Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker vägledning (ADD) diagnos!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Söker vägledning (ADD) diagnos!

Hej,

Har under i princip hela mitt liv känt att något inte står rätt till med mig. Den konstanta förvirringen (molnkänsla), tappar fokus, kort närminne, svårt för att hålla kvar relationer, hyperfokus när något intressant, gör upp scenarion i huvudet, osv. Problemet är att det nu eskalerat till den grad att jag inte kommer vidare i livet.

Jag är en person med stora krav på mig själv och höga ambitioner. Har hittils klarat mig hyffsat i skola tack vare att jag har ganska lätt för att lära mig, trots mina motsättningar. Men jag skulle inte klara av fortsatta studier på universitet, ta körkort, flytta hemifrån etc. om inte något förändras.

Anledningen att jag inte sökt någon hjälp är på grund av flertal anledningar, bland annat att jag inte litar på privata kliniker. Jag vet inte hur de tjänar sina pengar, hur ska jag vara stensäker på att de inte slarvar med en utredning för att få det ur vägen? Finns det statligt ägda kliniker för ADD-utredning? Träffat på ganska många med ADD och det är få som jag skulle kunna känna som känner som mig. Det får mig att tro att många läkare/psykologer förhastat sin slutsats... En annan sak är att de kräver (?) att någon förälder närvarar under en del av undersökningen på för att veta hur uppväxten varit, något jag aldrig skulle låta ske. Duger en barndomsvän?

Kan givetvis skriva mycket mer men försökte hålla mig kort. Skulle verkligen behöva hjlp med hur jag ska gå till väga, jag vet inte ens om det är ADD, även om jag misstänker det starkt.

Tack på förhand. Jag är verkligen tacksam om någon kan ge mig råd!

Jag vet inte riktigt vad det är för kliniker du menar men gå till din vårdcentral för att få remiss till neuropsykriatisk utredning. Den sker sannolikt inom landstinget som är offentlig vård. Staten bestämmer lagar och förordningar över både privat och offentlig vård. Och dålig vård/ utredning kan man råka ut för även i den offentliga vården. Så ägandeformen skulle jag inte bekymra mig om, om jag var du.
    Det är möjligt att du själv kan kontakta psykiatrisk mottagning direkt på ditt sjukhus, det beror lite på hur det är upplagt där du bor.
    Om du är vuxen behöver du inte ha någon förälder med.

Är du minderårig är det BUP som gäller och då måste föräldrar ge sitt samtycke till utredning.

Comment

Originally posted by mankämparpåmedlivet:) View Post
      Jag vet inte riktigt vad det är för kliniker du menar men gå till din vårdcentral för att få remiss till neuropsykriatisk utredning. Den sker sannolikt inom landstinget som är offentlig vård. Staten bestämmer lagar och förordningar över både privat och offentlig vård. Och dålig vård/ utredning kan man råka ut för även i den offentliga vården. Så ägandeformen skulle jag inte bekymra mig om, om jag var du.
      Det är möjligt att du själv kan kontakta psykiatrisk mottagning direkt på ditt sjukhus, det beror lite på hur det är upplagt där du bor.
      Om du är vuxen behöver du inte ha någon förälder med.

Är du minderårig är det BUP som gäller och då måste föräldrar ge sitt samtycke till utredning.
      Jag hade privat psykiatri i allmänhet i åtanke. Har fått för mig att privata gärna fuskar, men så kanske inte är fallet. Jag vill ha en ordentlig utredning helt enkelt. Men som du säger är det nog något jag inte ska tänka på.

Alright, är 23! Hur kan mab göra med papper? Antar att jag får tider etc. hemskickade, bor för tillfället henma så det vore inte en så gos idè då jag vill lämna mina föräldrar utanför detta.

Finns det någon någon allmän undersökning? T.ex om jag får remiss neuropsykriatisk utredning, kommer de i första hand undersöka det jag själv misstänker eller gör de en helhetsundersökning genom någon form utav uteslutningsmetod? Så möjligheten för vilken diagnos som helst kan vara aktuell?

Tack för ditt svar

Comment

Om jag var du skulle jag ta kontakt med min vårdcentral och berätta vad jag känner att jag har problem med och ta det från där. Din läkare vet hur du ska utredas vidare och var någonstans. Jag tror att om du får remiss till neuropsykiatrisk undersökning så går man igenom olika tester och ser på dessa vad du eventuellt kan tänkas ha för diagnos. Det är ju inte ovanligt att man har blandade diagnoser. Prova att googla på neuropsykiatrisk undersökning så kan du säkert få reda på hur undersökningen går till. Berätta också för läkaren på vårdcentralen att du känner obehag att dina föräldrar ska veta något om detta, ni kanske kan göra upp om att använda telefon eller mejl.

Comment

Originally posted by mankämparpåmedlivet:) View Post
          Om jag var du skulle jag ta kontakt med min vårdcentral och berätta vad jag känner att jag har problem med och ta det från där. Din läkare vet hur du ska utredas vidare och var någonstans. Jag tror att om du får remiss till neuropsykiatrisk undersökning så går man igenom olika tester och ser på dessa vad du eventuellt kan tänkas ha för diagnos. Det är ju inte ovanligt att man har blandade diagnoser. Prova att googla på neuropsykiatrisk undersökning så kan du säkert få reda på hur undersökningen går till. Berätta också för läkaren på vårdcentralen att du känner obehag att dina föräldrar ska veta något om detta, ni kanske kan göra upp om att använda telefon eller mejl.
          Tack! Ska läsa runt lite och se om jag blir klokare.
          Om det är som du säger så är det givetvis väldigt bra, men även lite ledsamt att jag inte gjort det för 5år sedan eller längre.

Comment

Working...
          X