Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fann just svaret- PMDD!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fann just svaret- PMDD!

Surfade runt på nätet och letade svar. Svar på varför mitt liv förvandlas till helvete, varför jag fuckar upp allt ett par veckor i månaden, varför jag är så ensam och känner mig så överväldigad att jag vill ta livet av mig. Jag har själv haft teorin om att det är något med mensen. Att det är hormoner som får mig och mitt liv att rasa. Jag blev så glad att jag grät när jag fann att jag kan ha PMDD och sen när jag fick reda på behandlingen så grina jag av hopplöshet igen. Det känns hopplöst med antidepressiva, det känns hopplöst att inget nytt har publicerats på länge, det känns hopplöst att det verkar vara en påhittad diagnos för att sälja läkemedel. Men den stämmer så väl in på mig. Har känt så här sedan tonåren. Har provat behandling för depression med mediciner för det, för ångest, för ADD light och för bipolär light. För sömnlöshet också. Gått hos psykiatriker, psykologer, kuratorer, gestaltteraputer, KBT-teraputer och läst kurser i psykologi, psykiatri, fysiologi, neurovetenskap och kognitiv psykologi och böcker.

Är det någon som fått någon behandling för sina besvär som de anser sig blivit hjälpta av?

Jag har också svår pms (så svår att jag får självmordstankar) och eventuellt kan jag ha pmdd men det har aldrig blivit utrett. Sjukvården har liksom viktigare saker att göra än att utreda hormonmonster.

Jag pratade med en barnmorska som skrev ut p-pillret yaz. Vet inte om du provat p-piller men just yaz är relativt nytt på marknaden och har dokumenterad effekt mot pms. Hormondosen är väldigt jämn jämfört med andra p-piller. Jag märker skillnad och mår bättre, även om jag inte är helt "botad". Jag äter dessutom ihop kartorna och hoppar över mensen. Ibland funkar det inte, men när det lyckas mår jag väldigt bra och slipper alla hormonsvängningar.

Det är det bästa tips jag kan ge

Comment

Tack för ditt svar!

Läste på fass om Yaz men tydligen rekommenderas det inte för personer med BMI över 30 då man kan få trombos och jag faller in i den kategorin. Men jag ringde och bokade tid hos gynekolog idag, fick tid i juni. Hon i telefon var inte road av att jag scannat internet och kunde så pass mycket om saken. Det fick mig att le lite.

Gjorde en sökning på PubMed och fick fram nästan 600 artiklar med forskning inom PMDD. Låter lite om det som wikipedia säger att det är medicinskt dokumenterat sedan 1920-talet. Eller så forskas det inte på kvinnosjukdomar. Eller så ska man inte lita på wikipedia.

Jag söker vidare. Kanske någon därute har svar på vad som är fel inne i mig.

Comment

Hej!

Jag hade också en lång sökan på vad som kunde vara fel på mig. Efter år av psykologer m.m så kom jag fram till svaret själv.

Jag letade också på nätet och snubblade över PMDD. Började se mönstret om hur jag mått sämre vissa dagar, och tog upp det till min psykolog som blev väldigt glad för min skull, att jag hittat det.

Så jag fick träffa en läkare som skrev ut Fluoxetin. Och mitt liv är hellt annorlunda i dagsläget. Jag är så otroligt tacksam för det här. Och hoppas på att du kommer att få hjälp också. För PMDD är inget att leka med eller ignorera. Det är väldigt lömskt då man kan må så otroligt dåligt, och sedan börja klättra uppåt för att sedan falla ner igen.

Som sagt, Fluoxtin är rekomenderat för just det här och har en otroligt hög hjälpstandard. Och jag har inte märk några biverkningar alls, kanske lite minskad aptit. har ätit dem i snart 3 månader. De varnade för att de första 4 veckorna kunde bli en svacka men för mig sköt det i höjden direkt.

Fråga en läkare om detta, att prova skadar aldrig!

Lycka till!

