Announcement

Collapse
No announcement yet.

PANIKÅNGEST/GAD

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PANIKÅNGEST/GAD

Någon som haft panikångest och kommit ur det!????

​Jag har mått relativt bra de senaste två åren. Har GAD. Så den generella ångesten är alltid där.
    ​För några månader sedan dock, så när jag skulle hem med tåget som tar ungefär en timme så precis innan
    ​tåget gick så fick jag extrem flyktkänsla. Känslan av att jag klarar inte detta. Börjar skaka och får svindel
    ​känslor. Hoppar av tåget typ 1 min innan det går. Slutar med att jag får piss självförtroende då jag går runt
    ​i stan och skakar och kan inte sitta ned. Springer till McDonalds för att gå på en toalett och det är kö. Jag står
    ​där och vet inte vad jag ska göra. Min kropp brinner. Går ut ringer min mamma och säger att jag inte vet vad
    ​jag ska ta vägen. MÅR SKIT. Min hjärna kan bara tänka på denna känslan. Ljud och ljus blir höga. Jag börjar
    ​må illa. Känner mig sjuk. Börjar gäspa. Tappar kontrollen över mina händer. Skakar. Fuckar ur.

​Sedan kom min pappa och hämtade mig.

​Men alltså. Såhär ska det ju fan inte behöva va.

Så nu tänker jag börja jobba seriöst med detta. Kanske åka kortare tågsträckor först.

​Men som sagt när kroppen fuckar så är det det värsta som finns

​Någon som kan säga TILL MIG ATT DE HAR HAFT DETTA OCH KOMMIT UR DET

Skall även säga att GADDEN helt klart gör det svårare att hantera panikångesten. Då det är som att hälla bensin
    ​i elden. Något psykologerna inte fattade då de satte mig på en panikångest behandling istället för GAD behandling
    först. Vilket gjorde att jag mådde sämre.

​Jag har dock börjat i en GAD grupp nu.

​JAG känner att jag helt klart alltid har haft ett väldigt överaktivt reaktionssystem

​Ibland kan jag sitta ned i min säng och liksom känna hur det rycker i ryggraden och att min kropp liksom vibrerar

​Äter SSRI. Det hjälper den värsta ångesten

Ja, har haft på och kommit ur det aldrig haft gad själv men kan tänka mig att den kan trigga på. Panikångest går att bota, likadant gad fast gad kan ta lite längre tid.

Comment

Mitt ex hade panikångestattacker flera gånger i veckan, när hen slutade helt med alkohol minskade detta till en-två-tre gånger per år. Vet inte hurvida du dricker eller ej men det är en riktig bov.

Comment

Har paniksyndrom... har tagit mig ur det tidigare och är på väg att ta mig ur det igen. Som du skriver, det är förjövligt bör kroppen fuckar ur... eller om det är hjärnan... beror på hur man ser det😀
        Min panik kommer numer i samband med utmattning och depression... Tyvärr skrämmer den mig igen eftersom det är så jobbigt. Sen är man inne i cirkeln...rädd för ångest, ger ångest....

Panikångest går att träna bort. Det är skitjobbigt eftersom man är rädd, men det går. Första steget för många, även mig, var när jag fick ordentlig kunskap om vad som händer i kroppen vid en panikattack. Sen strategier att bromsa attacken och sen att "ge upp" inför panikångesten och bara låta den komma.

Finns böcker, internetpaykiatri, KBT mm Kontakta din VC. Köp privat terapi om ni har råd.

Lycka till!!
        Last edited by smyrra; 2017-09-23, 21:32.

Comment

Working...
        X