Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nu kommer PMSen igen :(

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nu kommer PMSen igen :(

Och hela världen är upp och ner

Fascinerande, PMS och allt det där. Är du ledsen,förbannad,ångestfylld eller alltihopa? Förlåt att jag skriver en glad smiley men i alla mina förhållanden t ex har jag "behandlat" PMS genom att påpeka varenda grej och skratta åt det tills monstret bryter ner i skratt själv och blir människa. Humor är bästa medicinen! https://www.youtube.com/watch?v=DSRFy_xuwDM Ta en tampong,en flaska vin och slappna av en timme,min stackars okända kvinnliga internet medmänniska

Comment

Jag lider av pmdd en jobbigare variant av PMS kunde till och med få självmordstankar dagarna innan mens fast livet egentligen va helt ok. Men så fick jag höra att akupunktur kunde lindra PMS/pmdd. Testade och efter flera behandlingar så försvann mina besvär i nästan princip helt dagarna inan mens helt. Så se om det finns i din stad. Funkar inte det kan man få utskrivet ssri då äter man bara dom några dagar i månaden ssri och i väldigt liten dos. Sök hjälp för det finns hjälp att få

Comment

Fenix du har en poäng,har en tjejkompis med PMDD och hon får medicin (Tror det är SSRI och/eller hormoner,inte frågat mer ingående då vi endast är vänner) men hon har gått ifrån att vara helt förstörd en gång i månaden till att typ,ha lite mensvärk kanske,och inte mer med det. Men hon vart självmordsbenägen,helt förstörd osv. Bortser man mitt lite mindre seriösa( eller jag var seriös men med humor ) så är det absolut värt att kolla,för trådstartaren,om det kan vara något likt PMDD för det går ju att behandla som du säger!

Comment

Jo det gör ju det så onödigt att det är så många som går runt och mår dåligt i onödan. Tyvärr är inte pmdd så känt i Sverige inte ens bland de som jobbar med kvinnofrågor

Comment

Jag har fått medicin utskrivet. Premalex. Tar 10mg de första dagarna och sen 20. Utöver det så tar jag cymbalta 60mg. Så svårt att veta om det hjälper, men de närmaste dagarna har varit okej. Inget utbrott eller självmordstankar osv. Men känner mig väldigt ensam om att inte ha nära vänner. Okej jag har typ två nära vänner och en sambo, men det räcker inte.

Comment

Åååh ÄNTLIGEN ett forum med andra som förstår. Blir helt gråtfärdig. Har haft problemen sen jag var 17 och upptäckte pmdd två år senare. Sedan dess har jag varit vilse. Nu har jag återigen tagit upp försöken på att få hjälp efter förra månadens sjukskrivning och första omgången självmordstankar på länge. Har fått tid hos gyn i slutet av månaden. Hittills har jag försökt med psykolog och citalopran. Vilket bara lett till att inget hänt och jag har gett upp gång på gång. Senaste månaden har jag faktiskt mediterat minst 10 minuter om dagen, vilket hjälper mig förvånansvärt bra. Regelbunden motion och bra mat är något jag håller hårt i. Men liksom alla andra intressen så har jag ju ingen ork eller lust att ens försöka ta mig iväg vissa (för många) dagar. Hur gör ni för att orka? Jag har tänkt försöka med energidryck den här veckan för att se...men idag verkar det inte spela någon roll. Det sitter i huvudet. Bristen på ork alltså. 12 dagar innan mens är det som att bli insvept i en svart plastpåse. Mörkt, svårt att andas, panikångest, och allt därtill. Jag försöker prata med några nära vänner. Men som ni kanske själva märkt är det få, om ens någon som förstår vad man pratar om. Man orkar ju bara nämna några få symptom, iaf jag. Sen känns det som att man går till överdrift. Och alla kan ju känna igen sig i två eller tre saker. Men att ha allt det här samtidigt! Det driver mig till vansinne. Jag blir dessutom disträ, klumpig som bara den! Glömsk och okoncentrerad. Det som stör mest måste ju ändå vara att livet faktiskt är riktigt trevligt i 1,5 vecka när man faktiskt får vara sig själv!

Comment

Tänk vilken impact hormoner har på en, det är så verkligt det bara kan bli, utan och vara någon slags ursäkt för känslomässiga utbrott eller en blöja för dåligt humör som kanske det motsatta könet kan tänka om PMS.

Det är märkbart både på kropp och sinne.

Man får försöka och vara medveten om ungefär NÄR allt börjar, då att samtidigt försöka förstå att de känslor och tankar som cirkulerar i huvudet som säger att allt är fel, och försöker slå ned dig, INTE är realistiska.

Bara dagen innan då du mådde bra, det är ditt normalläge. Ingenting är fel. Använd det som din trygghet.

Det finns alltid hjälp och få!

Comment

Läs boken "Kaos i kvinnohjärnan" av Mia Lundin, där står allt om hur våra hormoner fungerar, vad som triggar PMS och vad man gör åt det. Bland annat kan man köra progesteronkräm, läs mer i boken hur man gör. Du kan också testa klassisk kinesisk medicin. I mitt fall räckte det för att bli av med all PMS.

Vad du än gör, håll dig ifrån hormonella preventivmedel och antidepressiva. Det går alldeles utmärkt att återställa sina hormoner på naturlig väg.

Comment

Working...
                  X