Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Mediciner för ADHD med missbruk?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mediciner för ADHD med missbruk?

Hur bra är det att ta dessa mediciner tex concerta när man har haft och har lite varning för återfall i missbruk höll nu senaste uppe i tre månader men fick nu nyligen ett återfall!

Mina frågor är!
    1: avtar inte effekten efter tag med concerta så man måste höja?
    2: hur fort försvinner effekten på tex concerta generellt sätt hur fort kommer man till maxdosen pga toleransutveckling och vilken är den högst tillåtna maxdosen?
    3: vad gör man när man kommit till den högst tillåtna maxdosen på concerta?

Är inte det så att tex när man har nått den maximala dosen på concerta så försvinner effekten tillslut helt och hållet och man har ingen användning för medicinen över huvud taget tilslut för det löser inget långsiktigt?

Och hur bra är det egentligen om jag lyckas pissa rent i sex månader och får concerta att det triggar igång drogsuget?

Finns det inga andra mera långsiktiga lösningar vid ADHD att få fokus utan dessa droger illegala som receptbelagda? Tex mindfulnessmeditation? Jag mediterar ibland och jag känner att får större klarhet i huvudet och närvaro men det kanske är placebo? Men forskare har scannat Dalai Lamas munkars hjärnor och man såg en hel del skillander i hjärnan jämfört med andra som inte mediterat hela livet! Så tja jag vet inte!

Mycket kan man lära sig hantera vet flera som blivit hjälpta av terapi för lära sig hantera sin adhd jag tror inte alla som har adhd behöver medicin utan vissa behöver bara lära sig hur de fungerar och hitta sätt att hantera sina svårigheter, sen har jag läst väldigt mycket om kost och adhd föräldrar som tex uteslutit socker och mjöl i kosten till sina barn upplver stor skillnad vissa har helt kunnat sluta medicinera sina barn tack vare kostomläggningen. Men våra läkare är så fokuserade på medicin mot allt

Comment

Har du emil nån länk där det finns mera information att utesluta socker och mjöl är bra för oss med ADHD? Vore jättesnällt!

Är det nån särskild form av terapi som vetenskapligt bevisat hjälpt att hantera sin ADHD på bättre sätt? Så ditt råd är även att lära känna sin ADHD och då vet man hur det funkar för mej och med dom svaren kunna anpassa mej så det blir bättre igenom aktiv handling? Tror du böcker om ADHD skulle kunna hjälpa och göra mej mera medveten om olika tecken som jag kan bearbeta? Vilka böcker isåfall finns det om det kan hjälpa?

Comment

Här är några länkar om kost. Adhd går ju inte bota så terapin ska utgå från ge dig verktyg för hantera dina svårigheter såkallad betende terapi. Där får du lära dig se dina svårigheter men även hur du kan hantera dom. Adhd kan se olika ut så man får hitta sina egna lösningar det som funkar för x kanske inte funkar för dig man får testa sig fram. Inte läst några böcker i ämnet men finns säkert mång att välja på. Jag tex har inte adhd (fast iblad undrar jag) har jättesvårt för kolla film på bio. Filmen kan va hur bra som helst men att sista stil så långe gör mig tokig så jag tar reda på hur lång filmen är och kan då kolla med mobilen att tex nu är det 35 min kvar bara och på så sätt kan jag härda ut för jag ser att tiden minskar det är mitt sätt hantera en film

http://www.annaskipper.se/kost-tips-...-vid-adhd.html

https://www.dietdoctor.com/se/kategori/sjukdomar/adhd

https://www.svd.se/kostbyte-kan-lindra-adhd

Comment

Jag känner igen det att palla hålla koncentration och fokus när man ser på film och filmen kan va hur bra som helst egentligen men ändå pallar jag inte, samma sak är det för böcker om det handlar inte om psykologi vilket är ett av mina passioner då kan jag börja läsa och slutar inte förrän jag läst klart!

Jag får googla själv på psykologiböcker inom ADHD! Fråga dej om det om du visste nån på rak arm!

Tackar oh bugar för alla länkarna ska sätta igång läsa igenom det nu på en gång!

Förresten har du oxå andra symtom eller egenskaper som du kan relatera till ADHD? Men det är inget du har reflekterat på ett djupare plan....

Comment

Emil läs det här stycket i den här bloggen som jag länkar som citerar en bok om vad som är bäst för ADHD! Jag tyckte att det stämde ganska pricksäkert som det har varit mycket förut men som jag själv mognat ur idag och sen stod det saker som även är aktuella problem för mej idag!

Här är länken du kanske känner igen dej?

http://www.underbaraadhd.se/en-obeha...-med-adhd-add/

Comment

Working...
            X