Announcement

Collapse
No announcement yet.

Undersöka hjärnans signalsubstans

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Undersöka hjärnans signalsubstans

Hej, precis som min rubrik lyder. Går de att t.ex med blodprov fastställa om man har adhd?

Jag var hos min läkare på Vuxenpsyk i förra veckan pga att jag äter Concerta och är sjukskriven pga utbrändhet och högt blodtryck, tyvärr var jag i egna tankar under de samtalet och först några dagar efter mitt besök jag börja reflektera över vad vi faktiskt pratat om. Om jag inte minns helt galet eller missförstod så tyckte jag att min doktor prata om ett sådant test, jag har försökt googlat på det men ej fått några svar över huvud taget. Är de någon här som kan besvara min fråga? Annars, finns de andra sätt?

Jag gjorde en utredning när jag var 13 år och fick diagnosen ADHD, men går det att fastställa med blodprov eller röntgen på hjärnan om man har brist på signalsubstansen? Tack på förhand

Det lutar sig mest mot nej. Olika labbar kanske påstår att de kan få fram sådan information men när det kommer till bevis så visar det sig att typ alla labbar förutom DBS lab i minnesota (USA) har oriktig och/eller vilseledande tolkning av test resultaten.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Jag tror han pratade om en rutinkemi, rutinblodprov för att utesluta andra orsaker till att du mår dåligt som t ex sköldkörtelhormoner.

Samma sak med röntgen. Man gör det för att utesluta andra orsaker inte för att bevisa ADHD.

Comment

Man kan varken bekräfta eller utesluta ADHD-diagnos genom blod prov.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Nej men man kan utesluta andra orsaker till att man mår dåligt.

Comment

Ok, så man kan inte på något sätt "mäta" noradrenalin eller liknande signalämnen med något blodprov eller röntgen, eller vad de nu kan finnas. Då menade alltså läkaren som uteslutningsmetod för att avgöra vad man mår dåligt av. Jag kan säga att jag är helt slutkörd, jag kan varken tänka klart, ja har högt blodprov som gör att ja inte får fortsätta på den dos Concerta jag kört tidigare vilket i sig ställer till det i min vardag + att de är kaos i mina rutiner på jobbet.

I Övrigt vill jag tacka alla för snabbt svar och vänligheten, i de flesta forum möter man många såkallade troll

Comment

Man kan mäta noradrenalin genom konstgjort framkallning när man står, där en utebliven stegring talar för diagnosen. Men informationen blir inte tillförlitligt. Eftersom plasma-clearance av noradrenalin vid autonom dysfunktion är sänkt och att man därför till och med kan se en paradoxal ökning av plasmakoncentrationen trots att frisättningen är sänkt.

Comment

Working...
              X