Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är så jäkla rädd!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är så jäkla rädd!

Hej!

Är en kille på 20 år som lider av grov ångest och tvångstankar. Har varit hos 3 psykologer och 1 läkare och de säger att det är tvångstankar. Mitt problem är att jag är skiträdd att bli psykotisk. Har läst så mycket om psykos och vilka typer av tankar de har osv. Men igår så kändes det som jag förlora förståndet. Läst att de med psykos kan uppfatta helt vanliga saker som typ signaler eller nåt. Såg på en youtube video och tänkte ' vad han blinkar mycket med ögonen' En vanlig tanke. Sen fick jag en tanke tänk om jag börjar tro att de är signaler eller nåt liknande. Eftersom jag vet att de med psykos kan tänka så. VET 100% att de inte är så.. men kan inte sluta tänka på det. Är så rädd att bli sjuk och tappa kontrollen. Min pappa jobbar på psyket alla mina psykologer och läkare säger att det är mina tvångstankar. Är skiträdd att jag blir galen snart. Tänk om jag skulle börja tro på skiten..

Är jobbigt att skriva detta för ingen normal människa tänker så. Är så rädd att tappa förståndet!

Tack

Känner igen mig så i det tvångsmässiga du beskriver. Jag klarade inte av att ta mig ur mitt tvång utan medicin. Har slutat/ försökt sluta med medicinen flera gånger, men det blir samma skit igen och igen. Ska ha medicinen många år/livet ut. Det jag vill förmedla till dig är att det går att bli fri från helvetet. För vissa funkar terapi, för andra medicin. Och för många en kombination av både terapi och medicin. Jag hade mitt senaste återfall i juni 2016, ganska så exakt 2 år sedan nu. Jag är idag 100% återställd. Det tog tid innan jag mådde bra igen, det verkar som om varje återfall gör så att det tar längre och längre tid att bli återställd. Hur som helst. Bara du får rätt behandling så är jag säker på att du kommer att komma ur tvånget, även om det är fruktansvärt när man är inne i det. Klen tröst när man mår som sämst och är otålig och bara vill må bra NU, med än gång! Sök behandling, uthärda, och lyssna på en som varit med mååååånga gånger nu. Det blir bättre ta hand om dig!

Ps. Och du kommer INTE att tappa förståndet! DS.

Comment

Få människor får psykoser och de som får det har antingen en sjukdom som löser ut psykoser el så har de varit vakna flera dygn i rad el så kan man bli psykotiskt ṕga droger. Tvångstankar går att komma tillrätta med terapi i en del fall kan man behöva äta medicin ochså och en del måste äta medicinen hela livet. Tvångstankar ger inte psykoser.

Det finns två anledningar till man utvecklar tvångstankar/tvångshandlingar 1. Man kan utveckla ocd av halsflussbakterier i barndomen (oftast dessa som måste äta medicin livet ut ). 2. Du har varit med om saker du av någon anl inte vill/kan/fått möjlighet bearbeta och därmed lagt ångesten på tvång, detta går bota helt med terapi och ibland medicin som stöd i början av behandlingen.

Så vänd dig till någon terapeut som är van vid jobba med personer med ocd och när du påbörjar terapi ser du ingen som helst förbättring inom 4-6 veckor byt terapeut. De som säger tvång inte går få bukt med helt har gått till terapeuter som inte kanske varit så duktiga på tvång och/eller man har inte själv arbetat med sig själv mellan terapigångerna. Många tror att det är terapeuten som ska lösa problemen men terapeuten kan bara ge dig verktyg/råd/stöd men själva jobbet måste man göra själv..

Sen är det alltid viktigt man är 100 procent ärlig med sin terapeute är man inte det så kan inte terapeuten hjälpa dig lika bra. Berättar du bara 60 procent ja då kan terapeuten hjälpa dig 60 procent.

Lycka till

Comment

Working...
      X