Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hör röster i vattenkranarna

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hör röster i vattenkranarna

Eh, jag vet inte om jag lägger detta ämne i rätt kategori nu. Jag är ju inte galen vad jag vet och har ingen psykos vad jag vet och är inte schizofren.. Men jag har börjat höra liksom mänskliga röster och sånger från vattenkranen inne på toaletten samt ute i köket. Vad kan detta vara? Kan det vara att jag hör grannarna eller är det något annat? Spöken? Eller kan någon medicin orsaka sånt där? Jag tar just nu Concerta, Oxascand (vid behov, ej varje dag) och Escitalopram. Tankar om detta? Jag har också börjat bli lite mer paranoid den senaste tiden.. Eller, jag vet inte. Svårt att själv se sitt beteende som irrationellt, jag själv tycker ju att min paranoia är ganska befogad men jag vet inte, enligt mina närmsta är den nog inte det.

Vattenrören kanske funkar som såna där talrör? Dessutom leder vatten ljud mycket bättre än luft.

Comment

Lider du av sömnbrist? För det kan leda till vissa problem, så som hallucinationer.
      Concerta borde ge en stimulans av ditt nervsystem iaf. Sen vet jag inte hur den medicinen interagerar med din antidepressiva. Möjligt att de kan ge de symtom du beskriver i insättningsfas.
      Kram

Comment

Om man tittar på Concerta's biverkningar: vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare) kan man läsa: se, känna eller höra saker som inte finns. Detta är tecken på psykos. Har du någon läkare att prata med om saken? Kan vara bra att prata med någon läkare om saken innan det hela går överstyr och början av psykosen blir värre och värre.

Eftersom jag inte vet hela namnet på Escitalopram kan jag inte kolla upp dess biverkningar.
        What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Originally posted by mankämparpåmedlivet:) View Post
          Vattenrören kanske funkar som såna där talrör? Dessutom leder vatten ljud mycket bättre än luft.
          Så är det säkert!

Comment

Originally posted by Shaggysecrets View Post
            Lider du av sömnbrist? För det kan leda till vissa problem, så som hallucinationer.
            Concerta borde ge en stimulans av ditt nervsystem iaf. Sen vet jag inte hur den medicinen interagerar med din antidepressiva. Möjligt att de kan ge de symtom du beskriver i insättningsfas.
            Kram
            Nej, inte direkt sömnbrist.. Men jag går och lägger mig ganska sent. Sover nog snarare mer än jag borde då jag sover under dagarna också. Jag har gått på de antidepressiva i 98 dagar nu så jag tror inte att det är de som spökar. Det är kanske bara rören tror jag. Men jag vet inte. Min pojkvän tror också att det bara handlar om hur vattnet låter liksom. Men jag har ju aldrig hört det innan och jag har bott i den här lägenheten sedan juni 2014. Aja, jag vet inte.

Comment

Originally posted by Avances View Post
              Om man tittar på Concerta's biverkningar: vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare) kan man läsa: se, känna eller höra saker som inte finns. Detta är tecken på psykos. Har du någon läkare att prata med om saken? Kan vara bra att prata med någon läkare om saken innan det hela går överstyr och början av psykosen blir värre och värre.

Eftersom jag inte vet hela namnet på Escitalopram kan jag inte kolla upp dess biverkningar.
              Escitalopram heter Escitalopram? Cipralex heter den också - samma grej. Eller hur menade du? Jag tror inte att det är en psykos, brukar man inte bli crazy då? Jag tycker inte att jag stämmer in på det. Men däremot fick jag en mindre psykos av Zoloft, så det kan ju ha påverkat mina framtida känslor och upplevelser förstås. Det var ett tag sedan dock, några månader sedan, typ oktober.

Comment

Det var Escitalopram Cipralex jag var ute efter. Jag kan bara se förvirringstillstånd där.

