Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är detta normalt mående eller ej?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är detta normalt mående eller ej?

Men under utredningen hoppas psykologen kommer att märka fler saker än bara det jag har sagt. Exempel att jag hade en dålig uppväxt och att har haft självmordstankar.

Men jag ska ändå till psykolog den kommande fredagen. Med anledning av att jag har upplevt några psykotiska symtom. Såsom hörsel och lukthallucinationer (även skuggor), känt mig förföljd periodvis eller någon vill döda mig, aggressiv, tappat känslor så jag skulle tekniskt sätt kunna döda någon utan känna allt för mycket sorg, skolresultaten har påverkats på ett negativt sätt, svårt att tänka och kommunicera osv och det är därför jag vill även säga att jag hoppar mycket och texten kan uppfattas som flummig. Problemet är att inte mår dåligt psykiskt enligt mig, bara lite. Men när jag ringde till 1177 sade dem att kontakta psykolog till en början tvekade, men gjorde ändå som dem sa. Och nu har jag bokat och fick tydligen en akuttid ditt. Själv tycker jag att dessa symtom känns naturliga. Har säkert glömt att skriva något.

Comment

Det du beskriver låter inte helt naturligt om man inte har någon sjukdom om du frågar mig. Hur länge har du känt så här?

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Som du såg råkade det bli dubbelpost . Hur som helst är jag för övrigt 17 år gammal och som jag mer och mer börjar känna mig mindre vaken. Försökt att"väcka" mig med hög musik, men inget har gett något resultat. Hur som helst har jag haft detta i en månad. Men som sagt har jag fler symtom som kanske att jag har blivit väldigt mycket mer "introvert" och så vidare. Som tidigare har sagt orkar jag inte tänka, endast lyssna på musik. Förlåt att jag inte orkar rätta texten.

Men tank för ett snabbt svar .

Comment

Du mår bara lite psykiskt dåligt, säger du. Men ett av symtomen du nämner är att du tappat känslor. Om det gäller även nu, och inte bara i förfluten tid, då kan ju det kanske förklara en del, funderar jag. Hur menar du när du säger att symtomen känns naturliga?

Bra att du fått kontakt med psykolog. Hoppas du får bra hjälp snart!

Comment

Det jag menar med "naturligt" är att dem symtomen har kommit smygande och det har varit svårt att märka av symtomen själv. Det är som hjärna inte vill att jag ska komma på vad som håller på att hända.Exempel idag hörde jag en massa ljud som jag varken visste var verkligen eller ej. Vilket gör en frustrerad och delvis rädd. Som igår natt när jag gick på toa hörde jag fotsteg utanför och trodde det var någon i huset(fast det inte var någon). Så jag sprang till köket hämtade en kniv och satt mig vid datorn rädd för att somna (dock gick rädslan över fort). Jag frågade en kurator om vad det kunde vara, men sa bara att bör boka tid hos en psykolog. Som läget är jätte allvarligt . Men enligt mig själv mår jag varken eller (obeskrivligt). Men det jag tänkte fråga er.

Borde jag ljuga om mitt tillstånd? Jag tänker hur rädd är för mediciner och psykologen inte kommer ta en på allvar... Sammanfattning jag är nästan gråtfärdig -jag vill inte gå ditt, jag vet hur jag kommer bli bemött. Dock har jag aldrig varit hos en psykolog så jag har ingen rättvis uppfattning om hur dem är.

Comment

Nu händer samma sak som igår (att jag är säker att någon är i huset), för tillfället vågar jag inte gå och lägga mig, istället har jag en kniv och sitter vid datorn och väntar ifall någon ovälkommen gäst kommer.

Comment

Hei.

Jeg vil ikke skremme deg, men symtomene du beskriver, hallusinasjoner, vrangforestillinger, du hører lyder, osv.osv, alt det du beskriver kan være symtomer på schizofreni.

Det er viktig at du ikke ljuger om ditt tilstand overfor psykologen, da dette er en alvorlig diagnose som bør behandles så raskt som mulig. Jo fortere du kommer i behandling, jo bedre. (Slik at sykdommen ikke utvikler seg, men forhåpentligvis reverseres.)

