Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vän som ringer hela tiden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vän som ringer hela tiden

Jag har en vän, en gammal arbetskamrat som ringer hela tiden.
    Vi är som sagt vänner, men inte jättegoda vänner som umgås på fritiden utan det blir mest på telefon.

För ett tag sen hade han en personlig kris som påverkade honom mycket, han ringde och ville prata i stort sett varje dag, men när det hade gått ett tag så kändes det som att vi bara pratade om samma sak hela tiden.

Nu har jag egna bekymmer och har bett honom att chilla lite med ringandet.
    Jag har en nära anhörig som ligger på sjukhus och jag kan inte ha telefonen på ljudlöst för jag vill kunna svara om dom ringer.

Problemet är att denna vännen fortsätter att ringa, jag har bett honom om en paus, sa att jag inte ville prata nu, att det är mycket för egen del och att jag ringer honom när allt lugnat ner sig.

Han fortsätter att ringa, det ringer och ringer och jag klickar bort samtalen eller struntar i att svara. Har satt honom på ljudlös signal för att slippa stressen, jag hoppar högt varje gång det ringer för jag tror ju att dom ringer från sjukhuset.

Det här har hänt förut, jag har känt att jag behövt en paus från hans problem och har bett honom att inte ringa, att jag ringer upp när JAG vill prata, men det funkar inte, det är som att han aldrig har hört min önskan.

När jag påtalat problemet så säger han saker som att ”han ju bara ringde en gång av hänsyn” och liknande och det gör mig bara ännu mer förbannad, jag sa ju till honom att inte ringa alls!

Jag skulle vilja att han respekterade min önskan om att få vara ifred och är nu fruktansvärt irriterad över hans respektlösa beteende och egentligen skulle jag vilja ringa upp honom och skrika nåt fult men jag vill heller inte förlora honom som vän.

Men hur ska jag göra?

Om du inte vill förlora honom som vän och inte vill visa hur du känner så kan du ju inte göra mycket annat än du redan gjort.

På ett sätt förstår jag inte varför du vill ha kvar honom som vän. Han är ju ingen bra vän om inte respekterar din önskan och alltid sätter sig själv först, egentligen inte lyssnar. Livet är för kort för att vi har råd att omge oss med energitjuvar.

Men jag antar att du har dina skäl att du vill ha honom krav som vän, skäl som handlar om dig och ditt liv. Skäl som då är dina och därför rätt för dig.

Jag är ingen expert, bara några tankar.

Comment

Originally posted by knet99 View Post
      Om du inte vill förlora honom som vän och inte vill visa hur du känner så kan du ju inte göra mycket annat än du redan gjort.

På ett sätt förstår jag inte varför du vill ha kvar honom som vän. Han är ju ingen bra vän om inte respekterar din önskan och alltid sätter sig själv först, egentligen inte lyssnar. Livet är för kort för att vi har råd att omge oss med energitjuvar.

Men jag antar att du har dina skäl att du vill ha honom krav som vän, skäl som handlar om dig och ditt liv. Skäl som då är dina och därför rätt för dig.

Jag är ingen expert, bara några tankar.
      Hejsan Knet99 och tack för ditt svar.
      När jag läste igenom det jag hade skrivit så kom jag på samma sak själv. Vad är det där för vänskap egentligen, att jag ska sitta i timmar och lyssna och ta in hans problem men när jag försöker att handskas med mina problem på det sätt som fungerar bäst för mig så kan han inte respektera det!?
      Så jag skickade ett sms där jag skrev: Trots att jag bad dig att inte ringa mig så har du ringt varenda dag sen dess, FATTA, sluta ringa!
      Sen blockerade jag hans nummer och jag har kanske förlorat honom som vän nu men som du skrev, han är ju ingen bra vän egentligen.

Comment

Working...
      X