Comment

Jag börjat med läkemedel som försätter kroppen i klimateriet efter en massa andra test med mediciner... Blir oxå irrterad att de inte kan forska mer på området! Men känns änn så länge hoppfullt för mig med denna behandlingen...

Comment

Jag åt olika antidepressiva i 4 år och det hjälpte inte ett dugg. Mitt liv fungerar inte alls... Jag förstår precis vad du menar o har haft det exakt likadant... Vad ska vi göra?

Vissas hjärnor är tydligen extremt känsliga för hormoner...

Var hos en ny gyn igår och det enda hon sa var att hon inte kan trolla! Nej det hade jag inte trott heller... Jag vill bara ha hjälp. Jag är bara 26 år men funderar på att bli förtidspensionerad... Mina studierfungerar inte o jag har bara ständig ångest för allt som inte fungerar...

Comment

Pröva akupunktur funkar på mej min pmdd är numer som lätt pms, och det kan jag leva med. Hade så jobbigt med självmordstankar till och med och detta känner jag inte längre av om jag inte slarvar med återbesöken hos akupunktören vill säga

Comment

Tror med jag har PMDD.jag har allt som den står för när man läser på wikipedia.

Det första jag ska göra när semestrn är över är att låta sterilisera mig (bli av med lite hormoner) ,ta ut p--staven och kanske prova yaz.

Mitt liv är ett rent helvete ibörjan på varje månad,att jag får droga ner med mig med seroquel,xanor och propavan,och det biter inte jämt.får självvskadebeteenden,hamnar i konflikt med folk,är ledsen,känner mig ensam.Och hela tiden denna ilska i kroppen jag inte blir av med.

Jag vill inte må såhär.Jag sårar alla i min närhet,känner mig som en bvarulv som borde låsas in och isloreras en del av dygnet,för att sedan bli normal och kunna släppas ut.Önskar jag kunde skratta åt det,men jag kan inte.Lider

Comment

Det enda som verkligen hjälpt mig är p-spruta. Den tog bort mens, ägglossning o allt = inga tillhörande problem. Nackdelarna med sprutan var för mig dock: rejält minskad sexlust, dålig hy, torra slemhinnor. Har också läst om risk för benskörhet, vilket var det som fick mig att sluta med sprutan. Är nu tillbaka i det här hormonträsket igen... men faktiskt hellre det än att känna sig lite avtrubbad, som jag gjorde av sprutan.

Använder nu en progesterongel, som jag inbillar mig hjälper lite i alla fall.

Kram på er alla

Comment

Hej yin! Var får du progesterongel? Är det samma som bioidentiska hormoner? Hur fungerar det? Kram

Comment

Hej Theoneandoly,

Jag köper på femalebalanceshop.com

Där finns också mycket bra info kring hormonell obalans.

Hoppas det kanske kan hjälpa dig också.

Har även kommit i kontakt med detta nyligen: hormonbalans.se

har inte testat något av deras produkter, men bra att det kommer lite alternativ.

Kram o trevlig helg (själv har jag just fått den efterlängtade mensen, så jag är "bara" trött nu, men lugn och hyfsat glad)

Comment

tack för tips om bra länkar!

Comment

Så gärna

Hoppas du finner något som funkar för dig

Comment

Tack säger jag också! Men Jag är förvirrad för min gyn hävdade att progesteronet är det som gör en nedstämd. Detta står även På en del

Medicinska hemsidor. Samtidigt läser jag på sidor som säljer bioid progesteronkräm att det är tvärtom? Precis som du skriver. Varför är det så skilda bud? Det är ju raka motsatser och man vet ute vad man ska tro... Konstigt att det kan va så tvärtom i infon....

Comment

Ja, det som är sorgligt är att många barnmorskor, eller vårdpersonal som jobbar inom det området har så dålig koll... det verkar som att bara kvinnor som själv har upplevt dessa besvär kan fatta vidden av problemet.

Borde finnas någon enkel hormontest man kunde göra på alla kvinnomottagningar som visade hormonbalansen, så viktigt och säkert inte så svårt att rätta till bara man har kunskapen!

Comment

Working...
                              X