Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oskuld, rädd för relation, vågar inte berätta för någon.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Oskuld, rädd för relation, vågar inte berätta för någon.

Det är förvånansvärt jobbigt att skriva det här, men jag måste få det ur mig, berätta för någon. Jag är 23 år och har aldrig varit i ett förhållande. Jag har aldrig haft sex.

Det är inte så att jag gått och trånat efter närhet med någon speciell utan att våga ta steget och inleda en relation. Jag har aldrig känt mig superattraherad av någon, och jag tror inte att jag känt det som folk verkar känna när de vill bli tillsammans. Jag skriver "tror", för jag vet faktiskt inte om det bara är något jag intalar mig för att jag inte vågar vara nära. Jag har jättesvårt att känna mig nära någon, även mina vänner. Det är sällan jag känner att jag, innerligt, har roligt och kan slappna av med dem. Det kan dock bero på att alla pratar om sex och förhållanden. Hela tiden. Det är svårt att skapa närhet när man inte känner att man kan relatera, när jag inte vågar vara uppriktig. Jag får en klump i magen så fort ämnet kommer upp. Jag har aldrig berättat för någon att jag är oskuld. Självklart skulle jag kunna säga det till vissa av mina kompisar, men det blir aldrig tillfälle, och vi umgås ofta i grupp. Det största problemet har jag med mina kollegor. Det är bara tjejer (i olika åldrar), och det blir mycket tjejsnack. Jag tror inte att någon tror att jag är oskuld. Jag ser hyfsat bra ut, har en snygg kropp och är inte blyg. Jag skulle kunna vara ärlig med vissa av dem, men inte med alla. Och jag vill inte känna mig svag. Jag vill inte att de ska prata om mig. Jag vill inte att de ska tycka synd om mig!

Det här blir alltmer besvärligt ju längre tiden går. Jag var ute i helgen och träffade en snygg kille. Oftast när jag går ut har jag ganska tråkigt, men den här gången var det kul (vilket kan bero på att jag drack mycket mer än vad jag brukar göra). Vi hånglade lite, och jag kände faktiskt att jag hade kunnat gå hem med honom. Om jag inte varit oskuld. Allt jag kunde tänka på var vad det skulle säga om mig. Förlora oskulden vid 23 med en kille jag raggat upp på krogen. Om jag dessutom berättat för honom om min situation hade han kanske pratat om det med sina kompisar, som säkert känner någon av mina. Och hade jag inte sagt något skulle det kännas som att jag inte var sann mot mig själv. Så jag gick därifrån.

Jag vet inte om jag någonsin kommer att träffa någon om jag fortsätter som jag gjort hittills. Jag vet bara inte om jag kan göra något annorlunda. Jag vet inte om jag vågar.

Jag tycker du fokuserar väldigt mycket på din oskuld helt i onödan. Det är inte så stort eller viktigt egentligen. Sex är sex och det är en del av livet. Jag är själv ungefär i din situation oskuld vid snart 26 års ålder då och jag är öppen med det ifall någon frågar och jag bryr mig inte om vad folk tänker om det. Sen finns det ju människor som föredrar att sin partner är oskuld. Jag vet inte dock varför jag själv bryr mig inte varken eller om just det men du ska inte tro att killar inte skulle gilla det om dig. Du är din personlighet och erfarenheter, inte din sex.
    Jag lyssnar på en podcast där folk mailar sina alldagliga problem till två komiker och ibland gäster som då svarar och många tjejer som mailar in verkar tycka att sin oskuld skulle vara ett slags hinder i ett förhållande. Responsen blir alltid att en oskuld flickvän är ett plus eller om inget annat helt neutralt, inte något negativt alltså. Om du verkligen vill ha ett förhållande så verkar hindret bara vara dina tankar om dig själv. Men du är lika värd att uppleva det som alla andra.
    =)

Comment

Vill du verkligen bli av med oskulden med ett krogragg?!

Du kommer att träffa någon. Det kommer att klicka till. Du kommer att vilja ha sex. Ni kommer att ha sex och det kommer att gå hur bra som helst. När är den som det är meningen du ska ha sex med och du vill det.

Kom också ihåg att en relation är en unik dynamik mellan två människor. På det sättet är vi alla oskulder. För vi vet inte hur vi kommer att ha sex med den vi inleder en relation med. Vi kanske har haft andra relationer men det blir helt orelevant hur vi hade sex då. Utan det handlar om du och den du är med, hur ni upptäcker varandra, hur ni vill ha det. Och då är naturligtvis din utgångspunkt en annan då aldrig haft det men ändå inte helt olik de som haft det.

Men visst finns det de som har ett enkelt sätt att se på både relationer och sex. Där handlar om yta och om att immitera hur sex fungerar på porrfilm. Vissa gillar det, spela ett spel och känner sig nöjda med det.

Men jag tror de flesta som jag ser sex som något mer. Och då blir den tekniska biten inte det viktiga. Och då inte heller om du är oskuld eller inte.

Comment

Jag tycker inte att det vore så fel att bli av med oskulden med ett krogragg.
        Det viktiga är att du har lust, inte moralisera över med vem du gör det med.
        Om du lägger så stor laddning kring detta nu så kanske den tröskeln blir så hög att du aldrig kommer till skott.Om du förlorar oskulden med någon tillfällig så är du i gott sällskap med många av oss.Man är nyfiken och vill se hur det är. Du kanske gillar sex men är inte så sugen på en kärleksrelation just nu för det. Varför förvägra sig sex bara för att man inte hittills har träffat "den rätte"?

Men se till att ni skaffar kådisar på väg hem från krogen.

Comment

Svenska Dagbladet på nätet har en bra artikelserie "Att inte ha sex". Hittas på avdelningen Idagsidan.

Comment

Working...
          X