Medisiner du vil få er for å stoppe symptomene, slik at du kan leve normalt. Og ikke bli forstyrret av vrangforestillinger, (det du opplever nå, at du tror noen er i huset og sitter klar med kniven er en vrangforestilling, farlig sådan)

Det er også viktig at du kommer under terapeutisk behandling.

For schizofreni (eller andre beslektede sykdommer) har stort sett sin årsak fra barndommen. Eller rusmissbruk.

Hvis du ikke har brukt rusmidler, antar jeg at du har noen alvorlige traumer fra barndom som du MÅ få bearbeidet.

Ønsker deg lykke til! :-)

Comment

Det kanske är någon form av psykos, men själv är jag lite osäker. Men dem beskriver symtomen på en psykos med att får svårare med planer, tänka osv med exempelvis inom skolan och det har hänt mig... Men igår natt alltså nästan så jag inte vill skriva detta, men först hörde jag märkliga ljud som dunkningar i väggen. Och sedan kändes det som fanns i mins tankar delvis, när jag blundade och försökte gick det inte på grund utav konstant med tankar. Men hur som helst lukthallucinerade jag nog det en av dem värsta gånger! Jag känner tvärt mitt i natten (när jag ligger i sängen) och det luktar tobak rök i hela rummet. Då tänkte jag vafan är det som händer, trodde jag nästan hade blivit kidnappad eller något liknande(det är ingen i min familj så röker satt det kanske är omöjligt).

Comment

Ja, det kan vara psykos som du beskriver. Jag har två kompisar som har haft psykos. De är friska från psykosen idag. Så det går att bli av med de otäcka symtomen. Bra att du fick en akuttid. Psykologer vet att psykos är allvarligt, så det tar de säkerligen på allvar. Ju snabbare du får behandling desto bättre.

Comment

Fan också! Mitt psyke verkar inte vara det bästa, men kan jag vara manodepressiv och det var det som triggade igång detta. För två gånger i mitt liv har jag blivit har jag blivit kallad för bög att dem seriöst trodde jag var det på grund utav jag var för mycket på dem. Ställde en massa frågor och tok skrattade betedde mig illa med ord. Notera att jag inte är homo, mest hetero man kan komma .

Comment

Det är så klart inte roligt att bli kallad bög när man inte är det. En del kan slänga ur sig sådana där saker när de är nervösa och osäkra. Dumt av dem. Men hur menar du att det skulle ha samband med dina nuvarande symtom?

Comment

Detta har jag bara hört men om man är biopolär kan det vara en orsak till en psykos eller psykotiska symtom eller har jag fel? Annars om detta inte gör det kanske jag vill reda ut det, eftersom mina humör går hela tiden i vågor. Tror själv på ADHD eller något. Men jag att tycker det blir för mycket ta upp... Jag vet inte vad ska skriva eller säga till psykologen... Jag iallafall varit där en gång för övrigt och det funkade helt okej enligt mig.

Comment

Detta har jag bara hört men om man är biopolär kan det vara en orsak till en psykos eller psykotiska symtom eller har jag fel? Annars om detta inte gör det kanske jag vill reda ut det, eftersom mina humör går hela tiden i vågor. Tror själv på ADHD eller något. Men jag att tycker det blir för mycket ta upp... Jag vet inte vad ska skriva eller säga till psykologen... Jag iallafall varit där en gång för övrigt och det funkade helt okej enligt mig.

Comment

Jo, jo visst. Jag har också för mig att det kan finnas samband mellan bipolär och psykos. Men det var inte det sambandet jag undrade över, utan jag undrade vad du menade att det fanns för samband med detta att du blivit kallad bög? Förstod inte hur du menade där.

Så bra att det funkade ok hos psykologen. Du kan ju t.ex. skriva ner alla dina symtom och ta med det till nästa möte med psykologen (om du inte berättat om alla dina symtom ännu?). Tala om hur det påverkar skolarbetet och hur det påverkar dig socialt. Tala om vad som oroar dig, och vad du skulle vilja ha svar på. Sen ställer väl psykologen en del frågor själv också förmodligen.

Bor du ensam? Jag tänkte på att du är bara 17 år och vid ljudhalucinationen tänkte du tanken att det kunde vara någon annan i huset. Jag menar att det oftast är andra i huset när man är så ung, alltså familjemedlemmar. Eller bor du alldeles ensam i huset?

Comment

Working...
                              X