Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur fungerar sjukdomen schizofreni???

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PrimaNot
    started a topic Hur fungerar sjukdomen schizofreni???

Hur fungerar sjukdomen schizofreni???

Hej! Kan någon hjälpa mig? Jag är dotter till en mamma med Schizofreni. Hon har tidigare haft vanföreställningar, hört röster, dragit sig undan från folk o.s.v. Nu har hon dock under ca 15 år ätit medicin för att hålla sjukdomen i schack (men har haft en del återfall på vägen). Hur som helst. Jag förstår mig fortfarande inte riktigt på hennes sjukdom och undrar om ni kan hjälpa mig?

*Mamma tror fortfarande på det hon hittade på under tiden hon var riktigt sjuk (fast hon numera är "normal" med sin medicin), är detta vanligt? Tror schizofrena alltid (oavsett medicin) på sina gamla vanföreställningar? Hon verkar alltså fortfarande inte ha korrekt verklighetsuppfattning.

*Hon visar ingen förståelse för min och min systers uppfattning/vårt synsätt på vår uppväxt och våra upplevelser (är det svårt för schizofrena att ta andra personers perspektiv?).

*Hon har alltid varit ett offer/gömt sig bakom sin diagnos/sjukdom för att slippa ta ansvar, hon tycker alltid synd om sig själv och skyller på andra, hon kan inte förstå att hon har påverkar mig och min syster negativt under uppväxten. Och ser sig inte ha något som helst ansvar i hur hon uppfostrat oss. Så jag undrar, vad kan man egentligen kräva/förvänta sig av en mamma med schizofreni? (Hon har alltid fungerat i form av att hon har lagat mat och städat hemmet men hon struntade exempelvis i att hämta mig från dagis istället). Och när jag var liten och var mörkrädd och hon samtidigt blev mörkrädd, så fick hennes kille komma och trösta henne medan jag fick ligga ensam i mitt rum och fortsätta vara rädd. Kan inte schizofrena prioritera sina barn pga egen rädsla?

*Blir man inte frisk/normal och får normal verklighetsuppfattning när man äter medicin??

Förlåt för mitt långa inlägg. Försöker bara reda ut min barndom lite.

Kram

• replied

hahaha normalt...

Leave a comment:

• replied

"Alla föräldrar gör så gott dom kan.... de finns dom som blir våldtagna eller värre i sin barndom än lite försummelse... för don egen skull deal with it and get over it...."

Vad i helevete? Förlåt, men förtjänar man inte att få veta varför man blev behandlad som man blev när man var barn, bara för att folk har det värre? Isåfall finns det ju aldrig en anledning att ta itu med något.

Iallafall, ontopic: Det bästa kanske är att gå till en psykolog, antingen i sällskap av din mor eller ensam och iallafall låta psykologen förklara vad hen tror kan pågå i din mors huvud som du inte förstår.

Leave a comment:

• replied

Alla föräldrar gör så gott dom kan.... de finns dom som blir våldtagna eller värre i sin barndom än lite försummelse... för don egen skull deal with it and get over it....

Leave a comment:

Working...
X