Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett par tankar såhär om natten- LJUD

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ett par tankar såhär om natten- LJUD

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, men sak samma!

Har så länge jag kan minnas så har jag haft behovet att att kartlägga ljud. Minns när jag var liten att jag tex studerade ljuden hemma i huset och visste vart folk var, hur fotstegen lät, hur det lät från mitt rum när nån gick ut, och vilket håll hen gick. Jag visste vilka trappsteg som lät på sitt specifika vis och vart golven gnekade.

Är relativt nyinflyttad till min nya lägenhet och "inlärningsperioden" av alla ljud var sjukt jobbig. Var spänd hela tiden. Nu vet jag hur grannar låter, hur det låter från trapphuset, hur den nya kylen låter mm.

Jag tycker det är otroligt obehagligt att dammsuga då jag inte hör vad som händer runt mig. Samma sak med att duscha, eller ha en fläkt på i sovrummet nu när det är varmt.

Att inte höra alla ljud är otroligt jobbigt och obehagligt!

Nån som upplever samma sak?

Jag kände så när jag flyttade in i min nya lägenhet, fast det gick över efter ett par dagar.

Varför har du sånt behov av att höra ljud runt omkring dig? Känner du dig inte trygg?

Kan du lyssna på musik?

Hur funkar det på andra ställen, tex i en butik?

Blev bara nyfiken

Comment

Jag har faktiskt i gen aning varför ljud är så viktigt.

Minns att mamma trodde jag var lat när jag var yngre och verkligen drog mig för att dammsuga.. haha!

Jag lyssnar på musik, fast aldrig högt direkt. Spela högt gör jag i bilen, det är riktigt härligt!

I en butik tex, har jag svårt när det är mycket folk, så man hör ett sorl bara. Ljuden går inte riktigt att urskilja! Och gillar inte Heller när det är mycket folk.

Men det är som värst i mitt eget hem. Kanske är omedvetet paranoid..? Haha

Comment

Snacka om ironi. Du vill höra ljud men ändå inte, i alla fall inte när ljudet är högt och konstant.

Jag tycker att det låter lite som OCD (tvångssyndrom).

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Haha jaa!!

Jag menar det, ironiskt!

Tack för input! ☺

Comment

Working...
          X