Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har så svårt att stå ut

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har så svårt att stå ut

Tack till dig som valt att läsa mina ord.

Jag har återigen fått kraftig ångest och panikångest. Då det är tredje eller fjärde episoden i mitt liv så tycker jag att jag borde ha lärt mig att stå ut, att jag vet att det är enda vägen igenom ångesten. Hade min första vända som 20-25 åring. Panikångest, hälsoångest, flygfobi, existentiell ångest, depression och lång sjukskrivning. Lärde mig att överleva och att hantera panikångesten. Existensen är som den är och rädslan för att ha allvarliga fysiska sjukdomar har gått över. Flygfobin har jag kvar. 2 vändan kom när jag var ca 35, efter att ha fått barn och mina krafter sinat. Ny depression och panikångestattacker, tänkte bara på döden hela tiden. Fick medicin Citalopram och längre fram kombinerat med Voxra. Medicinen hjälpte mig långsamt (år) upp igen. Arbetade dock varje dag. Pliktkänsla och rädsla för att låta mig besegras av ångesten fick mig att släpa mig iväg till arbetet. Det blev bra igen.
    ​Nu efter ett par tuffa år på arbetet och jag har fyllt 45,,,, (10årsintervaller anas) sitter jag hemma andra dagen efter sjukskrivning. Så akut och kraftig ångest som jag inte kunde bemästra, fick panik! Vill bara fly, äta tabletter så det slutar, få någon att hjälpa mig... Jag bara skakar i hela kroppen och skräcken tar över helt och hållet. Är inte rädd för att dö denna gång, bara så skräckslagen att det inte ska gå över. Jag är så rädd för att inte orka stå ut, att härda igenom en sån här period igen. Det gör mig också jätterädd för att vara ensam, rädd för att inte kunna hantera paniken eller kunna stå ut medan ångesten river färdigt genom kroppen.

​Läser här en del forum, hur andra lever med vansinnigt jobbiga symtom. Till er som ännu inte fått hjälp, fortsätt kräva hjälp! Sök vidare, stå inte ensam. Känner för er alla! Önskar att det bara kunde sluta.

Skriver du fått medicin när du mått dåligt men har du blivit erbjuden terapi oxå, för komma åt grundorsaken till ditt mående? Medicin tar ju bara bort symptomen men orsakerna kvarstår. Ångest/panikångest är kroppens sätt att tala om för en att något är fel det kan vara gamla obearbettade händelser som hänt tidigare i livet, kan vara att man tex inte är sann mot sig själv, inte klarar av att säga nej till andra mm. Sånt sätter spår tex ångest/depression mm. Så enkelt sätt är ångest/panikångest bara egentligen känslor som inte får komma ut så de omvandlas till ångest tex. Om du gått i terapi och ändå hamnat där du är nu är det tyvärr så att det finns saker kvar att jobba med. Livet ska inte gå ut på att överlevas utan levas. Själv haft oerhörd svår panikångest/ångest varit djupt depreimerad mm men idag har jag inga sådana problem så jag vet att genom terapi kan man få ett bra liv utan ångest mm. Men man måste ha lite tur och få rätt terapeut och terapi få som blir erbjudna det idag tyvärr.

Comment

Tack! Du har rätt Fågeln Fenix, medicin är sällan den medicin som krävs. För mig är det en kombination av så många saker för att lyckas balansera allt. Har gått terapi och visst finns det säkert saker kvar att jobba med. Tror dock att det denna gång handlar om att jag pressat mig förbi alla mina gränser på jobb under några år och att det till sist inte gick längre. Ska iväg på samtal imorgon och till min psykiatriker på tisdag så jag kämpar på :-)

​Glad att höra att du har balans i livet och jag önskar dig allt gott :-)

Comment

Klart som fan att man blir förbannad och så jävla ledsen på att må så här dåligt. Först ska man stå ut med panikkänslor, övervinna rädslan och göra allt ändå och sen ska man vara pigg och glad. I don´t think so! Fuck this!

​Nu är det ingen mer än jag själv som förväntar mig att jag ska vara glad, tänker att det är ju konstigt; nu är jag trött och ledsen också...... försöker därför påminna mig själv om att det är normalt vid ångest. Behöver inte bli djupt deprimerad av det. Läkaren ville att jag skulle höja dosen citalopram från 30 till 40 mg. Rädd att det ska trigga mer ångest först men.... jag kanske ska ta 30 på morgonen och 10 på kvällen....sprida ut det liksom... Får väl maila doktorn och fråga.

Comment

Hej har också panikångest och GAD. Du får gärna skicka PM. är tjej. 26

Comment

Working...
          X