Announcement

Collapse
No announcement yet.

Osäkerheten tar över.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Osäkerheten tar över.

Jag har haft depression/ångest sedan ett par år tillbaka och blev utskriven medicin för detta, vilket jag nu tagit i ett antal år. Innan jag började med medicinen träffade jag min fantastiska partner. Problemet ligger i att trots att medicinen får mig att må bättre än vad jag gjorde tidigare känner jag mig fortfarande lika osäker bland folk och dessutom för min partner. Osäkerheten gäller främst kring min kropp då jag fortfarande kan må dåligt över hur jag ser ut trots att min partner tycker om mitt utseende.. Detta bidrog till att jag nyligen fick höra av min partner att vårt sexliv var skit, då vi sällan älskar med varandra, antingen i brist på tid, ork, eller bara att jag känner mig osäker och inte manad till att ha samlag och jag känner att detta problem ligger på mig, men att jag inte riktigt kan hjälpa att jag i princip aldrig riktigt känner mig manad för sex trots att vårt förhållande utöver sexet är helt fantastiskt.
    Jag försöker brottas med detta och mår dåligt över att jag inte vet hur jag ska göra för att både slappna av och få bort min osäkerhet.

Detta med att du är osäker över din kropp beror på att din självkänsla inte är så bra. Självkänsla är vad man tycker tänker om sig själv (tex jag duger inte, mina lår är äckliga osv) till skillnad mot självförtroende som är vad man tycker/tänker om det man presterar tex jag är bäst på fotboll, grym kock osv. När du fick medicin utskrivet fick du erbjudande att gå i terapi? Bara medicin löser inte depression och ångest vill man bli helt fri från det krävs även terapi för ta reda på varför du blev deprimerad och vad ångesten egentligen handlar om. För annars kommer ångest/depp komma tillbaka den dag du slutar med medicinen. Så går du inte i terapi kräv det. Självkänsla går att bygga upp ochså med hjälp av terapi.

Comment

När jag fick medicinen utskriven hade de tänkt att jag skulle börja med KBT, men tyvärr fanns det inga platser till det och det rann ut i sanden. Problemet är att jag egentligen hatar att prata med folk om hur jag känner.
      Jag vill försöka att testa terapi igen.. men att bara nämna att man har en osäkerhet vid sexuella ting skulle bara få mig att känna skam. Jag är van att kunna fixa problemen själv, och därför tänkte jag testa att få lite tips här för att få lite vägledning i hur jag kan må bättre med säkerheten.

Comment

Det finns ingen medicin som kan plocka bort dålig självkänsla tyvärr.
        Går själv på både stämningsstabiliserande och zyprexa, och även om detta tar bort mycket av mitt mående som påverkar mig negativt så kommer dom inte att ta bort min syn på mitt självvärde eller min självkänsla generellt. De kan hjälpa till att få bort ett onödigt mående som jag kopplar till detta, men i grund och botten är självkänslan och självvärdet något man måste jobba med, och det är MYCKET :P
        KBT är en jättebra behandling, men det kan funka också med en samtalskontakt på öppenvården eller vårdcentralen för att få en inblick i varför du känner som du gör just angående ditt utseende.
        Jag har gått hos psykologer i 5 år men aldrig riktigt pratat om hur jag känner inför mitt utseende. Utåt kan jag vara riktigt ytlig och egocentrisk, exempelvis "Näe, fy fan.. Kan verkligen inte hjälpa att jag är såhär snygg!" och sådana saker kan jag säga bland folk.
        Men faktum är att jag skäms över min kropp, och det har alltid påverkat mitt sexliv eller min trygghet hos andra.
        Jag har absolut ingen "mirakelkur" för detta, utan detta är något som man hela tiden, och dagligen får arbeta med.
        Faktumet att ställa sig naken eller i underkläder framför spegeln och säga "Detta är jag helt enkelt, såhär ser jag ut" och acceptera det.
        När det gäller sexet, hur mycket det än gnager i dig.. Som prinsessan från Frost säger "Let it go!".
        Slappna av och tänk på vad som händer under "akten".
        Du har en partner som älskar dig och finner dig attraktiv.
        Tänk hellre i banorna "Hen har inte stuckit pga mitt utseende än så länge, så varför skulle hen göra det nu?"

Sen är det som sagt något att öva på, dagligen.
        Det är grymt svårt.
        Jag kämpar fortfarande med det varje dag.
        Men om du försöker att slappna av när det gäller din kropp så tror jag att det hjälper dig mycket

Comment

Working...
        X