Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad händer efter en diagnos?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad händer efter en diagnos?

Hej, jag har stått i kö till en utredning i snart ett år, senast jag var inne hos psyk sa dem att det snart skulle dra igång. Har blivit lite nojjig över det hela helt plötsligt. Vad händer egentligen under utredningen och framför allt efter utredning? Kan en diagnos vara ett problem i framtiden om man vill ha körkort eller liknande?

Det beror väl iof lite på exakt vilken diagnos som eventuellt sätts på dig. Men jag har personligen erfarenhet från min egen kollegiekrets att de diagnoser som jag skulle kunna misstänka (utan att veta, bara misstänka) kan vara aktuella för dig inte har påverkat på något minsta vis. När det gäller körkort så anar jag att eventuell medicinering kan ha större inverkan än diagnosen som sådan..

Comment

Originally posted by RoughTimes View Post
      Det beror väl iof lite på exakt vilken diagnos som eventuellt sätts på dig. Men jag har personligen erfarenhet från min egen kollegiekrets att de diagnoser som jag skulle kunna misstänka (utan att veta, bara misstänka) kan vara aktuella för dig inte har påverkat på något minsta vis. När det gäller körkort så anar jag att eventuell medicinering kan ha större inverkan än diagnosen som sådan..

Tack för svar. Vad jag förstått från läkare/psykologer är det tydligen något åt aspberger hållet. En läkare har tidigare erbjudit benzodiazepiner (stavning) men efter att läst om det så tackade jag nej, då jag vill kunna tänka klart och inte bli "bortkopplad" från hjärnan dygnet runt.

Vad för sorts medicin ges vid autism eller aspberger? Det går väl inte motarbeta/bota?

Comment

Benzodiazepiner ska man bara ta vid svår ångest/kramp och under en väldigt kort och begränsad period. Så bra du inte började äta dom. Nej, asperger går inte att bota och mot själva asperger diagnosen finns det ingen medicin. Men med bra stöd och hjälp kan man lära sig leva med sin diagnos och de problem/hinder diagnosen ger en.

Comment

Working...
        X