Announcement

Collapse
No announcement yet.

Livrädd. Har jag psykos?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Livrädd. Har jag psykos?

Tror jag fått en psykos. Det började med svåra migränanfall. Som ledde till kroniska besvär. Färger och mönster blev starka och jobbiga. Extremt ljuskänslig, domningar och nu det värsta av allt. Hallucinationer när jag blundar. Ser det jag har tittat på som efterbilder. Kan även frammana dessa efterbilder igen långt efter jag tittat på dom. Kan vara fotografier eller tecknade figurer osv. Ser ofta blixtar färger och mönster. Om jag koncentrerar mig jättenoga kan jag nästan se bilderna med öppna ögon med. Som att intrycken inte sorteras bort utan bräns fast på näthinnan. Tex tänker jag på en bild jag sett och kollar på väggen eller tex kollar ner i min tallrik när jag äter blir det en så tydlig bild att jag nästan ser den ovanpå det jag ser. Är jag ute och går och sen stannar och blundar känns det som jag fortfarande går och jag ser det jag tittat på tydligt bakom ögonlocken. Detta har gjort mig mycket stressad och ångestfylld. Har varit hos en neurolog som misstänkte epilepsi men eeg var normalt. Då sa hon det som skrämde skiten ur mig. Ja men då kanske detta är psykotiskt eftersom vi inte hittar nåt på testerna. Jag började storgråta. Jag har en FRUKTANSVÄRD skräck för psykos. På psyk där jag går för min ångest säger dom att jag inte är psykotisk. Så varför sa neurologen så? Om jag tänker på annat så försvinner bilderna ett tag men sen börjar jag fokusera på dom igen och dom kommer fram. Har ångest och allt känns overkligt och dimmigt och dom här bilderna läggs lixom på det jag ser. Svårt att förklara. Neurologen hade aldrig hört nåt liknande och sa psykotiska symtom så nu mår jag så jävla dåligt så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Är detta första symtomen på psykos? Kommer jag att bli galen nu och mitt liv bli helt förstört? Och om dom på psyk inte anser mig psykotisk och därför inte syr in mig. Ska jag bara gå här och bli galnare och galnare då? Är helt förtvivlad.

Psykos är att man tappar verklighets uppfattningen totalt och med att du skriver här och undrar om du har psykos har du troligen inte det. För världen skulle vara så mycket annorlunda då.. jag har haft 3 psykoser i mitt liv.

Comment

For at du skulle ha en psykose nå måtte du ha hatt en veldig traumatisk barndom. Har du ikke det, så er det neppe noen psykos. Det er nok en helt annen forklaring :-)

Comment

Hur yttrar sig då en psykos? Vilka är dom första tecknen? Märker man det inte alls själv? Jag har ju en extrem ångest samt Ocd. Kan ju va det som spökar. Att jag själv triggar min hjärna till dom här grejerna för att jag är så rädd. Som tvångstankar/ tvångsbilder

Comment

det startar ofta att man isolerar sig å bli misstänksam mot alla.. paranoia också. tar inte hand om hygienen osv.. slutar äta sluta sova..

Comment

Synes du har besvart spørsmålet ditt fint selv jeg, Nasselfjeril. Du trigger hjernen din selv ved å fokusere så sterkt på det. Så får du opp noen hallusinasjoner o.l, men du har jo ingen psykose for det. Hvis du fokuserte like mye på at du var angstfri i stedetfor at du hadde en psykos, så ville du vært mye bedre i angsten din istedet. Flytt fokuset ditt fra å tenke på psykose over til noe annet positivt, så skal du se at det hjelper :-)

Comment

Men kan man verkligen framkalla hallucinationer eller snarare extremt starka inre bilder helt av sig själv. Tex tänker jag intensivt på Kalle Anka och går in i varje detalj i bilden så ser jag en så extremt tydlig inre bild av det så att jag ser bilden med öppna ögon

Comment

Alt er sikkert mulig hvis man konsentrerer seg nok.

Comment

@Alexx9: Helt fel om traumatisk barndom. För många krävs det inte mer än en tid med stress för att trigga igång det om man redan har sårbarhet för det, vilket forskning tror ligger mycket i genetiken. Vissa utvecklar depressioner, vissa psykoser, andra något helt annat.

Med det sagt tror jag inte heller att det är en psykos, det finns många som säger sig både höra röster och se saker utan att i övrigt räknas som psykotiska. Visst är det bra att vara uppmärksam på sådant man mår dåligt av, skriv en dagbok om du känner dig orolig! Det gör det ofta lättare att förklara det du upplever som hallucinationer för läkaren, men skriv varje symptom för sig självt och gör ingen egen bedömning av vad det egentligen är utan försök vara ödmjuk inför det. Skriv det du upplever.

Det finns flera tillstånd som liknar psykotiska, dissociativa bland annat. Jag vill inte ge dig några färdiga idéer om vad dina upplevelser "kanske" handlar om, utan bara försöka lugna dig i att det du nu beskriver för oss inte alls kan sättas in i någon mall. Kanske finns det inte ens någon förklaring.

För övrigt har jag en psykossjukdom, och mitt liv är inte någonstans i närheten av att vara förstört

Comment

Jag har märkt att det blir värre när jag blir stressad och får panikångest. Men är jätterädd att det ska utlösa psykos. Har fått en föreställning om att det är det absolut värsta man kan uppleva och att man aldrig blir frisk igen då

Comment

Om det skulle vara så att det är hallucinationer du ser är det egentligen inte dem som utlöser någonting, de är i vilket fall bara symptom på någonting annat. Som jag skrev tidigare är det för oss patienter viktigt att bara försöka förklara hur vi upplever symptomen utan att försöka spåna i vad de är för någonting eller bestämma oss för vad de betyder, än så länge har du ju inte upplevt något annat som klassas som psykotiskt.

Idag klarar de flesta med psykossjukdomar sig själva om de får rätt behandling. Visst tyckte jag också att det var otäckt när jag var tvungen att ligga på sjukhuset, men det är bara om man för tillfället är lite för borta för att vistas hemma. Nu har jag inte legat på sjukhus på ett helt år och kanske aldrig behöver göra det igen.

Comment

Så man är inte psykotisk heltiden då om man tex skulle få schizofreni ( min största farhåga) är man helt frisk i perioder till exempel?

Comment

Hvis man lider av schizofreni og ikke bruker medisiner, da er man vel i sin egen lille verden hele tiden. Men schizofreni kan behandles terapautisk. Du kan jo lese boka "Tokfursten", den handler om en person som hadde schizofreni, men ble frisk av det etter behandling. Veldig interressant bok forresten.

Hvis man bruker medisiner holder man sykdommen i sjakk hele tiden, og man er symptomfri - men man må aldri slutte med medisiner, da faller man tilbake igjen.

Comment

Ja, vad Alexx här skriver är ganska sant. Vid schizofreni krävs ofta långvarig behandling med mediciner, ibland livslång, men det innebär inte att man alltid är psykotisk. Har du inga symptom är du inte psykotisk, på mediciner eller inte.

Dessutom är det mycket viktigt att tänka på att det inte finns EN schizofreni, utan väldigt många, och i vanlig ordning skiljer sig vissa saker ända ned på individnivå. Därpå bör man lägga att inte alla som blir psykotiska utvecklar schizofreni.

Comment

Working...
                            X