Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sertralin och pms-besvär

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sertralin och pms-besvär

Har i perioder haft problem med pms, blir svullen och har mensvärk till och från from ägglossning fram till mensen två veckor senare. Under denna period är jag även lite mer nere än vanligt och har väldigt ont i mina ömma bröst som också samlar på sig vätska. Har dock inte haft några besvär (mer än kraftig mensvärk de första dagarna av mensen) fram tills nu.

Började på Sertralin för ca 2 månader sedan och nu har pms-besvären börjat igen. Ont i brösten sedan ca två v tillbaka samt ont i magen och nedstämd, men mensen tycks inte bli tidig eller så, så verkar som att jag ska ha det så här fram tills att den anländer. Är det någon annan som har fått mensbesvär av Sertralin? Jag har börjat med Efamol, hoppas att det ska hjälpa. Försöker röra på mig också. Är det någon annan som har något tips om hur man ska ta sig till?

testa akupunktur. Lider av den värre pms,en pmdd och när jag går på akupunktur försvinner mina besvär helt innan mensen. Gå till någon som kan detta och som är ansluten till landstinget då kostar besöket bara 80 kr

Comment

Låter ju nästan för bra för att vara sant tar det även bort ömhet och svullnad i brösten?

Comment

Hej Såpbubblan!

Jag googlade Sertralin, och medicinen ger tyvärr en hel del biverkningar i, och med, underlivet hos kvinnor. Även brösten kan påverkas. Här är den kompletta listan:

Mycket vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 patient av 10):

• sömnlöshet, yrsel, sömnighet, huvudvärk

• diarré, illamående, muntorrhet

• utebliven utlösning

• trötthet.

Vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 100):

• halsont, anorexi, ökad aptit

• depression, känna sig konstig, mardrömmar, ångest, upprördhet, oro, minskat sexuellt intresse, tandagnisslan

• domningar och stickningar, skakningar, muskelsträckning

• onormal smak, bristande uppmärksamhet, synstörningar, öronringningar

• hjärtklappning, värmevallningar, gäspningar

• magont, kräkningar, förstoppning, orolig mage, gaser

• utslag, ökade svettningar, muskelvärk

• sexuella störningar, potensproblem

• smärta i bröstkorgen.

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 1 000):

• luftrörskatarr, rinnande näsa

• hallucinationer, kraftig lyckokänsla, likgiltighet, onormala tankar

• kramper, ofrivilliga muskelsammandragningar, onormal koordination, inte kunna vara still,

• minnesförlust, minskade känslor, talsvårigheter, yrsel när man ställer sig upp, migrän, öronont,

• snabba hjärtslag, högt blodtryck, vallningar

• andningssvårigheter (eventuellt med väsljud), andfåddhet, näsblod

• problem i matstrupen, svårigheter att svälja, hemorrojder, ökad salivavsöndring, störningar i tungrörelserna, rapningar

• ögonsvullnad, mörklila fläckar i huden, håravfall, kallsvettning, torr hud, nässelfeber

• inflammation i led och ben, muskelsvaghet, ryggont, muskelryckningar

• behov att kissa på natten, oförmåga att kissa, ökad urinmängd, behöva kissa oftare, problem med att kissa,

• vaginal blödning, sexuella problem hos kvinnor

• sjukdomskänsla, frossa, feber, svaghet

• törst, viktnedgång, viktuppgång.

Sällsynta biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 10 000):

• tarmproblem

• öroninfektion, cancer, svullna körtlar

• högt kolesterolvärde, lågt blodsocker

• fysiska symtom på grund av stress eller sinnesrörelse, läkemedelsberoende, psykotisk störning, aggression, förföljelsemani, självmordstankar, sömngång, för tidig utlösning

• koma, onormala rörelser, svårigheter att röra sig, ökad sinnesförnimmelse, störd sinnesförnimmelse

• grön starr, problem med tårflödet, fläckar framför ögonen, dubbelseende, ljuset sticker i ögonen, ögonblödning, förstorade pupiller

• hjärtattack, långsamma hjärtslag, hjärtproblem, dålig cirkulation i armar och ben

• täppt i halsen, snabb andning, långsam andning

• talsvårigheter, hicka, blod i avföringen, ont i munnen, sår på tungan, tandproblem, tungproblem, munsår

• problem med leverfunktionen

• hudproblem med blåsor, utslag i hårbotten, onormal hårstruktur, onormal hudlukt,

• bensjukdom

• minskad urinmängd, urininkontinens, svårigheter att kissa

• kraftig vaginal blödning, torr vagina, rodnad och smärta i penis och förhud, underlivsflytning, förlängd erektion, utsöndring från brösten

• bråck

• minskad läkemedelstolerans, gångsvårigheter

• onormala laboratorievärden, onormal sperma, skada, kärlutvidgningsoperation.

Efter marknadsföringen av sertralin har följande biverkningar rapporterats:

• minskat antal vita blodkroppar, minskat antal blodplättar, lågt värde av sköldkörtelhormon, endokrina problem, låga blodsalter

• hemska onormala drömmar, självmordsbeteende

• problem med muskelrörelserna (som att röra sig mycket, muskelsträckning och gångsvårigheter), svimningsanfall

• onormal syn

• problem med blödningar (t.ex. näsblod, magblödning eller blod i urinen)

• inflammation i bukspottkörteln, allvarliga problem med leverfunktionen, gulsot

• hudödem, hudreaktion mot solen, klåda

• ledvärk, muskelkramp, bröstförstoring, oregelbundna menstruationer

• bensvullnad

• problem med koagulationen och allvarlig allergisk reaktion.

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Det gör ont i brösten om jag eller någon annan vidrör dem men känner inte spänningar och svullnad

Comment

Hej Fågeln Fenix!

Jag tror det du beskriver hänger samman med medicinen. Den påverkar både huden, muskulaturen och brösten på olika sätt.

Nu minns jag inte exakt vilket antideppreparat det gällde i mitt fall ( jag åt alla som fanns, plus några till på s.k licens ), men på åtminstone ett av dem upplevde jag att jag blev vad jag kallade "hudöm". Jag fick lättare ont, inte bara av islag o.d, utan även av så bisarra saker som att vrida upp en gurkburk e.d. Jag kunde få vidrigt ont i näven av att göra sådana saker, och det är ju allt annat än normalt..!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Har sen mensen startat alltid haft ont vid beröring av brösten dagarna innan så i mitt fall beror det inte på antideppen.

Comment

Working...
              X