Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallucinationer, paranoid och overklighetskänslor.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hallucinationer, paranoid och overklighetskänslor.

För att göra en lång historia kort. (Så ni orkar läsa)

Min bästa vän har under en tid i sitt liv isolerat sig från alla sina vänner. Detta var under ca 1 års tid hon var nog runt 20. Det var en del droger inblandade. Hon tog sig ifrån detta stadie oc håller nu inte på med sådant längre. Hon har flyttat hem igen. Hon har dock fortfarande perioder då hon inte svarar i telefonen men de rör sig högst om en vecka eller så då.

När hon ska gå någonstans eller har en tid att passa tar de väldigt lång tid för henne att dyka upp. Så har de nog alltid varit men det är inte förens nu vi verkligen diskuterat vad det beror på. Hon tror att hon är förföljd. Hon tar omvägar som hon vet att hon inte kommer träffa en massa folk om hon går. I Vanliga fall är hon väldigt vanlig. Det skumma sakerna inträffar dock när hon dricker alkohol. Hon får för sig att någon vill döda henne. Att hennes telefon är avlyssnad och blir helt borta det går liksom inte få kontakt med henne. Hon har också en del hallucinationer som i största utsträckning består av djur och insekter. Fåglar, spindlar, larver och ormar. Detta sker alltså bara när hon druckit alkohol.

Men när hon är nykter kan hon även få en hel del overklighetskänslor. Då jag själv lider av dem har hon valt att diskutera detta med mig. Hon säger att hon inte riktigt vet om hon drömmer eller om hon är vaken. Antog då att de va overklighetskänslor hon led av. Låter som de iallafall.

Nu undrar jag om någon har nått tips att komma med. Vad kan detta bero på är de drogerna eller är de någon psykisk sjukdom som förvärrats? Kan sådana här saker gå över av sig själv eller måste man söka hjälp?

Tacksam för svar!

Ta människan till en psykolog eller försök få henne inlagd. Oj, jag vet att det låter grovt, men jag tror stackarn lider av schizofreni

Försök få henne till att söka hjälp. Det kan mycket väl bero på drogerna, men alltför ofta handlar det om något djupt rotat psykologiskt.

Kämpa på. Hoppas ni båda mår bra <3

Comment

Hur mycket dricker hon egentligen?

Tycker snarare det låter som att hon har problem med alkoholen...

Comment

Working...
      X