Announcement

Collapse
No announcement yet.

Släppa jobbiga tankar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Släppa jobbiga tankar

Jag lider av någon slags hälsoångest och är otroligt rädd för att vara allvarligt sjuk vilket kan leda till döden. Detta blir värre och värre med åldern, är nu 50 år. Gift och tre hemmavarande barn som är mitt allt. Vill inte göra dem moderslösa. Förlorade själv min mamma när jag va strax över 20 år, hemskt. Går sällan till läkare men gjorde för en tid sedan då jag varit så trött och ville ta lite grundläggande prover. Allt bra men så började de titta på en MR röntgen jag gjorde för 5 år sen då jag drabbades av blödande tarmar. Där fanns också förändringar på levern som ingen sa något om då men som läkaren nu tyckte man måste kolla vidare på. Till saken är att jag har och har haft ont i buken på höger sida alla dessa år. Det var detta man försökte utreda för fem år sen då mina tarmar började blöda men fick aldrig svar, men utvecklade dessvärre panikångest. Jobbade i terapi ett år, metakognitiv, blev bättre. Men märker hur jag hela tiden faller in i denna oro för sjukdom och död. Jobbar med att synliggöra mina tankar, sätta ord på dem, låta dem fara vidare men det går sådär. Det är som att jag inte kan fylla mig med bra tankar istället... Jobbar jag och har fullt upp går det lättare, men så fort jag ska koppla av och ta det lugnt sätts "radion" på med alla läskiga tankar och jag får massa fysiska symptom såklart som stärker min oro. Börjar gärna googla också vilket är dödsstöten. Vet att jag måste hålla mig undan det. Men jag vill kunna leva ett liv utan att hela tiden måste jobba och aktivera mig för att kunna låta det jobbiga passera lättare. Jag vill också kunna ligga i badet och njuta, lösa korsord, se en film utan att alltid ha radarn inställd och alltid finna sorg och elände. Känns omöjligt att få nån rätsida på detta...läser mycket Russ Harris och ACT. Men det är som om jag inte kan fylla min hjärna med goda tankar utan det blir bara tomrum om jag försöker släppa de jobbiga och blir det tomrum då kommer de jobbiga och tar över. Jag måste kanske börja fundera över hela mitt liv, hitta nya mål och intressen, eller jag vet inte. Några idéer?
Working...
X