Det är faktiskt fullt möjligt att leva sitt liv på det vanliga sättet även om man har en psykos, eller början få en. Problemet är att om man har den under en lång tid kan den påverka våra beslut i vardagen. Det hela beror på hur man hanterar det hela. Jag själv skulle nog berätta för min läkare om situationen och låta honom/henne göra en bedömning över det hela, jag skulle nog berätta i förebyggande syfte. Vad jag är medveten om så vill de veta sånt och behöver veta sånt eller är det bara min läkare detta gäller??? Om man inte berättar sånt så kan de inte hjälpa till, min låter i alla fall mig vara med i beslutsfattandena om hur vi ska fortsätta om jag får symptom på grund av att jag inte har använt min medicin.
                What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Originally posted by Avances View Post
                  Det var Escitalopram Cipralex jag var ute efter. Jag kan bara se förvirringstillstånd där.

Det är faktiskt fullt möjligt att leva sitt liv på det vanliga sättet även om man har en psykos, eller början få en. Problemet är att om man har den under en lång tid kan den påverka våra beslut i vardagen. Det hela beror på hur man hanterar det hela. Jag själv skulle nog berätta för min läkare om situationen och låta honom/henne göra en bedömning över det hela, jag skulle nog berätta i förebyggande syfte. Vad jag är medveten om så vill de veta sånt och behöver veta sånt eller är det bara min läkare detta gäller??? Om man inte berättar sånt så kan de inte hjälpa till, min låter i alla fall mig vara med i beslutsfattandena om hur vi ska fortsätta om jag får symptom på grund av att jag inte har använt min medicin.
                  Tack för ditt utförliga svar. Det kan hända att jag har haft det några gånger i mitt liv men bara det att jag inte har sagt det till någon. Jag har ännu inte berättat, men däremot är jag väldigt deprimerad hela tiden nu så till sist bröt jag ihop och skrekgrät inför läkaren i förrgår. Det har aldrig skett för mig förut så nu kanske det händer lite saker. Jag har väntat på DBT sedan oktober förra året men nu -kanske- det är på gång i mars i alla fall. (har haft diagnosen Borderline sedan 2012 men ännu inte fått hjälp....) Man märkte att läkaren tog det på allvar den här gången då jag även fick en panikattack. Han hämtade min kurator och jag fick reda på att vi kan ansöka om boendestöd åtminstone, vilket jag verkligen behöver. Jag gör inget hushållsarbete eller nåt här hemma och duschar knappt längre. Däremot går jag till skolan+pluggar. Än så länge. Har fått förhöjd dos av min Concerta nu samt fått ut nya antidepp då dessa tog slut för några dagar sedan. Äntligen! Har ju även lugnande vid behov, vilka jag försöker tar varannan kväll som max.. Oj, vilket långt svar det blev. Sorry. Min poäng är att jag hoppas på att må bättre snart, även om jag inte direkt ser någonting förutom mörker.

Comment

När jag läste ditt inlägg kom jag omedelbart tänka på den här videon med Louis CK: https://youtu.be/ZrqKniuIzOQ?t=59s

Hahaha! Hjärnan kan ställa till med det ena och det andra. Om det beror på dina mediciner eller inte låter jag vara obesvarat, men jag föreslår att du tar det lugnt, andas, slappna av. Prova meditation. Om det inte hjälper så kanske du borde se över din medicinlista och utesluta en eller två. Jag tror knappast att grannarnas röster färdas genom rören då de inte är öppna för att ta in ljud och inte finns det några spöken heller för den delen. Om du tror på spöken, så tänk så här: Det har levt ca. 300 miljarder människor under jordens livstid. Det har alltså funnits betydligt fler människor än vad som lever på jorden idag. Om det skulle finnas spöken så skulle alltså 300 miljarder spöken ränna runt och terrorisera dem levande. Verkar det rimligt? Dessutom, om nu spöken hade funnits, tror du inte att det hade varit ett extremt stort forskningsområde? Ta det lugnt. Hitta tillbaka till din kropp. Ät nyttigt och regelbundet, träna din kropp, stretcha, meditera, ANDAS, så kommer allt lösa sig.

Må väl. //Grounded

Comment

Working...
                    X