Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dåligt möte med psykolog

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dåligt möte med psykolog

Hej! Jag har gått hos en psykolog för första gången. Nu har jag slutat. Det har varit väldigt jobbigt och obehagligt. Jag tycker också att min psykolog har gjort och sagt väldigt många puckade saker som jag i efterhand känner mig väldigt irriterad över. Är det okej att en psykolog formulerar sig: "du har inte autism men..." osv? det kanske det är. Men jag tog väldigt illa upp och det bekräftade tanken som jag har när jag mår dålig: "det är nåt fel på mig - jag är absurd - jag är en dålig och obehaglig person".
    Jag fick också fylla i test om... någonting. Fattade inte riktigt vad det handlade om och psykologen återknöt aldrig til det. En gång sa hen att hen hade glömt det. Hen glömde det varje gång.
    Hen kom heller aldrig ihåg vad jag sagt veckan innan. Hen antecknade aldrig nånting?
    Hen sa att jag skulle få hjälp att lotsas någon annanstans (näst sista mötet) men glömde av det sista mötet. Under sista mötet sa hen också att jag verkade deprimerad. Sedan gick jag därifrån.

I efterhand är jag väldigt arg på hen. Känner mig uppriven. Jag fattar att jag har varit en "dålig" patient också. Har svårt att dela med mig av känslor. Svårt för kontakt i det sammanhanget överhuvudtaget.

Vad kan en förvänta sig av en psykolog?

Och vad förväntar dig en psykolog av mig? Jag försökte. Men kunde inte undkomma att automatiskt hålla tillbaka allt jag kände, tänkte osv..

Comment

Du har råkat ut för en dålig psykolog. Tyvärr så garanterar inte en lång utbildning (om nu utbildad psykolog) att psykologen har kunnande eller ambition att hjälpa. Har som du varit med om att terapeuter mest "suttit av tiden" och även om (låtsats?) anteckna så nästa gång inte läst igenom innan mötet och glömt allt från förra gången.

Släpp det där med att du skulle ha varit en dålig klient. Du satt framför någon som ska vara ett proffs. Du är den nya, som inte vet, som inte varit med om det tidigare, som kanske har svårt att få fram vad du vill säga. Men en duktig terapeut ska naturligtvis klara att hantera den situationen, ge det tid eller genom olika knep få dig att ändå berätta eller visa vad du känner.

Du har all rätt att vara arg och besviken.

Jag tror personligen på terapi. Vi människor är å ena sidan fasta i vår historia och beteenden som om vi vore ingjutna i cement. Men å andra sidan så är vi formbara som modellera, kan genom samtal, insikter, övningar och erfarenhet förändras. Det är inte enkelt men vi vet faktiskt inte hur långt vi kan nå om får hjälp. Därför är det också värt det.

Problemet är att det är förtvivlat svårt att få tag i en bra terapeut.

Lite om mina erfarenheter

http://knet.isa-geek.net/terapi.html

Comment

Finns inga dåliga patienter, det är psykologens jobb kuna hantera att patienter är olika, kan va låste i föreställningar, ha lång tid på sig inan de visar förtroende mm. Patiens uppgift är att vara ärlig till psykologen med hur man upplever terapin och psykologen (ja vet inte alltid så lätt) men det är viktigt för ens egna mående hur man tycker terapin funkar. Och som inom alla områden så finns det de som är bra på sitt jobb och de som inte är det.

Comment

Working...
        X