Announcement

Collapse
No announcement yet.

Psykiskt sjuk förälder

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Psykiskt sjuk förälder

Hej!

Jag har en mamma som är psykiskt sjuk (fick schizofreni när jag var ca 5 år). Jag har heela livet känt att det är mitt ansvar att försöka få mamma att må bra, att ta hand om henne och se till så att hon har socialt umgänge (dvs umgås med mig). Men jag känner att jag inte orkar mer!! När hon ringer och vill umgås och jag säger att jag har annat att göra så tystnar hon i telefonen och säger "...okej". - Vilket ger mig enorma skuldkänslor.. Men jag orkar inte ta hand om henne jämt . Hur slutar man få skuldkänslor för sin mamma? :/ jag vill vara "fri"!!. Har tänkt miljarder gånger att jag vill flytta ifrån denna stad för att slippa känna ansvar för min mamma. För då slipper jag hela tiden förklara mig varför jag inte kan träffa henne och därmed få skuldkänslor... Åh... :/ Hjälp?

Antar att det skulle kännas bättre om du delvis kunde ''överlämna'' henne till någon annan men som du fortfarande känner att hon är trygg och mår bra hos. Kanske går det att undersöka om det finns hjälp för att finna just det, klart att du måste kunna leva ditt eget liv men ibland blir det ju bara så att man får ett ansvar för en annan människa. Det är inget fel på det egentligen, vi är ju människor - sociala varelser men det ska ju inte få dig att må dåligt !

Comment

Hej! Tack för svar. Jaa det vore skönt om hon kunde få hjälp av någon annan, någon som kunde ta hand om henne, men jag vet inte vem det skulle vara. Det är så jobbigt att inte ha en normal, fungerande mamma.... Kram

Comment

Working...
      X