Announcement

Collapse
No announcement yet.

Psykos

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Psykos

Hejsan, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så hoppas den är rätt nu.

Har en nära vän som nyligen blivit diagnoserad med psykos, erbjuden medicin och dylikt. Hon är 17 år. Måste då inte hennes föräldrar få veta om att hon har fått denna diagnos, hon påstår att dom inget vet, hon påstår sig hoppat av skolan utan att dem vet, och att hon träffar psykologer och tagit medicin utan att dem vet. Är dessa påståenden delar av hennes psykos eller har verkligen en minderårig rätt att undanhålla sina föräldrar allt detta?

Vidare så undrar jag, om en person en gång i sitt liv blivit diagnoserad med psykos, får de då ALDRIG ta ett jobb inom sjukvård eller liknande ansvarsområden som polis, pilot, etc?

Tack på förhand

"Har en nära vän som nyligen blivit diagnoserad med psykos, erbjuden medicin och dylikt. Hon är 17 år. Måste då inte hennes föräldrar få veta om att hon har fått denna diagnos, hon påstår att dom inget vet, hon påstår sig hoppat av skolan utan att dem vet, och att hon träffar psykologer och tagit medicin utan att dem vet. Är dessa påståenden delar av hennes psykos eller har verkligen en minderårig rätt att undanhålla sina föräldrar allt detta?"

Det beror på. Går hon på BUP? Isåfall tror jag att de har skyldighet att meddela Att hon går dit. Osäker på om de måste tala om varför samt vad diagnosen är. Det är däremot konstigt om de inte skulle ha talat om det eftersom en psykospatient behöver mycket stöd runt omkring sig då de oofta inte vet vad de själva gör.

Skolan kan hon inte hoppas av utan att föräldrarna godkänner. Så länge hon inte är 18 år.

Resten är jag väldigt osäker på.

Comment

tack för svaret. Vad är BUP? är lite okunnig på detta ämne. Men tycker det verkar hemskt om hon får göra vad hon vill utan att dom ska få veta, men känner att om dom ska veta så är det iaf hennes sak att avgöra, tänker inte ramla in och berätta åt henne... eller bör man det?

Comment

BUP (som det hette när jag gick där)är Barn- och ungdomspsykiatrin.

Eftersom hon uppenbarligen går hos någon på en vårdinstans och har fått medicin för att motverka hennes psykos så borde den personen ha koll på om det blir tillräckligt allvarligt för att koppla in föräldrarna.
        Jag tycker hon har tur som har en vän som dig som bryr sig som du gör men kom ihåg att Du Inte har ansvaret för henne. Hennes föräldrar kommer att bli informerad om nödvändigt.

Comment

Eftersom din kompis är under 18 år så är skolan skyldig underätta föräldrarna om denne inte dyker upp till skolan om de inte gör det bryter skolan mot skollagen. Om skolket är omfattande är de dessutom tvungna raportera till sociala myndigheter. Bup är skuldiga att kontakta föräldrar. Ang jobbfrågan vet jag inte beror nog på vad som utlöst psykosen mm. Tex är det skillnad på fått en psykos av droger än tex få psykoser för man lider av schizofreni.

Comment

Working...
          X