Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur hantera om ens terapeut röstar annorlunda än man gör själv?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur hantera om ens terapeut röstar annorlunda än man gör själv?

Nu är det ju snart val och jag kom att tänka på att min terapeut kanske inte röstar som jag, jag tänker då att hon kanske röstar på det motsatta blocket. För mig betyder rösten i riksdagsvalet ganska mycket då den speglar ens värderingar. Jag tänker alltså inte på någon specfik partiledare utan vad de olika blocken står bakom.

Jag röstar själv vänster och ser det som det enda alternativet för mig och många andra som lider av psykisk ohälsa, har det svårt ekonomiskt eller är utanför samhället på olika sätt.

Med jag vet att min terapeut bor i ett traditonellt "blått" område i Stockholm och även om det inte betyder att hon röster borgerligt själv finns ju "risken". Hon skulle förmodligen aldrig avslöja hur hon röstar men om jag i teorin visste att hon röstade borgerligt skulle jag få en annan bild av henne. En terapeut möter ju ofta ganska utsatta människor och att då rösta borgerligt skulle jag personligen se som att inte stå på dessas sida.

Hur ska man hantera något sånt? Jag menar inte att jag nödvändigtvis ska ta upp detta med min terapeut eftersom det blir lite av minerad mark.

Klart du kan ta upp det med din terapeut, om detta påverkar din terapi så varför inte prata om det. En bra och trygg terapeut har inga problem med att hantera en sådan här fråga. Personligen har jag aldrig funderat på vad mina terapeuter röstat på, bryr mig inte ens om vad mina vänner röstar på (så länge de inte röstar på sd så fall hej då).

Comment

Om en riktigt balanserad och kunnig terapeut så ska det inte vara något problem att ta upp det. Men det finns naturligtvis en risk att terapeuten blir så tagen på sängen att får en fråga av den typen utanför yrkesrollen att inte riktig hanterar kan hantera det på ett bra sätt. Tror inte jag skulle ta upp det.

Vi lever i en tid där de gamla stora hoten inte finns på samma sätt och vissa av oss kanske "behöver en fiende". Vilket tror gör att vi fått en sådan polariserat tänkande. Onda mot goda, rätt mot fel, osv. Speciellt när har dåligt psykiskt mående kan det också vara ett sätt att leda bort tankarna från sitt eget svåra, att fokusera på det som ligger utanför oss själva. Grymheter, orättvisor, men då också olika politiska inriktningar. Säger inte att är något att strunta i men kan ändå bottna mer i ett behov än av saken i sig.

Så om jag vore du så skulle jag försöka ta ett steg tillbaka och försöka att inte se det så svart och vitt. Istället tänka att det är vårt samhälles styrka att det finns olika åsikter och att vi accepterar olika åsikter. En styrka att vi har åsiktsfrihet och en demokrati där vi får lägga vår röst på det vi tror på. Även en styrka om det nu är så att din terapeut röstar höger och du vänster.

Att acceptera olikheter betyder inte att du behöver sluta engagera dig. Om du har lust kan du argumentera, propagera eller vad du nu vill göra. Men ändå släppa på det att andra har fel och då är en annan sorts människor, "fel" sort. Se det som att alla har rätt till sin åsikt och att den skiljer sig från din inte gör dem till "onda".

Och också försöka tänka att olikheterna kanske inte är så stora. En internationell politisk expert skulle troligen se våra två block som "mitten" eller "vänster" båda två. Trots retorik så kanske själva besluten som tas inte skiljer sig så mycket beroende på blocken. Vi hade ju haft åtta år där högerblocket styrde, är väl inte direkt så att de senaste fyra åren då vänsterblocket styrt att man slutat jaga svaga med blåslampa. Vissa saker har bytt namn men ändå i mycket samma sak.

Observera att detta inte är menat som ett politiskt inlägg utan handlar om vad jag tror är det mest gynnsamma sättet att tänka för att inte må dåligt av att andra inte röstar som en själv och att andra har skilda värderingar.

Kanske också värt att tänka på att "hat" blivit ett mode. Används av rasister, icke-rasister, vänster, höger, nationalister, internationalister, ..... Och att ur "hat" kommer inte mycket gott.

Jag är inte heller expert på detta, bara lite tankar.

Comment

Working...
      X