Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min bästis mår väldigt dåligt - what to do?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Min bästis mår väldigt dåligt - what to do?

ja orkar inte hon mår dåligt utan börjat dricka och ta piller.....hon är schizotypal men vet inte om det hon tror hon är frisk, men blundar inte för att hon mår verkligen dåligt av det här att de ska vara en ande hela tiden läser hennes tankar....vi håller på att gå under.....what to do....ja vill inte lämna henne nu när hon har det så svårt....ja har lovat henne och jag håller nästan alltid vad jag lovar. hon är ett geni matematiker på avancerad nivå. hon har ingen annan än mej och bågra till och hennes familj!

Har hon fått en diagnos men väljer att blunda för det/inte förstår eller är det du som tror hon lider av schizofreni?

Är det du som börjat dricka och ta tabl eller hon? Om du börjat med det pga att hon mår dåligt måste du dra dig ur och börja ta hand om dig i första hand. Hennes mående är hennes ansvar och om hon mår så dåligt så hon tror andrar mm kan läsa hennes tankar är hon psykotisk och bör tas omhand av psyket och få hjälp med bla sin psykos. Hennes familj måste få hon till psyk för en bedömning om hon vägrar kan de be polis om hjälp för få henne till psyket.

Ibland får man gå emot folks viljor och vad man lovat, om det gäller deras bästa. Och om ditt mående blir sämre pga av henne måste du sätta dig själv först, det är inte egoistiskt eller taskigt.

Comment

de e jag som har börjat dricka och ta piller till det....hon har schizoid som diagnos, men ja vet inte vad jag ska tro... hon tror tankeläsandet är på riktigt...

Comment

När man lider av vanföreställningar eller psykos tror man att allt som man hör och ser är verkligt. Fast vi andra varken ser eller hör det. Det går inte att resonera med dem det behövs medicin till van föreställningarna/psykosen ger med sig.

Hade en släkting som led av shizofreni en gång var han helt övertyga om att min pappa var knarkkurir och att hans son åkte omkring på en rosa moped och langade droger. Spelade ingen roll hur mycket syrran försökte övertyga honom att det inte var sant. För han var det sant, det var vi som var sjuka och inget förstod.

Vet du om hon tar någon medicin eller har hon slutat ta den? väldigt vanligt när man mår bra att man slutar ta sin medicin och så kommer symptomen tillbaka. Om du mår så dåligt tycker inte jag du skall försöka finnas där för henne, det är ok att dra sig undan och ta hand om sig själv.

Mår du dåligt över detta med din vän eller är det något mer? Att dricka och ta tabl hjälper bara för stunden sen kommer skiten tillbaka. Har du någon du kan prata med om hur du mår?

Comment

men när går de över, hon har testat ett tiotal antipsykotiska och inget hjälper och därför tror hon att en ande läser hennes tankar och kontrollerar hennes liv?!

Comment

Working...
          X