i magen..

Jag måste bli starkare i mig själv. Mina ovan nämda situationer är liksom ingenting att reagera så starkt som jag gör..

Sen är mitt förhållande ute på hal is & jag vet inte om jag överreagerar med allt som hänt oss..
    Men han döljer saker för mig. Han skriver med tjejer som han sedan tar bort, han säger sen att det var inget speciellt han skrivit till dom men han ville bara inte ha kvar det. Jag frågade honom en gång om jag kunde få kolla på hans telefon men han vägrade öppna den för mig. Han gillar jättemånga bilder på andra på socialmedier men gillar nästan aldrig något jag lägger upp...
    gud jag behöver så himla mycket hjälp med allt!
    Last edited by Erika95; 2016-08-15, 16:15.

Jag tycker du ska börja i terapi. Om du har råd så finns det privata terapeuter, annars så kan du försöka få en via din vårdcentral. Kanske skulle du i början behöva en psykodynamisk terapeut där får reda ut dina känslor, prata om dina erfarenheter osv. Men vanligast är KBT där mer jobbar med beteendet, skriver listor och får hemläxor. Troligen något som kan vara bra för dig om du får tag i en bra KBT-terapeut.

Sedan undrar jag varför du drar med en sådan partner? Din självkänsla och självförtroende blir väl inte direkt bättre av att ha en kille som söker spänning på annat håll.

Men jag vet, även om dåligt så är det "något". Rädslan att blir ännu jobbigare att vara själv. Att ändå en slags trygghet även om vet att relationen inte leder dit du vill.

Jag är ingen expert, bara några tankar.

Comment

Working...
    X