Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur har psykologerna i Stockholm råd med egen terapimottagning?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur har psykologerna i Stockholm råd med egen terapimottagning?

Något jag har funderat över är hur det kan finnas så pass många psykologer i Stockholm med privata mottagningar, hur de har råd med dessa privata mottagningar som ofta ligger i ganska fina områden och lägenheter?

Den psykolog jag gick hos har egen mottagning i ett sekelskifteshus och den lägenheten/mottagningen har ett marknadsvärde på ca 2.5 miljoner. Till det så äger hon en bostadsrätt där marknadsvärdet är ungefär det samma, ca 2.5 miljoner.

Jag vet att hon startat sin privata mottagning för ca 30 år sen och då var bostadspriserna och marknaden annorlunda än idag men ändå, det finns ju många även yngre som har mottagningar värda flera miljoner. Samtidigt, dessa uppgifter finns ju på Ratsit med flera, har de en omsättning på kanske 400 000 - 500 000 kr och det är ju knappast pengar att fritt ta ut i lön eller lägga på avbetalningar på lägenheter.

Alla dessa kan ju inte ha arv eller andra pengar de bara fått i gåva.

Någon som har koll på detta?

Ursäkta, men varför undrar du över detta?

Misstänker du att det kan lura någon form av ekonomiska oegentligheter bakom de privata terapimottagningarna? Att ett företag (vilket jag utgår att de privata terapeuterna har om de inte är anställda i annan firma) har lån på en lägenhet köpt för 30 år sedan med ett nuvarande marknadsvärde på 2,5 miljon (vilket definitivt INTE är högt i Sthlm) med dagens ränteläge måste ju tillhöra en av de mindre företagsinvesteringar som existerar.

Att terapeuten sedan därutöver har en privat bostad med ett marknadsvärde på samma summa (köpt när och för vad) är ju långt under vad väldigt många människor betalar idag, långt utanför stan. Jag kan överhuvudtaget inte se vad problemet skulle vara, i synnerhet inte om man tar i beaktande vad en terapisession på en knapp timme kostar. Så länge det finns efterfrågan på deras tjänster så måste det vara en lukrativ verksamhet.

Jämför exempelvis med det enorma antal frisörer som finns etablerade i flashiga salonger precis överallt, hur det går ihop kan man ju oxå undra om man är lagd åt det misstänksamma hållet
    Last edited by RoughTimes; 2017-08-23, 09:32.

Comment

Lätt att svara på de tar över tusenlappen för en session sen har de oftast andra uppdrag också tex en adhd utredning privat går på ca 20-25.000 kr per utredning. Och är det tex en kommun som tex köper sådan tjänst så kostar det ännu mer. Säg de tar 1200 per session vilket inte är ovanligt de har 5 sessioner per dag 5 dar i veckan det blir 30.000 på en månad blir det alltså 120.000 kr i månaden bara på vanlig terapi. Fan valt fel bransch 😂😂😂

Comment

Nej, jag misstänker inga ogentligheter utan bara försöker få en förklaring till det här då det i Stockholm finns många privata mottagningar i fina områden.

Det är en sak att marknadsvärdet är som det är idag men hur dessa startat mottagningarna är det som är intressant. Såklart kan man klara avgifter när man redan sitter med färdiga investeringar, dvs både egen mottagning och bostadsrätt, men med tanke på hur få som skulle kunna göra detta idag så är det där som frågan uppkommer. Antingen måste man ju då ha ett stort kapital från början, t ex arv, vilket är mindre troligt att speciellt många av dessa psykologer har. Alternativt kanske man börjat med en mindre enklare mottagning i någon förort som man senare sålt och sedan köpt något bättre.

Jag ser det till stor del som en genrationsfråga, SVD skrev i dagarna att de som är 20 år idag och siktar på att köpa en lägenhet i innerstan i Stockholm får räkna med att vänta i 20-25 år innan de har råd med det, om man utgår från en medelinkomst. Så det är inte så att gemene man startar ut med en terapimottagning (eller annan privat verksamhet) och kan investera i både boende och mottagning för flera miljoner.

Det är ur detta min fråga kommer, det är ju många unga som idag utbildar sig till psykolog och som inte har kapital att investera. Så hur det sedan ändå kan finnas så pass många privata mottagningar är en intressant fråga, dock menar jag inte att jag tror att det finns något fusk bakom

Originally posted by RoughTimes View Post
        Ursäkta, men varför undrar du över detta?

Misstänker du att det kan lura någon form av ekonomiska oegentligheter bakom de privata terapimottagningarna? Att ett företag (vilket jag utgår att de privata terapeuterna har om de inte är anställda i annan firma) har lån på en lägenhet köpt för 30 år sedan med ett nuvarande marknadsvärde på 2,5 miljon (vilket definitivt INTE är högt i Sthlm) med dagens ränteläge måste ju tillhöra en av de mindre företagsinvesteringar som existerar.

Att terapeuten sedan därutöver har en privat bostad med ett marknadsvärde på samma summa (köpt när och för vad) är ju långt under vad väldigt många människor betalar idag, långt utanför stan. Jag kan överhuvudtaget inte se vad problemet skulle vara, i synnerhet inte om man tar i beaktande vad en terapisession på en knapp timme kostar. Så länge det finns efterfrågan på deras tjänster så måste det vara en lukrativ verksamhet.

Jämför exempelvis med det enorma antal frisörer som finns etablerade i flashiga salonger precis överallt, hur det går ihop kan man ju oxå undra om man är lagd åt det misstänksamma hållet

Comment

Ja, kan håller med dig i det att de kan tjäna stora pengar på annat än just vanliga terapisessioner men tittar man bland psykologmottagningar i Sthlm så är det enbart en mycket liten del som erbjuder utredningar, de flesta har "bara" terapisamtal. Sen är det ju så att när man väl arbetat sig in så är en omsättning på kanske 300000 - 500000 kr bra men frågan är hur de från början kunnat köpa fina lägenheter/mottagningar, det är ju inte så att de efter examen blir tilldelad en privat mottagning och sen kör därifrån. Därav uppkom min undran.

Originally posted by emil i lönneberga View Post
          Lätt att svara på de tar över tusenlappen för en session sen har de oftast andra uppdrag också tex en adhd utredning privat går på ca 20-25.000 kr per utredning. Och är det tex en kommun som tex köper sådan tjänst så kostar det ännu mer. Säg de tar 1200 per session vilket inte är ovanligt de har 5 sessioner per dag 5 dar i veckan det blir 30.000 på en månad blir det alltså 120.000 kr i månaden bara på vanlig terapi. Fan valt fel bransch 😂😂😂

Comment

Working...
          X