Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vill att min sambo flyttar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vill att min sambo flyttar

Har varit sambo nu i nästan 4½ år och har nog känt länge att jag inte vill vara det längre. Vi kommer inte överens om någonting, vi är bara otrevliga mot varandra och har haft sex 1 gång på lite mer än 1 år. Vi skrattar inte tillsammans och vi sitter alltid i varsitt hörn av vardagsrummet Jag vill bara få vara i fred och slippa plocka skit efter tre människor till (sambon + hans två barn varannan vecka). Han gör ingenting för att försöka underlätta någonting för mig. Jag lagar mat _varje_ dag och tvättar och städar efter dem. Jag fixar vinterkläder och mobiler och laddare som går sönder till hans barn (de hade haft det så mycket sämre om inte jag fanns, jag är helt säker på det).
    Huset köpte jag ett par år innan vi träffades och är alltså mitt, men HUR i h*vete får jag honom att förstå att jag verkligen vill att han flyttar?! Han förstår _verkligen_ ingenting av det jag säger, vad jag än säger. Har läst att jag kan ta hjälp av Kronofogden (?), men när är det läge att göra det i så fall? Finns det någon "lag" om hur lång "uppsägningstid" jag kan ge honom?
    De senaste dagarna har jag inte kunnat tänka på något annat än att jag vill ha ut honom. Det känns som att jag sitter fast och inte kommer någonstans i mitt eget liv. Jag är snart 33 och har t.ex. aldrig varit utomlands, och drömmen är ju att få bilda familj, men inte med honom.
    Och ovanpå allt har jag dåligt samvete gentemot t.ex. mina föräldrar, för min sambo har hjälpt min pappa en del och tanken var att vi skulle bygga om lite och så här hemma i framtiden. Visst är det korkat av mig att ha dåligt samvete för sånt?
    Hoppas på hjälp från er för jag orkar inte längre. Ibland har jag "hotat" med att själv skaffa lägenhet och flytta, men det vill jag ju såklart inte.

En relation är ett kontrakt mellan två människor som ensidigt kan sägas upp med enda motiveringen "jag vill inte längre". Du behöver inte motivera, du behöver inte argumentera, du behöver inte övertyga honom, du behöver inte sträva efter samförstånd. Du är en fri människa. Utnyttja din frihet.

Om du inte medvetet utnyttjat honom för att han ska göra saker åt dig eller dina föräldrar så behöver du inte ha dåligt samvete. Det har varit hans val att säga nej. Och varit en del i relationen. Om du tycker det är svårt så kan du ju inför dig själv väga det mot all service du stått för. Jag gissar du ligger på på kraftigt plus.

Eftersom du ägde huset innan han flyttade in så gäller tydligen inte sambolagen. Du har då långtgående rättigheter. Du får ignorera en del inlägg av "tyckare" och de som hänvisar till felaktigt hänvisar till sambolagen, men det finns en hel del information här

https://www.flashback.org/t2588656

Enligt denna länken så är du hyresvärd och ska då ge honom en skriftlig uppsägning

http://lawline.se/answers/7465

Ta tag i detta nu. Du kan också överväga att sluta att serva dem. Sluta tvätta deras kläder. Handla det du gillar, gör mat till dig. Han får fixa mat till sina barn eller handla smörgåsmat åt dem om inte orkar laga något.

Så ge honom skriftlig uppsägning. Och bit dig i tungan om han vill argumentera diskutera, vädja eller annat. Du behöver inte förklara, det har du gjort så många gånger redan. Du upprepar som en papegoja "jag vill inte längre". Upprepa det utan att lägga till ett enda ord mer. Känn hur du tar all makt ifrån honom med att inte gå in i diskussion. Hur du återtar ditt liv.

Jag är ingen expert, bara vad jag tror är bäst.

Comment

Knet har mycket rätt i det han säger. Poängen är att du är en fri människa, det är ditt hem, och ditt liv.

Min flickvän gick genom ungefär samma sak innan. Hon hade flyttat till ett annat land för en kille, fixat jobb, och skrivit kontrakt på en lägenhet som de flyttade in i ihop. Sedan gick den killen från att vara en vanlig nörd som gick i skolan till att hoppa av skolan, delarbeta så lite att han inte kunde betala halva hyran, och spendera den mesta av sin tid och sina pengar på Magic: The Gathering. Samtidigt som han bidrog med smuts och disk, men aldrig städade eller diskade.

Det här pågick ett tag, hon tog lån för att kunna betala för dem båda, samtidigt som deras förhållande dog ut men levde kvar som någonting odött.

Tillslut så tog hon tummen ur, bad honom att inte återvända efter han åkt på en 1-2 veckor lång semester, och han fick flytta tillbaka till sina föräldrar som, herregud, de bodde i samma stad.

Det som följde detta enormt mycket beskyllande passivaggressivitet från killen, mycket bearbetning av gamla känslor, och framsteg.

Det är ett kluvet ämne. Var inte det lite svinigt av min flickvän ändå? Kanske. Ja. Men orättfärdigat? Inte en chans. Deras förhållande var dött sen ett år tillbaka, hon försökte pusha honom till att bli stark nog att kunna bo själv, han utgav lite het luft - meningslösa ord - och sen ignorerade det. Vad fan gör man då?

Du har gjort det så otroligt klart och tydligt vad du vill - avsluta er relation och att han flyttar ut. Vad gör det för nytta att försöka prata och rationalisera med någon som inte lyssnar? Kanske har du skapat den här situationen själv där du upprepade gånger kommit med ogenomförda hot (därför är det viktigt att vara få-ordig, och direkt). Antingen det, eller så är hans motivation för att stanna mer egocentrisk.

Vrede är något otroligt användbart när du behöver finna motivation inför en handling. Nu behöver du säga "Stopp", och stå för det. Annars så ger du upp ditt liv för någon som utnyttjar dig.

Comment

.

Comment

Working...
        X