Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur fan tar man sej runt det här?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur fan tar man sej runt det här?

Har haft diagnos ADHD drygt ett halvår. Egentligen inte ett dugg oväntad så tog emot den rätt lugnt och rullade vidare.

Nu till det som faktist är ett problem. Det fanns två huvudanledningar som jag vill lösa.

1. Jobb

2. Trötthet

Mitt första problem är jobb. Har aldrig riktigt klarat att jobba heltid mer än säg 3 veckor. Efter det vaknar jag på morgonen med en helt galen känsla av att jag kan inte gå till jobbet idag jag orkar inte. Efter att ha funderat på det så verkar det vara en ångest driven effekt. Denna leder nästan alltid till att jag måste sjukskriva mej 1 eller 2 dagar då konsekvensen av att bita ihopp och försöka pallra sej iväg kan gå såpass långt att jag spyr.

Detta resulterar i att jag blir hemma runt 1 gång i månaden 1 dag eller så. Nästa steg är ju givet då att jag får ångest får det här vilket i sej kickar igång något större ju längre jag jobbar på samma ställe ju mera märker ju jobbet vilket i sej ökar på ångesten ännu mera.

Hur fan ska jag bli av med det här så jag pallar att hålla i ett jobb på ett vettigt sätt.

2. Tröttheten är ju helt jävla sanslös vilket är drygt som fan och är svårt att dölja för omgivningen då man blir så satans passiv.

Jag har precis börjat medicinera med Concerta vilket gör mej piggare vilket är galet skönt. Å andra sidan får jag helt bissar ångest på eftermiddagen vilket känns ännu värre då jag nu senast chrashade på jobbet och inte kunde resa mej upp ungefär.

Hur fasiken hanterar man det här vad gör man????

Jag vet att det här blev jävligt rörigt men vet inte vart jag ska kunna få ur mej allt det här utan att driva sambon till vansinne.

Det är bara bra om alla i jobbet känner till situationen och du får försöka anpassa arbetstiderna till din fördel. Det är inte bra att tvinga fram allt för det tar på hälsan så man får ta allt i lugn och fin takt. Sedan så kan man ta vara på sommarledigheterna och typ utnyttja semester dagarna och förhoppningsvis känna lite vilja att komma tillbaka till jobbet. Det viktigaste är ju att man trivs i jobbet, om man trivs så kan man koncentrera sig på det och fortsätta livet i en lugn takt (vara glad och nöjd över det man har i livet).

Sedan så kanske kan en psykolog inom ADHD området hjälpa dig hur du ska tänka runt jobbet och hur du ska hantera det hela om du känner dig trött.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Jag har ett precis likadant problem. Klarar av att sköta en sysselsättning ett par veckor (med cs) men sen brukar det dala och sluta upp med en pinsam sjukskrivning. För mig leder förväntan över att inte orka och vara närvarande i den mån som krävs till en massa ångest som bara tar ännu mer energi. Även medicinen leder ju till en förhöjd ångest och fysiologisk stress. Inte konstigt att det kan ta stopp, det finns ingen ork kvar och självbevarelsedriften kickar in. Vet inte hur det skulle vara om man kunde eliminera stressen och ångesten. Kanske att man hade klarat av att jobba längre perioder. Värt att testa terapi för det i alla fall, om möjligheten finns.

Med en diagnos finns det nog möjlighet att få lönebidrag så att man kan dra ner på arbetstiden och arbetsgivaren blir kompenserad. Det kan också vara ett sätt att ta sig runt problemet.

Comment

Working...
      X