Announcement

Collapse
No announcement yet.

är det här en diagnos eller

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• är det här en diagnos eller

troligen postat på fel ställe, men det här verkade minst fel.

min mamma har ofta sagt att "du har nå'n diagnos light" och jag själv har märkt saker som kan skilja ut mig ibland.

jag har skrivit en text där några saker som kan vara ledtrådar/jag har haft problem med finns, som kan hjälpa nå'n att säga om det finns nå't namn på det här. här är texten:

att jag i hela mitt liv har jag känt att jag har varit, som många människor beskriver, utanför. har aldrig varit "bra" på social interaktion, (fast jag söker ofta efter det eftersom att jag ofta känner mig väldigt ensam) varken på internätet eller irl. kan inte småprata eller liknande, pratar bara när jag har nå't att säga, kommer på ett skämt eller kommer på något slumpmässigt (som ofta uppfattas som roligt av människor) detta leder till att det ofta inte riktigt "händer" nå't när jag är med endast en person, vilket i sin tur leder till att den tar upp mobilen och kallar dit en människa som den känner. när den kommer dit snackar de skitmycke' och går bredvid varandra+pratar inte med mig vilket gör att jag blir liksom utstött. det händer också i grupper större än 3 pers. efter att jag märkte att ingen frågade mig om jag ville va'/följa mé' på nå't, fast de frågade andra "framför näsan på mä'" så frågade jag en som jag känner ganska bra varför de gör så, men den sa att ibland vill man helt enkelt inte vara med vissa. jag har fått höra från en tidig ålder av min mamma att "'aamen du har nå'n diagnos light" och att jag ofta "tänker från ett annat håll". jag är synestet också. jag har aldrig kunnat äta grönsaker, har försökt genom hela livet men hur mycke' jag än föröker är det fortfarande som fakking tortyr, skulle hellre få mycke' kramp i båda vaderna samtidigt än att äta ett salladsblad på 5x5cm. har hela tiden haft 1-3 väldigt starka intressen som varat i kanske 1-3 år, har väldigt sällan kunnat ha flera mindre intressen vid sidan av de stora, vilket ibland(främst i låg och mellanstadiet) har bidragit till att jag inte har något att prata om med andra utom mina intressen (vilka jag kunde typ allt om), men eftersom att nästan ingen nå'nsin delade mina intressen så hade jag väldigt lite att prata om. det har nämnts att jag ibland/ofta behöver, vad som av andra upplevs som övertydliga intruktioner när jag ska utföra en uppgift.

det här är det jag kommer på nu, om ni har frågor så kan de ställas.

Ett online-test är ingen diagnos och oexakta, men om du vill få en fingervisning om du har autistiska drag så kan du ta detta testet

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/index.php

Comment

Knet99 jag gjorde det där testet 9 gånger och fick "du verkar ha både aspie och neurotypiska drag" 3 gånger, "stor sannolikhet att du är aspie" 6 gånger. min genomsnittspoäng var 116,55 av 200 aspie poäng, 89 av 200 icke autistiska poäng.

Comment

Vill du ta reda på om du har det? För att eventuellt då få en diagnos? Och kanske få hjälp? Du kan kontakta psyk direkt i så fall eller ringa sjukvårdsupplysningen för att höra vilka dina alternativ är

http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aspergers-syndrom/

Du väljer självklart själv hur du vill gå vidare. Eller inte går vidare. Nu vet vi ju inte om du har Aspergers eller inte, men om du vill gå fram försiktigt så kan du kanske fråga andra som har Aspergers om vad för hjälp som erbjuds till de med diagnos, om de tycker diagnosen gagnat dem eller inte och annat du undrar över

http://www.aspergerforum.se/

Comment

Working...
        X