Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har jag Aspberger eller bipolaritet?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har jag Aspberger eller bipolaritet?

Hej!

Jag fick för några dagar sedan ett vansinnesutbrott på min flickvän och skadade henne genom att dra henne i håret och skrika frenetiskt. Vi hade bara varit oense om en sak och missförstod varandra.

Jag går hos en terapeut men han så vid vårt första möte att jag absolut inte hade aspberger.

Min flickvän har läst på ganska mycket och märker att det finns många olika typer av aspberger och denna kanske inte är den mest typiska. Jag är annars högfungerande, men känner ofta att jag inte passar in eller blir förstådd, att jag inte kan lita på människor och att jag kan få dessa vredesutbrott när jag upplever att folk omkring mig inte förstår vad jag menar! Jag kan också vara lite paranoid, detta har främst kommit fram då jag rökt marijuana, men jag skulle säga att jag är lite allmänt neurotisk inombords. Jag har hela livet känt att jag inte passar in men är ändå fungerande så jag har inte forskat mer i detta. Men jag inser att jag skulle bli hjälpt av att veta om jag har någon diagnos.

Jag har även hört att detta kan tyda på bipolaritet.

Snälla, jag behöver hjälp med detta och jag vet inte var jag ska vända mig för att kunna testa mig för dessa diagnoser.

Min flickvän trodde att min terapeut var lite för gammal för att till fullo greppa allt om diagnoser. Dessutom sade han det så självsäkert vid första samtalet utan att jag hade pratat mer än kanske 25 minuter. Jag tänkte att han säkert vet sin sak, men sen efter denna incident med min flickvän och vad hon har läst på så har jag tänkt om.

Snälla hjälp mig att reda ut vad mitt problem är och vart jag kan vända mig för att få dessa saker grundligt utredda!

Tack

Det är inte så vanligt att de med asperger får vredesutbrott och skadar andra. Och jag tycker inte din flickvän ska sitta och sätta diagnoser på dig bättre överlåtta det ät experter. Tyvärr är paranoja en inte ovanlig biverkan av röknigen och ska du gå i terapi och få en rättvis bedömning bör all droger uteslutas de flesta brukar kräva man kan uppvisa att man varit helt drogfri i minst 3 månader om en utredning av ev diagnos ska ske. Bipoläritet innebär att man i perioder är deprimerad och sen blir manisk, deprimerad osv, något du upplevt?. Jag skulle snarare se det som en fördel att han är äldre han besitter nog mer kunskap mm än den som är yngre och gammal betyder inte att man inte hänger med i nyheter som kommer. Det är du som ska prata med honom så du ska gå på vad du tycker om honom inte din flickvän. Vill du ha en utredning så har du rätt att begära det. Att man känner sig missförstod och inte passar in kan bero på flera orsaker som tex asperger men kan ochså vara som i mitt fall fleraövergrepp, skilsmässa där det blev strid om mig, en förlorad mamma en pappa som inte kunde tillgodose mina psykiska behov som tex prata om sådant som var jobbigt mm. Jag tyckte alltid mina vänner var barnsliga och hade så jädra banala problem och inte var som jag men de hade å andra sidan haft bra uppväxt de flesta och hade inte fått utså det jag hade så klart inte konstigt det klev så jag hade erfarenheter de aldrig varit närheten av.

Comment

Nej, det var troligen varken om Aspergers eller bipolaritet som orsakade att du använde våld mot den du älskar. Använd Googles sökmotor och skriv in
      ( marijuana OR weed OR cannabis OR resin OR hashish ) ( anger OR paranoia)
      Jag vet du troligen inte vill höra det men det bästa du kan göra är att sluta med detta.

Om du inte slutar och det händer igen att du använder våld mot din flickvän så tycker jag du ska lämna henne. För hennes skull. För en dag så kanske du av misstag knuffar och hon landar olyckligt eller på annat sätt gör något så hon skadas allvarligt.

Bra att du går hos en terapeut. Berätta om ditt (miss)bruk av marijuana och om incidenten då du använde våld.

Det var klumpigt av terapeuten att efter ett första möte bara avfärda att du skulle kunna ha Aspergers. Tror tyvärr det var en inre dialog som kom ut, att som "arbetshypotes" tills annat kommit fram så vill inte terapeuten se det som att du har det. För såg inga tecken på det vid det mötet. Men det kan förändras desto längre ni träffas.

Din flickvän kan omedvetet också vilja tillskriva dig en diagnos som "passar" så att det inte är ditt fel.

Comment

Working...
      X