Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan inte vara tyst längre om det här . Har ni några råd att ge ?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kan inte vara tyst längre om det här . Har ni några råd att ge ?

Hej allesammans . Jag har aldrig postat i något forum såhär förut eller så men nu känner jag verkligen att jag orkar inte kämpa ensam längre . Det har varit under en riktigt lång tid där jag har gått runt och trott att jag är riktigt knäpp , att jag håller på att tappa greppet. Sen några veckor senare så kan jag vara mitt normala jag som är en solstråle . Jag har aldrig förstått varför jag mår dåligt ett tag och sen är allt som normalt igen . Sen häromdagen fick jag höra om något som heter :Pmdd , och allt stämmer ju egentligen . Jag börjar bli ur balans runt 1,5 -2 veckor innan mensen och oftast när den startar mår jag bra igen . Denna månaden har det varit riktigt illa . Jag har knappt kunna sova , jag har flyttat till en ny stad själv och flyttat hemifrån för första gången och har varit jättestressad . Jag känner att jag orkar inte ha det såhär längre men samtidigt vågar jag inte gå till vårdcentralen eftersom jag vill inte att de ska tycka jag är knäpp . Jag har försökt förklara för min syster men hon förstår inte alls .

Jag tror verkligen att det är pmdd jag har eftersom jag är normal annars. Det är bara runt mensen jag blir såhär deprimerad .

Så ni som har pmdd vad har ni för råd att ge ?

Och om detta inlägg är lite rörigt är jag verkligen ledsen jag kan inte tänka riktigt klart just nu .
    / Ellis

Jag har inte pmdd men kan ändå ge dig några råd.

Självklart ska du söka vård. Inte kan du gå runt halva tiden och må dåligt!
    De kommer inte tycka att du är knäpp.

Vill du inte ta hormoner eller ssri (som du bara tar under de 2 veckor du mår dåligt) men lägger på dig vätska, kan du be om spironolakton-diuretika som motverkar detta att du mår psykiskt dåligt av hormonnivåerna i kroppen.

Vill du testa lite själv kan du prova med att köpa bioidentiskt progesteron i krämform. Det använder jag själv 10-12 dagar innan mens.

Kolla Mia Lundins hemsida och få tips om kosttillskott som kan hjälpa. du behöver ju inte köpa av henne, hon har lite höga priser tycker jag, men informationen är matnyttig.

Comment

Sök hjälp det finns bra hjälp att få. Att bara få ett ord på sitt mående och insikten att man inte va knäpp hjälpte mej mycket Testade akupunktur och det tog bort alla mina besvär nästan helt det jag hade kvar va att brösten ömmade lite och jag kunde bli godissugen men jämfört med inan så va de bekymren en droppe i oceanen. Tyvärr är det få läkare/gynekologer som känner till PMDD så när du söker hjälp bli inte förvånad om de ser ut som frågetecken och tror du hittat på en egen diagnos Något som oxå hjälper mot pmdd är regelbunden träning och se till att man mår psykiskt bra. Skulle inte tex akupunktur funka så kan man äta ssri då äter man en väldigt låg dos och bara under två veckor inan mensen börjar. Så tveka inte att söka hjälp akupunktur behöver du inte ens gå via läkaren får kunna få hjälp med. Bor du i Gbg så vänd dig till Fungera de kan detta med akupunktur mot pmdd och är anslutna till f-kassan så ett besök kostar bara 80 kr gången

Comment

Tack så mycket . Det är en lättnad för mig att höra era råd . Ska läsa på lite och testa på egen hand och om det inte blir bättre måste jag söka vård .
        Tack återigen för så bra och snabba svar .

Comment

Working...
        X