Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon som haft liknande symptom? Har jag ångest/stress ?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som haft liknande symptom? Har jag ångest/stress ?

Hej!

Jag är en man på 30 år.
    Mina problem startade för ca 6 månader sedan.

Det började med en brännande känsla på ryggen, sedan gick det över till ansiktet och där har det stannat varje dag.
    Vissa dagar är jag röd under ögonen, och det bränner som en solbränna i ansiktet, och vissa dagar är det bättre.

Jag gjorde en ansiktsbehandling för acneärr för 5 månader sedan (Har väldigt lite) Men i den vevan så började jag må dåligt över mina ärr.. Började bli väldigt utseendefixerad då jag ser väldigt bra ut, men några ärr på vardera kind drog ner mitt självförtroende. Så jag trodde att 1-2 behandlingar skulle ta väck det för alltid. Men ack visste jag hur svårt det var att behandla acneärr..

Iallafall, efter första behandlingen så blev jag skit besviken, ärren var kvar och eftersom jag knappt koollade mig i spegeln förut (var inte så självmedveten då) så visste jag inte om det var värre eller bättre.. 1 månad efteråt gjorde jag en till behandling uppe i sthlm vilken ocskå var en fail. För nu hade jag inte bara min sjuka ångestkänsla över ärren, utan även röda märken från slipningar som tar 1 år för o bli hudfärgade..

Jag blev helt besatt, kollade mig i spegeln 50 gångert om dagen, ALLA olika vinklar för att se alla mina ärr så tydligt som möjligt. Fick mig själv och må as dåligt..

Det har blivit lugnare nu på senare tid, har börjat promenera med vänner, och tänka positivt (Som jag gjorde förut) Men min hud bränner fortfarande titt som tätt, och kollar mig inte alls lika ofta i spegeln längre.

Det känns som att när det bränner, så blir ajg lite svullen runt mina ärr, jag blir röd under ögonen och huden på ryggen/nacken/öronen och ansiktet känns som det bränner, precis som jag varit ute i solen och åkt på en rejäl solbränna (har inte solat något)

Min hud mår bäst (och jag med) när jag är ute och går, kylan svalkar ner huden och mitt huvud foksuerar inte så mycket på brännandet, sedan håller det i 1 timme när jag kommer hem och sen är det tillbaka igen... Jag märker också när jag badar/duschar så känns allt skitbra, men när jag kommer ut så blir huden väldigt känslig..

Jag kunde använda hudkrämer i ansiktet innan utan problem, Men nu kan jag typ inte använda något utan att det bränner (Min hud har blivit jätte känslig) och detta kom från en person som ALDRIG någonsin varit känslig förut..

Jag har fått svar på dessa prover:
    Diabetes, Vitaminbrist, Sköldkörtel, Urin, Njure, Lever, Allergi, Rosacea

Och inget tyder på några problem, alla mina värden var jätte bra och fina

Jag har även märkt att mina symptom + rödheten har varit bäst samma dag som jag träffat hudläkare/läkare
    (För jag kanske tänkt att YES nu äntligen ska jag få någon hjälp som tar väck detta för gott)

Och sen när jag kommit hem i besvikelse så har det börja bränna mer än vanligt..

Kan även tillägga att nrä jag skulle tillbaka till skolan efter sommarlovet (Pluggade upp betyg)
    Och vi hade samling 1a dagen på skolan, det var den dagen d brändes som MEST
    (var livrädd att folk skulle märka att jag hade gjort ngt ingrepp eller att d såg värre ut)
    Och dagen efter så kändes det verkligen som jag hade fått stryk av allt brännande dagen innan..

Sedan när jag märkte att ingen behandlade mig annorlunda så lugnade sig brännandet ganska mkt, men det var där varje dag ändå..

Alla symptom:
    Brännande känsla i huden (Ansikte varje dag) men även ibland: Öron, huvud, nacke, axlar, mage, och lår.
    Röd under ögonen, samt lite svullen på kinderna när rödheten och brännandet är som värst
    Svårt och svälja tabletter (Känns som även dem minsta tabletterna fastnar strax under adamsäpplet där mellan nyckelbenen)
    Ibland (Ganska ofta) så känns det som PRECIS innan jag ska somna så får jag sätta mig upp lite i panik och fånga in luft, som om jag omedvetet håller andan
    precis när jag ska somna och får syrebrist eller något..

Så jag tänkte kolla, är det NÅGON som haft liknanade symptom?
    Kan detta ha med stressen och ångesten och göra?

Kan även tillägga att jag har aldrig stressat såhär mkt över något, såfort jag öppnade ögonen kände jag efter på brännandet, kollade mig i spegeln direkt och så
    pågick det tills jag gick och la mig, dag in och dag ut..

thank på förhand
    mvh

​Lentus

hej
    Vet inte om din brännande känsla beror på ångest eller stress men övriga saker du beskriver låter mycket som det. Det finns ju lite olika tester här på siten som du kan göra, kanske får du något svar därifrån.

Bara en fråga, om någon skulle se att du har röda märken eller annat, vad skulle vara det värsta med det?
    Jag rodnade mycket som barn och det återkom en period i livet då jag samtidigt mådde psykiskt dåligt. Jag rodnade alltid när jag skulle prata i grupper. Gärna i skol/klassammanhang. Du vet när man går varvet runt och det snart är din tur..... Då ökade ångesten för varje steg närmare mig, hjärtklappning och tankar på att jag inte ville rodna och bli nervös... När jag sen öppnade munnen var jag så nervös att hjärnan slutade funka och jag var pionröd i ansiktet:-)

Behandlingen för detta blev att acceptera att jag rodnade och ibland säga högt att oj, nu blir jag röd/nu rodnar jag eller jag är ganska nervös. Första gången var det inte så lätt men jag kände snart att det blev avdramatiserat. Det var ingen som tyckte nåt direkt om att jag rodnade. De hade väl egna saker att tänka på. Man är ibland rätt egocentrerad och fantiserar om att andra tänker så mycket.
    Och sen om någon tänker att du är si eller du är så, hur skadar de tankarna dig egentligen? Inte alls. Det är dina egna tankar som skadar och bråkar med dig. Pröva stoppa in lite andra tankar, se vad som händer....

Lycka till:-)

Comment

Working...
    X