Announcement

Collapse
No announcement yet.

mens efter två veckor?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mens efter två veckor?

I förrgår, dag 14 i cykeln, kände jag en molande känsla i nedre buken, precis som dagen före mens. På kvällen märkte jag att jag börjat blöda. Väldigt lite först, mer som flytning, men i går började jag blöda mer, och nu är det som riktig mens mitt i menscykeln.

Detta har aldrig hänt tidigare. Min mens har alltid varit regelbunden (28 dagars cykel) och riklig. Cyklo-F blev räddningen.

Jag fyller 46 i december, men har hittills inte märkt av några andra förändringar i menscykeln. Sedan två år tillbaka använder jag östrogen dag 5-25, och progesteron dag 15-25.

Jag har läst att mensen kan komma oftare först när man går in i klimakteriet, för att sedan komma alltmer sällan.

Till saken hör att jag inte varit på gynundersökning på fem år (dumt, jag vet), så det är klart att tanken på cellförändringar finns i bakhuvudet...jag gjorde dock en hälsoundersökning nyligen, och alla blodprover var normala, så jag vet inte...

Har fler varit med om detta? Jag har läst om något som kallas ägglossningsblödning och som anses helt normalt, men såvitt jag förstått är det något man alltid har, och ingenting som plötsligt dyker upp i 45-årsåldern...så jag är mer inne på hormonella förändringar.

Vore tacksam för alla tips.

Kan vara orsakat av stress/myom/klimakteriet mm. Då du blöder väldigt mycket kan det va myom som spökar. Myom är något som väldigt många drabbas av ca 30-50% av alla kvinnor över 40 har myom de flesta vet inte ens om det. Myom är muskelknutor i livmodern (godartade tumörer) är de små ställer de sällan till problem men de kan växa och bli stora och då kan man få problem som rikliga blödningar/trycka på urinblåsan så man måste kissa ofta/ långa manspersoner/tryckkänslig i buken mm. Myom kan behandlas med hormonspiralen bla. Men även bara genom äta mer fiber/motionera/gå ned i vikt (myom är mer vanligare bland överviktiga) kan man minska sitt myom. Man kan även operera bort myomet (om det sitter ytligt) på livmodern. Hjälper inget annat så är avlägsnandet av livmodern ett alternativ. Har själv nyss drabbats av myom ( tror de inte fått besked än ang cellprover). Då vi båda är över 40 så anser många läkare tyvärr att ta bort allt är det bästa, på visa ställen har de till och med åldersgräns för vilka de ger medicinsk vård vid myom. Så gå till gyn och kolla upp så slipper du oroa dig. Hade inte heller gått till gyn på 5 år så om jag hade gått regelbundet hade mitt myom upptäckts tidigare. Fördelen med myom är att de nästan alltid försvinner när man kommer in i klimakteriet då de inte längre har tillgång till östrogen och progestrerån.

Comment

Tack! Jag har faktiskt kissat mkt mer än vanligt på sistone, vilket styrker din teori! Får väl släpa mig iväg till gynekologen...

Comment

Gör det, vet är inte kul men värt det så man slipper noja säger hon som tog ett halvår med störtblödningar varje mens inan jag vågade mig till gyn . Skulle de inte hitta något be att få ta ett blodprov som kollar om du kommit in i klimakteriet.

Comment

Jag var hos gynekologen idag. Hon kunde inte ta cellprov pga för mycket blod (jag trodde att jag slutat blöda då det gått sex dagar, men hon sa att det finns en del kvar där inne). Dock tog hon ultraljud, och allt ser normalt ut - ingen svullnad, ingen svulst, inga cystor, allt helt utan anmärkning.

Jag skall tillbaka om 10 dagar och ta cellprov (under förutsättning att jag inte börjar blöda igen). Gyn sa att det kan vara begynnande klimakterium (fyller trots allt 46 i december), eller stress - eller en kombination av båda. Hon verkade så lugn att jag känner mig lugnare.

Jag undrar nu: vet någon hur stor risken är att cellprov visar på något avvikande, om ultraljudet ser normalt ut?

Nu när jag närmar mig 50 närmar jag mig väl också den dag då cellprov ska tas mer sällan (vart 5:e år i stället för vart 3:e)?

Dumt att slarva med cellproverna, jag ångrar mig nu! Det är ju så enkelt och går så fort. Jag skulle inte säga at det är smärtfritt som det ofta påstås, men vad är några minuters obehag mot den ångest jag upplever nu?!

Comment

Ångrade mig oxå att jag inte gått och skött dessa prov men fick igår tillbaka mitt svar att cellprovet va normalt, det var skönt. Gått å haft ångest ett tag nu så vet hur det är Vet inte hur vanligt det är i siffror men det händer att cellprov visar förändringar och så sen vid fortsatt utredning hittar de ingenting. Dvs allt är som det ska tydligen inte jätte ovanligt i alla fall.

Läst en del om klimakteriet och vad många inte vet inte ens alla gyn är att man har för klimakterie inan själva klimakteriet sätter igång. De allra flesta märker inte av detta men en del kan ha riktiga problem som sömnproblem, blir deprimerade mm. Denna period startar ca 10 år inan själva klimakteriet.

Comment

Har nu varit tillbaka hos gyn efter att ha tagit prover, och resultaten (östrogen, progesteron, prolaktin, FSH och LH) tyder på begynnande klimakterium.

Comment

Working...
              X