Announcement

Collapse
No announcement yet.

Känns som jag blir galen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Känns som jag blir galen

Hej!

Är en kille på 20år som har haft tvångstankar väldigt länge.. går till en psykolog 1 gång i veckan som intygar att det är tvångstankar O inte nåt annat. Är så rädd att jag ska få en psykos. Har så konstiga tankar om att bli förgiftad O skit. Vet att det inte kommer hända men är så rädd att börja tro på tankarna och bli helt paranoid.. Är så sjuka tankar jag tänker.. Kan varit att jag har googlat så mycket om psykos och vet hur de tänker sen tänker jag det jag "inte får tänka". Har tagit en paus från skolan också eftersom stressen och ångesten blev för mycket. Sen läste jag att de med psykos isolerar sig. Är skit rädd att jag har börjat göra det. Får typ ångest av att gå ut. Asså känns som jag inte är mig själv längre. Var en social glad person. Nu känns allt skit. Har dock alltid varit överdrivet orolig. Övertänker allt.

Har typ panikångest nu.. Känns som jag håller på bli galen asså.. Min pappa som har jobbat på psyket säger också att det är ingen fara med mig. Alla säger det, men ändå känns det som jag är helt galen.

Uppskattar alla svar.
    Ursäkta om det blev slarvigt är trött och skriver från mobilen.

Går du till en psykolog som har erfarenhet av din problematik? Fråga gärna psykologen, det ska han/hon klara att svara på.

För det kan ju vara så att du behöver mer hjälp. Kanske träffa en psykiatriker och diskutera eventuell medicinering?

Sedan är att vara 20-år en svår ålder vilket kan ha förvärrat problemen och som kan göra det svårt skilja på dina tvångstankar från vanlig ångest över all förändring. Om du redan tidigare av sådan som grubblar och analyserar så måste det ge ångest att tänka på planer för livet, studier, jobb osv. Och att de vänskapsband som fanns i skolan lösts upp och det inte alls kommer något gratis socialt. De som klarar sig bäst i den åldern har nog en förmåga att tränga undan tankar av den typen och kör på.

Comment

• baranoz
      baranoz commented
      Editing a comment
      hej! Har gått till 3 olika psykologer och alla säger samma! De frågade ifall jag ville testa någon slags medicin men nekade.. Kanske borde fundera på det? har alltid varit emot medicin för någon anledning.. Vill liksom klara det själv.
      Men du tror inte jag är psykotisk va?

Hej
    Jag tror inte du är psykotisk, snarare neurotisk😉 Har själv den där rädslan att bli galen, tappa kontrollen, bli psykotisk som du skriver. Men är och har inte heller varit psykotisk. Du tänker väldigt mycket och oroar dig för sådant som skulle kunna hända. Det låter som ångest i olika varianter😱
    Jag skulle vilja råda dig att lita på din psykolog. Slappna av i att hen vet vad hen pratar om. Jobba vidare med att förstå var ångesten kommer ifrån, det blir bättre även om det känns asjobbigt på vägen.
    Vet precis hur jobbigt!!!

Kämpa på🌻

Comment

Har din psykolog jobbat tidigare med klienter som lidit av tvångstankar/tvångshandlingar framgångsrikt? HUr mycket erfarenhet har hen av sådant jobb? Sådana här frågor ska man ställa sin psykolog vid första mötet. En som är psykotiskt grubblar inte över om hen är psykotiskt för vederbörande vet inte om att hen är psykotisk, så nej du är inte psykotisk. Något som man bör veta och som din psykolog borde berättat för dig är att i en del fall räcker det med terapi för komma till rätta med sina tvång oh i en del fall krävs medicin och terapi och för några få måste man fortsätta medicineringen hela livet. Om du gått hos flera psykologer och du inte tycker något hjälper måste du fråga dig själv: Är terapin rätt för mig, har jag förtroende för terapeuten, är jag helt 100 procent ärlig mot terapeuten, gör jag mina hemläxor mellan terapierna svarar du ja på dom frågorna så ja då är det nog dags testa medicin. Sen något man måste ha klart för sig när man gär i terpai är att det är en själv som måste göra det mesta jobbet som tex inte sitta hemma och googla på psykoser det hjälper inte dig i ditt tillfrisknande.

Comment

Working...
      X