Announcement

Collapse
No announcement yet.

I cannot take this anymore, jävla ångest!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• I cannot take this anymore, jävla ångest!

Jag har sådan fruktansvärd ångest för saker som egentligen är helt.. ja. helt normala saker. Idag till exempel, så skulle jag åkt till min farmor och farfar. Det klarade jag inte av, och på torsdag ska jag vara med min kusin. Jag har ångest för det också. Sedan är det snart skolstart igen, då är det nationella prov och gymnasieval som ska göras. Ångest! Jag vill komma ut och umgås med människor, men jag klarar inte av det! Jag blir så less på mig själv också, att jag ine kan klara av sådana egentligen normala och enkla saker. Enda plasten jag kan slappna av på, är vid datorn. Min egna lilla vrå, där jag liksom är trygg.

All denna ångest, det blir en ond cirkel. Och jag vet inte vad jag ska göra för att bryta den. Det går liksom inte att bara "ta sig i kragen" och göra det. Jag klarar bara inte av detta längre. :cry:

Går du i terapi? Ångest går att komma tillrätta med.

Comment

Gå och prata med psykolog. Du kan ha GAD. Det har jag. Och hade obehandlat i din ålder. Du kan börja med antideppressiva och gå i KBT.

Comment

GAD ( generaliserat ångest syndrom) googla det. KBT; KOGNITIV beteendeterapi. Du lär dig att hantera dina tankar och beteeende. Är ångesten mycket svår kan du även behöva SSRI.

Comment

Det behövs inte en massa KBT eller SSRI eller f-n vet vad! Ångest kommer från ångestskapande tankar som kommer från en stressad felprogrammerad hjärna som försöker skrämma oss till att bli passiva för den tror att vi överlever bättre då. Om man kan inse detta och inte tro på alla tankar som dyker upp så kan man må mycket bättre. Tankar kan inte påverka oss om vi inte tror på dem. Det vi tänker (och tror på) upplever vi. Tror vi på ångestskapande tankar så upplever vi ångest. Om vi istället slutar tro på dem så slipper vi ångesten. När såna tankar kommer, säg bara "Visst, visst, bra försök, dra den om Snövit också" och släpp tanken. Mina 2 cent.

Comment

Working...
          X