Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vestibulit/Vaginism

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vestibulit/Vaginism

Hej,

Jag har en fråga...

För att hjälpa dom som behöver hjälpas....

De flesta tror jag vet vad vestibulit eller vaginism är . helt enkelt när man har ont vid samlag , i vaginan eller precis utanpå. Och nej. det är ingen sjukdom. allt sitter i psyket, av trakaserier sen tidigare, av motvillig samlag... psykisk ohälsa m.m.

Finns det några erfarenheter av vaginism/vestibulit?

Kan ni dela med er?

Hur har ni hanterat det?

ÄVen ni ''andra' ' som inte har det, får gärna uttala er om hur man kan öva bort en psykisk reaktion , pga tidigare erfarenheter och kunna njuta i nuet och med partner och se sin partner och lära kroppen det nya.

Ja, garanterat och det vet man speciellt som HSP person

Jag undrar om det där inte har med HSP person att göra, och om två parter med hsp möts gör att den "känslan" hämmas pga känslan av trygghet är större? För man vet vilken empatisk förmåga man har på en mental nivå... om man jämför med en utan hsp och en med, så är den emotionella biten långt ifrån, speciellt om den andre inte (som inte har/är HSP)

är "klar" i sig själv.

Vet inte om jag förklarat på ett förståeligt vis

Comment

Nej det tror jag inte att det har och göra med. HSP personer eller inte.

http://uppsala.tjejjouren.se/tjejguiden/sex/om-sex-gor-ont-vestibulit-539

Man kan få det om man haft mycket svamper i underlivet också.

Comment

Jag har erfarenhet av detta, men tyvärr inte mycket tips. För min del har det blivit bättre med åren och efter barnens födsel. Tyvärr är väl inte det så mycket uppmuntran...Möjligtvis att du inte är ensam.

Comment

Hej!

Jag har själv haft vestibulit i 1 1/2 år och har gjort ett projekt där olika kvinnor som lider av vestibulit intervjuas. Skicka ett PM om du vill prata närmare

Comment

Något svar? Från någon som kan ämnet mer?

Comment

.

Comment

En liten fråga kanske. Eftersom det här är ett psykologiskt problem så undrar jag om du har fått hjälp med de negativa erfarenheterna som orsakat det här?

Comment

Ja det har jag.

Comment

Misstänker att jag också har något utav det där. Vet inte heller hur jag ska hantera det, eller komma förbi det..

Comment

Lya-dia, vet du vad som orsakat det i ditt fall? Har du fått hjälp med det i så fall?

Comment

Jag vet inte om det har något med kroppsstorlek att göra, men jag är överhuvudtaget ganska liten.

Sen har jag även blivit sexuellt utnyttjad, vilket jag misstänker har en del med det hela att göra...

Har inte fått nån hjälp, men jag har ingen som jag anförtrott mig om det här med

Comment

Jag har på senare år kommit på att jag nog lider av vestibulit. Har alltid tyckt, från den tid på 90-talet då jag blev av med oskulden, att det är läskigt att stoppa in något i slidan. Har aldrig haft en tampong t ex. Blir stel som en pinne då någon/något närmar sig mitt underliv. Har inte blivit sexuellt utnyttjad ska jag säga.

Den första killen jag hade sex med var inte så van vid sex heller, så vi fick pröva oss fram. Han var inte den mest tåliga kille heller och ville att det sexuella skulle gå fort och vara bra. Han ville helst att vi skulle komma samtidigt. Det fungerade aldrig för mig men jag sa det. Jag ljög. Jag har ljugit så många gånger om att jag har fått orgasm så jag har tappat räkningen. Jag kände att jag inte dög om jag inte kom samtidigt som honom. Det var aldrig speciellt skönt men jag hade sex för jag ville ha kroppsberöring.

När det blev slut så sa jag till mig själv att aldrig mer ljuga om att sex var skönt. Jag var singel i många år av olika anledningar och hade heller inte sex på flera år. Jag mår inte dåligt av att inte ha sex, jag är glad ändå

Har heller inte använt sexleksaker då jag inte tycker det är skönt att stoppa upp något. Är alltid torr och trög. Det är inte skönt så jag ger upp.

Så träffade jag en ny kille, som var värre än min förra. Han var världens egoist och var bara koncentrerad på sin sexualitet. Ändå hade jag sex med honom, fast det gjorde så himla ont. Till slut sa jag nej till honom. Så vi hade sex på annat sätt.

Återigen ljuger jag om att jag är missnöjd. Jag blir ledsen på mig själv. Vet att jag gör övergrepp på mig själv.

Vi är inte ihop längre. Han var inte bra för mig, på många sätt.

Förstår nu att jag troligen har/har haft vestibulit hela livet. Det svider och bränner och gör bara ont. Vill inte ha vaginalt sex. Jag kan bli kåt men tanken på att en snopp ska in där... nej! Tror jag har bestämt mig för att inte ha sex något mer i hela livet, vilket känns väldigt sorgligt då jag inte ens fyllt 50. Jag vill ju ha en relation!

När jag var i 20-årsåldern så visste jag inte om att det fanns något som hette vestibulit, så jag förstod inte att man kunde söka hjälp. Jag är rädd för att träffa en ny kille, rädd för att det ska göra ont igen, rädd för att söka hjälp, rädd för att känna återigen "jag ska aldrig mer ha sex", rädd för att jag ska börja ljuga igen. Rädd för att nästa kille också ska vara en egoist och inte respektera min sexualitet.

Jag yppade lite av detta till en gynekolog och hon föreslog samtalshjälp men jag undrar om det kan göra någon nytta att gå dit som singel...? Jag måste väl ha någon att öva på?

Comment

Jag hade vestibulit efter övergrepp för ett år sedan, det gick över på ett par månader. Nu har jag kommit in i en seriös relation igen vilket ger mig massa triggers och såklart också mycket smärtor som från ingenstans. Jag hoppas verkligen att det går över snart igen för den nya relationen är ju såklart ostadig och jag vill ju verkligen. Sexet var så underbart i början och nu kan han inte ens ta på mig. Jag har precis börjat behandling för PTSD, och jag vill ju inte stressa fram men jag är så frustrerad och rädd över att min nya relation ska ta slut för det här. Fy fan för övergrepp och fy fan för vestibulit.

Någon som använt bedövningssalva? Nu smörjer jag in med glidmedel ofta men det hjälper inte när jag tex ska cykla eller så.

Comment

Working...
                            X